Progresivismus je teologie bez Boha. V něčem je velmi liberální, ale nenávidí různost názorů a osobní svobodu
Je to ale turbulentní doba, řekli bychom možná až život měnící: Před pár lety to byl covid, který vnesl do našich životů chaos, strach a lež, potom válka na Ukrajině, a na konci roku 23 to byl útok Hamásu na Izrael. A nejen samotný útok, ale následné události – desítky tisíc lidí v ulicích evropských měst, kteří vykřikovali nejen nenávist vůči státu Izrael, ale také proti Židům, a nijak se netajili nenávistí vůči Západu, jako takovému, a často to byli přistěhovalci z Blízkého východu a z Afriky, nebo jejich potomci, kteří se už v Evropě narodili. Opět byla rozvířena debata o nelegální migraci, a o tom, jak Evropa, či spíš Evropská unie, nedokáže, nebo možná ani nechce, dělat nic skutečně účinného. A v této souvislosti se objevily další dva fenomény, výrazné, ale nikterak nové: Jedním byly násilné protesty proti migrantům, z nichž první, a pořádně bouřlivý, byl v irském Dublinu, dalším fenoménem byla obnovená debata o tom, že ideologie, která se nejčastěji označuje jako liberální demokracie, nebo taky někdy jako progresivismus, selhala, a přináší už viditelně daleko více škod než užitku. O milnících našeho vývoje, o turbulentní době, o kořenech problémů a o budoucnosti si budu povídat s matematikem a analytikem Marianem Kechlibarem.
Martina: Ještě doplním, že jsi autorem mnoha knih Zapomenuté příběhy, které už mají šest dílů, také románu Krvavé levandule, a na svém blogu kechlibar.net komentuješ světové i domácí dění v politice. A tak teď potřebuji, abys pro nás okomentoval: Jsme my, tedy Západ, za poslední rok příliš aktivní v sebevražedných tendencích, či ne?
Marian Kechlibar: Spíš si myslím, že to, k čemu došlo, že se určité dlouhodobé trendy, před kterými občas někdo varoval, a občas byl někdo i popotahován za to, že před tím varuje – se prostě naskládaly pohromadě, a najednou už je nelze zapírat. Jak jsi mluvila o liberální demokracii a progresivismu, tak mně přijde, že to není úplně totéž. Progresivismus je ve spoustě věcí totálně neliberální. V Americe občas používají pojem successor ideology, nástupnická ideologie, aby zdůraznili, že řežim kvót a zavírání úst je ve skutečnosti značně neliberální, že je to v podstatě sociální inženýrství, které moc nerespektuje jedince. Protože podstatou liberalismu je respektovat jedince, alespoň v té klasické podobě – jedince a jeho svobodu – a progresivismus je zařízený na skupiny – ženy, muži, barevní, nebarevní, tohle pohlaví, ono pohlaví – takže tady bych jako matematik citlivý na definice varoval před směšováním těchto dvou pojmů. Progresivistům se očividně nejlépe daří v liberální demokracii, která je příliš nepotlačuje, někdy jim i nahrává, a když mají významnou moc, tak oni naopak utlačují liberalismus.
Martina: Ty jeden matematiku, tys ale zapomněl ještě na jednu proměnnou, protože když říkáš, že progresivismus se rozhodně nevyznačuje velkým liberalismem, tak by to mohlo znamenat, že to, čemu v současné době říkají liberální demokracie, snad liberální je.
Marian Kechlibar: Tak vždycky je to otázka relativity: Nevyhodí nás tady z okna a nezavřou na dvacet let. To je pořád docela dobrý výsledek. Je to lepší než mnoho jiných alternativ, které na tomhle kontinentě byly – a to i tady u nás. Před 40 lety bychom pěkně seděli v cele – ale asi neseděli, protože tehdy to bylo pohlavně oddělené – a estébáci by na nás měli spisy, a jeden z nás by měl o pár zubů míň, a podobně. Takže to je přece jenom pokrok. Jiná věc je, jestli se to dá udržet, a jestli lidé, kteří mají totalitní smýšlení, dokážou naše současné systémy vrátit ke své ideální představě, nebo aspoň částečně. Tomu se musíme bránit – tomu se tady bráníme. Je nás z podstaty významná část, v liberalismu jsou různé perspektivy, řekněme, a ano, alternativní perspektivy je třeba předkládat.
Martina: Já myslím, že rozumím tomu, co chceš říct, ale přece jen mám pocit, že když tehdy ti gentlemani v nějakém britském klubu popíjeli sladovou whisky a formulovali myšlenky liberalismu, tak měli na mysli trošku něco jiného než to, co my teď za liberalismus vydáváme. Ale podle toho, cos teď řekl, by nám mohlo stačit, že liberální je takzvaně to, když nepůjdeme bručet.
Marian Kechlibar: O Anglii 18. a 19. století lidi zase tolik nevědí. Tam se řešily značně neliberální otázky typu: Jestli povolit katolíkům vstup na univerzitu. Bojovalo se proti strašnému množství zděděných struktur, které už byly zjevně nefunkční. Ale upřímně, já si nejsem jistý, k čemu mě chceš dostat.
Martina: Víš co…
Marian Kechlibar: Tady dokonalá svoboda není. Je to ale stále v míře, že se nebojím policajtů, což je docela významný prvek. Chtěl bych, aby to tak zůstalo.
Progresivismus je teologie bez Boha. V některých směrech je velmi liberální – pohlaví, jakým zájmenem vám máme říkat. Ale u různosti názorů je extrémně rigidní.
Martina: Já jsem vůbec neměla v úmyslu se s tebou vydat touto stezkou, ale jak se to tak stává v rozhovorech s chytrými lidmi, intelekt nespoutáš, tak jsme vyrazili na jednu z odboček. A proto se pojďme vrátit.
Marian Kechlibar: Progresivismus je jakási intelektuální bondáž, a ne moc konsensuální. Jo. Když se oni baví o liberalismu, tak progresivismus se vyznačuje tím, že v některých směrech je extrémně liberální – je tam možné si říct, kdo jste jaké pohlaví, jakým zájmenem vám máme říkat – ale v jiných, jako je právě různost názorů, tam je extrémně rigidní, tam je to čistá teologie bez Boha. Já bych byl tedy radši pro plošný liberalismus, omezený než v jednom směru totálně volný, a v jiném totálně rigidní.
Martina: Ty jsi řekl, že mnozí lidé za některé věci, které formulovali a nazývali pravými jmény už v uplynulých letech – tedy, že společnost, Západ, evropská společnost, bude mít tyto potíže – mnohdy sklidili posměch – někdy, v lepším případě jenom posměch – a teď se ukazuje, že některé jejich výroky byly prognostické. Řekni mi, co na Západě, když vezmeme Západ jako celek, nejvíc selhalo?
Marian Kechlibar: Já si tedy myslím, že je to prostě naivita, co vedlo západní společnosti třeba k dnešní krizi s imigranty, protože ony se vynořily ze studené války jako vítězové, nepochybně bohatí – nejbohatší společností na světě byly v roce 1990 – a to mohlo snadno vést k představě, že tamní společensko-politické uspořádání tak, jak bylo, je nejlepší, nejmocnější, nejsilnější, a nic je nemůže ohrozit. Vyhrály nad Sovětským svazem – to zrovna nebyl malý výkon, to byl velký výkon. A myslím, že se pořád ještě odráželo, myslím, že to byl Schwarzenberg, kdo říkal: „Vy si myslíte, že jsme tak slabí, že nás pár uprchlíků rozvrátí?“ No jsme.
To je to: Konkurenčních modelů je strašně moc, a já si vůbec nejsem jistý, nakolik si zrovna progresivní mládež uvědomovala, že se třeba někdo může přistěhovat na Západ, a přitom stále ještě vyznává kult doby železné – se vším všudy – a dává preferenci tomu, aby se sekaly ruce za krádež, a stínalo za opuštění náboženského směru, a tak dál, a že může žít v kulisách mrakodrapů a sociálních dávek, a v podstatě to s pohrdáním a nenávistí maximálně využívat, ale toužit po něčem nám totálně nepochopitelném. Jenomže ono to tak je.
Já teď pozoruji, že teď třeba Zelení měli svůj sraz v Německu, Parteitag, kde už je celkem zřetelně vidět, že některým těmto lidem to dochází, a některým ne. Takže na sjezdu strany byli rozhádaní, protože zejména nejmladší, mladí Zelení tlačili pitomosti, ale starší, kteří už jsou často třeba v pozicích starostů, říkali: „To už fakt nejde. Naše města už nezvládnou vámi zprostředkované poměry.“ Nevedlo to k úplnému rozdělení strany. Na rozdíl od Rakouska, kde se svého času štípli přesně na těchto tématech, a založili dvě různé strany, z nichž jedna zůstala jako Zelení. Ale i tak je tam tento vnitřní konflikt obrovský.
A realita se v mozku propracovává různým tempem, a to taky podle toho, jaké máte osobní zážitky. Pokud někdo žije v nějaké nóbl čtvrti, tak se nemusí bát, že mu shoří elektrická koloběžka, nebo běžné auto, protože kolem táhl nějaký dav. Ten, kdo už žije v nějakých jiných poměrech, se potkal s jinými problémy, a je realističtější. A samozřejmě druhá věc je, že tady je válečný stav na Ukrajině, různé spory s Čínou, byť tedy v poslední době se zdá, že Čína trošku zaveslovala zpět, a spíše nechce jít do nějaké ostré konfrontace. A z toho všeho nám vychází celkem zřetelně, že západní civilizace s jejím liberalismem je jeden model, relativně úspěšný, ale rozhodně musí počítat s tím, že má protivníky silné, odhodlané, a tak dál, a možná by měla přemýšlet o tom, čím bude atraktivnější než oni. Protože když někam přijde nějaký katarský šejk s kufry plnými dolarů, tak působí už jenom těmito kufry plnými dolarů, a může získat nějaký vliv pro Hamás, a podobně. A teď je otázka: Co my vůči tomu postavíme vstříc?
Progresivisté nemají rádi osobní svobodu
Martina: Tak schválně, co myslíš, že vůči tomu teď, v současné době, může Západ jako takový, postavit jako lákadlo, a jako obhajobu své další existence a rozkvětu?
Marian Kechlibar: Přesně to, co progresivisté nemají rádi, a to je osobní svoboda. Víceméně celé dějiny lidstva jsou soupeření různých skupin, kmenů a národů, vedených typicky nějakým císařem, velkým náčelníkem, chánem, a tak dál, ale my jsme umožnili lidem osobní autonomii, a to je podle mě to, co rozkládá Saúdskou Arábii zevnitř: Mladí Saúdové vystudovali v Londýně a v New Yorku, a vracejí se s představou, že jim stát nebude kecat do toho, co nosí na hlavě, a jestli už smějí řídit auto – v souvislosti s pohlavím.
Martina: Promiň, můžu vstoupit? Ono to tak vždycky úplně nefunguje, protože vezměme v úvahu, že většina třeba afrických diktátorů má za sebou prestižní školy, a pak se vrátili, a decimovali, nebo snědli svou opozici.
Marian Kechlibar: Ano, ale to jsem neřekl. Ale je zjevné, že zrovna ze západního světa se ty myšlenky dotahují jednak tímto způsobem, tedy lidmi, kteří se osobně vrátili – to tak ale vždycky bylo. Když tady panoval Metternichův absolutismus, tak sem tahali liberální myšlenky lidé, kteří třeba nějakou dobu pobývali v Anglii. Proto se zaváděla evidence toho, kdo kam přijel, tajná policie to sledovala, protože chtěla vědět, kde, kdo bude šířit myšlenky o tom, že člověk má mít hlasovací právo. A vždy to tak bylo, že opravdu fyzickým posunem osob se šířily myšlenky. Koneckonců i k nám se šíří islám, a propalestinská hnutí, tedy opačným směrem. A druhá věc je, že internet – a internet není fakt zařízený na to, aby fungoval halal – tam prostě inženýři, kteří tyto systémy vymýšleli, rozhodně nemysleli na to, že by měl být administrátorem imám, který zabrání posunu nevěřících myšlenek do správy komunit, nebo že otec má totálně kontrolovat veškerý provoz z mobilu své dcery, a podobně. Tudíž je to taky taková roura a třecí síla, a zrovna v bohatých zemích Perského zálivu se to docela projevuje.
Martina: Prosím tě, ty jsi tady vzpomenul kongres strany Zelených v Německu, a popsal jsi, řekněme, tamní těžký spor mezi mladšími a staršími: Řekni mi, v této situaci je tedy markantní, že i některým dřívějším vítačům je současná proimigrační politika Evropské unie už proti srsti? Už dokážou nazřít, že se třeba mýlili a že pokračovat v tomto trendu by mohlo být do budoucna až sebevražedné? Dokážeš vysvětlit, co vedení Evropské unie drží u toho, že tento záměr stále prosazuje, a to navzdory přání části obyvatelstva, a že toto přání obyvatelstva naprosto nereflektuje?
Marian Kechlibar: Když se podíváte na dění v Evropské unii, tak v nejpostiženějších zemích je vesměs právě bezmocnost – oni spíš nedělají nic. Migrace probíhá sama. Oni samozřejmě, ve spolupráci nějakých zdejších spolupracovníků, třeba v Itálii, neustále vyšetřují neziskovky, jak moc si rozumějí s pašeráckými klany, ale v zásadě je tlak z venčí částečně spontánní tím, že je v našem okolí vysoká porodnost, a pak jsou zde půlfaktory, jako dobré sociální zabezpečení. Člověk úplně krásně vidí, jak se tyto proudy třídí podle toho, které země jsou štědřejší, a které jsou méně štědré: Třeba do Dánska nejde skoro nikdo, do Švédska spousta lidí, a námi spíš jenom procházejí, protože tady není žádné terno sedět ve Vyšných Lhotách s miskou rýže, takže se snaží zmizet co nejrychleji.
Martina: Zatím.
Marian Kechlibar: Já vím. Ale Česká republika na to asi nebude mít reálně peníze, aby zrovna tyto lidi vydržovala. Je to spíš naopak, tedy že postupně začínají zjišťovat, že to je špatné i v Německu, a jinde, a že prostě tyto možnosti nemají.
Martina: To se právě chci zeptat, jestli si myslíš, že utopické sny o integraci migrantů, a o pokračování v tomto nastoupeném trendu, už jsou…
Marian Kechlibar: Podle mě je to jednoznačně překročená kapacita. Když přijde deset Afghánců, tak jim nezbude než se přizpůsobit desetimiliónové, nebo stomiliónové vládě. Když jich přijde sto tisíc, tak vytvoří svou vlastní komunitu – už se přizpůsobovat nemusí. Čili, je to všecko otázka toho, že kvantita má svoji vlastní kvalitu. V současné době, kdyby se nějakým zázrakem zavřely hranice, tak někdy kolem roku 2070 to možná budeme mít zpracováno. Ale ony se nezavřou. To by v podstatě znamenalo zrušit azylové právo, a na to nějak u nás zatím nejsou nervy, i když občas pozoruji, že se občas tato myšlenka vynoří. Azylové právo, které bylo dohodnuto ve stínu druhé světové války, nemělo vlastně sloužit k masivnímu stěhování celých národů, a je to v podstatě úchylka od toho, co byl původní záměr, ale pořád to ještě nevypadá, že by kterákoli západní země měla odvahu říct: „My od těch smluv odstupujeme, a budeme azyl udělovat jenom v nějakých výjimečných případech, když je válka v našem bezprostředním okolí, a za ten zbytek světa nechceme nést odpovědnost.“ Tečka.
Některé mladé ženy mají tendenci přehánět to se sebeobětováním, nebo s pečovatelstvím pro lidi, kteří si to nezaslouží. Mají v očích fanatické světlo.
Martina: Mariane, nechci tě nutit ke spekulacím, ale mám prostě pocit, že se rád držíš faktů. A proto se tě chci zeptat: Vidíš za tím – když si Evropská unie položí vedle sebe tato fakta, a přesto v této politice pokračuje tak, jak pokračuje – úplnou politickou neschopnost a ignoranci, nebo záměr?
Marian Kechlibar: Tady je obrovská setrvačnost. My se ještě pořád vzpamatováváme z peaku Gréty, kdy v té době všichni začali šílet kolem klimatické změny, a projevilo se to mimo jiné značným množstvím hlasů pro zelené strany, které s sebou táhnou typicky otevřenou migrační politiku, ačkoliv by v podstatě nemusely. Mezi ekologií CO2 na jedné straně, a migrací z Afriky na druhé straně, je velice volné ideové spojení. Dokážu si představit pravý opak, že musejí zůstat v Africe, aby si nezvyšovali svou uhlíkovou stopu, kterou, když se přestěhují do Evropy, mají vysokou. Ale fakt je, že těsně před covidem byla Evropa výrazně naladěna na tuto vlnu, a to se projevilo ve složení všech možných orgánů, včetně Evropského parlamentu, a podle mě se to částečně projevilo i výběrem eurokomisařů.
Jiná věc je, že von der Leyenová je prostě kamarádka Merkelové, která pořádně nic neumí, ale dokáže neurážet, takže vybublá nahoru jak korek, kdežto třeba relativně schopný Manfred Weber dráždil lidi právě tím, že je schopný. A teď už je vidět, že zelená vlna zase poklesla, z Thunbergové – chuděry – je autistka vychovaná komunisty – já se na ni v podstatě nezlobím – a teď štve proti Židům, nikdo neví proč, a sebralo jí to popularitu.
A začalo se projevovat, že dekarbonizační procesy jsou šíleně drahé, takže začínají vítězit politici, kteří říkají: „Dost tohoto šílenství.“ To bylo i nezanedbatelným faktorem i ve vítězství Gerta Wilderse, protože Nizozemsko jelo v takovýto programech, nejenom v dekarbonizačních, ale i denitrogenizačních, o sto šest – prostě snažili se snížit emise dusíkatých látek, což mělo negativní vliv jak na zemědělství, tak třeba na stavbu nových domů, a podobně.
Martina: Také mu prognózy nedávaly příliš šancí.
Marian Kechlibar: Ony mu dávaly šance, že se umístí, ale ne s takovýmto náskokem.
Martina: Překvapení.
Marian Kechlibar: Prostě se mezitím změnila nálada. Ale kontinent této velikosti má strašnou setrvačnost, a to je mimochodem nevýhoda velkých celků. Neustále se potkávám s lidmi, kteří křičí: „Více Evropy, protože budeme silnější.“ Ale zároveň budeme rigidnější. Tyto velké celky mají tendenci – jako Titanik – plout dopředu na svém starém kurzu, ale než uhnete kurz doleva, nebo doprava, tak můžete narazit. Od doby Římské říše uplynulo dva tisíce let, a furt jsou na světě velké a malé státy, a kdyby bylo být malým státem tak nevýhodné, tak by neexistovaly. Ale ony mají nějakou schopnost přežít, kterou třeba velké celky nemají, protože v nějaké kritické chvíli rozhodnou špatně, a rozpadnou se. A myslím, že to na Evropě vidíme naprosto dokonale: Tam je prostě taková setrvačnost, lidé v Bruselu jsou tak vzdáleni od svých rodných zemí, a tak dál, že prostě nemusejí být včas schopni zpětné vazby.
Martina: Ty jsi nedávno v jednom rozhovoru řekl, že veteráni druhé světové války by dnešní situaci rozuměli lépe, a dokázali by ji účinněji řešit, ale už jsou bohužel dávno mrtví. Jak jsi to myslel?
Marian Kechlibar: Tak pro veterána druhé světové války nebylo žádné překvapení, že může být zfanatizován jedinec myšlenkou, kvůli které půjde zabíjet a umírat. To je nám tady pořád ještě divné. Já myslím, že část lidí na Západě, která byla upřímně zděšena, když viděla islamisty táhnout Essenem pod vlajkami se šahádou – to je opravdu jiný svět. A to v našich vlastních ulicích, v ulicích západní civilizace. To by pro veterány nebylo takové překvapení, protože věděli, že jsou alternativní struktury, nebezpečné, silné, schopné motivovat lidi k sebevražednosti, k destruktivitě, a že něco takového klidně může kvést pod středověkými katedrálami. Německo se za nacistické říše neuvěřitelně zvrhlo – byla to vzdělaná země, kulturní, a tak dále, a stejně překlikla do něčeho šíleného. Takže pro veterána by to nebylo takové překvapení.
Martina: Nechci ti nic podsouvat, ale ty jsi teď hovořil o fanatismu. Když sleduješ svět kolem sebe, tak zahlédl jsi podobný lesk už i v očích současníků?
Marian Kechlibar: Já jsem ho viděl v očích těch vítacích zástupů v roce 15. To byla zaplněná hala, nádražní, a povětšinou to byly ženy – bohužel. Určitý typ mladé ženy má určitě tendenci přehánět to se svým sebeobětováním, nebo s pečovatelstvím – přenášet to na lidi, kteří si to nezaslouží. Ale to neříkám, že čtvrtina davu za to nemůže. A sám si vzpomínám na to, co bylo proti: To bylo strašně moc demonstrací proti migračním kvótám, a tak dále. A přišlo mi, že když byly proti tomu protidemonstrace, co tady taky organizovali mladí Zelení, kterým je dvacet, a podobně, tak tam byl tento fanatismus vidět daleko zřetelněji než na hlavních demonstracích.
Martina: Aby to nezůstalo jenom na ženách, které velice zapáleně…
Marian Kechlibar: Asi budeš souhlasit, že když se sejde tlupa mladých progresivistů, tak je tam míň chlapů než ženských. Když se sejde Klausova tlupa, tak je tam drtivá většina chlapů, dědků, ale strašně málo žen. Já si pamatuji, jak jsme se jednou potkali na jedné akci, kde jsi byla jediné děvče.
Výhodou je, že v Bruselu jsou extrémně nejednotní, a málokdy se stane, že by byl jeden stát proti sedmadvaceti
Martina: To je pravda. A na akcích lidí, kteří jsou ochotni se přilepit k asfaltu, je možná více studentek, děvčat – můžete to podrobit zkoumání. Ale na druhou stranu ten lesk, o kterém jsme se bavili, je možná vidět i v očích mnoha mužů, potažmo novinářů, potažmo politiků. Pozoruješ ho stále?
Marian Kechlibar: Asi jo. Občas. Ale tito lidé začali být opatrnější. Většina z nich nejsou takoví fanatici, aby tlačili názor úplně „über alles“, třeba za cenu poškození vlastní pověsti. V roce 15 to viselo v takové, řekněme, nejistotě, to se mohlo stát cokoliv. Česká republika se mohla stát totálně protiimigrační, ale mohla taky z nějakého důvodu naskočit na „Wir schaffen das!“, a podle mě část lidí možná doufala v to, že tato jejich myšlenka převáží za A) pod tlakem reality, že těchto lidí tady bylo hodně. Za B) přání Němců, které tady dodnes má, bohužel, silné posluchačstvo. Ale nestalo se, a část z nich se rozhodla, že to bude spíš skrývat. Určitě jsou i lidi, kteří změnili názor, ale to je těžké posoudit zvenčí.
Martina: Mariane, a nemyslíš si, že jsme o nějakou koňskou délku blíže tomu „Wir schaffen das!“ poté, co ministr Rakušan za nás podepsal v Evropě onen tolikrát zmiňovaný migrační pakt? I když on zarputile tvrdí, že v něm žádná ustanovení o kvótách nejsou, ale právníci tvrdí, že jsou a že pokud nebudeme tyto kvóty plnit, tak budeme platit, a tak dále. Myslíš si, že i nás čeká toto obohacení?
Marian Kechlibar: Obávám se, že tato možnost je reálná. Ale samozřejmě přijde nová vláda, a ta může takové podpisy vypovědět, a zkuste ji pak k něčemu přinutit. Když v roce 15 byly na podzim volby v Polsku, tak se prostě vystřídaly strany, a i když Polsko už před tím souhlasilo s rozdělovacími kvótami, tak je pak prostě odvolalo, a nikdo je nedonutil k opaku. Tečka. Prostě nevzali ani jednoho. A samozřejmě i Evropská unie se různým způsobem mění: Je tady Meloniová v Itálii, možná bude Wilders v Nizozemí, a tito lidé po nás nebudou chtít, abychom brali migranty. Oni zase mají jiný názor. Takže spíš je to otázka, jestli po ministru Rakušanovi bude ministr, řekněme Čech, který bude hledět na české zájmy a který prostě odmítne kvóty plnit – a jsem zvědav, co udělají. Myslím, že je slušná šance, že by se to obešlo bez konkrétních následků.
Martina: To mě překvapilo, že říkáš, že není problém tyto smlouvy neplnit.
Marian Kechlibar: Mezinárodní politika je do značné míry o tom: „Přinuť mě!“ – Je to tak.
Martina: Myslím, že táta náčelník je dodnes v tomto přístupu Island, protože ten skutečně dokázal říct: „Víte co, my vám nic platit nebudeme. My jsme vládu svrhli, přepsali jsme ústavu, a my to teď vedeme jinak.“ A ticho po pěšině.
Marian Kechlibar: A zase ta výhoda uspořádání v Bruselu je, že jsou tam extrémně nejednotní, to znamená, že se málokdy stane, že byste byl sám proti sedmadvaceti, spíš to bude 16:12, a v takových situacích začíná už být – aspoň dokud je – zachováno právo veta v důležitých věcech, což je důležité, takže prostě není zas tak výhodné šikanovat nějakou stranu, protože ona nám to pak později může vrátit. A tak dál. Takže tvrdý tlak. Já třeba nesouhlasím se spoustou Orbánových politik, ale všímám si, že i s ním radši jednají, než aby mu vysloveně kroutili ruce za záda. Využívá toho tedy způsobem parazitním, ale tak to chodí.
Politika následuje demografii. Dovezete-li Blízký východ, budete mít Blízký východ se vším všudy. Na zaslepených liberálech mě zaráží, že si to neuvědomují.
Martina: Říkáš, že pro nás je jakousi výhodou, a možná do budoucna spásou, nejednotnost v Evropském parlamentu. Ale aby to přece jenom nedopadlo tak – jako už to jednou přinesla historie – že když už nájezdníci stáli na hranicích Říma, tak se senátoři dohadovali, komu vztyčí v Senátu sochu. Uvidíme. Ale ty jsi tady hovořil o tom, že si myslíš, že my zkrátka dlouho nebudeme cílovou destinací pro žádné migranty z Afriky, nebo Blízkého východu. Nemyslíš, že můžeme čekat spíše vlnu migrantů v podobě původních Francouzů, Švédů, Němců, kteří budou prchat před novými poměry, a před obohacením?
Marian Kechlibar: Za prvé bych chtěl svou predikci kodifikovat tím, že náš sociální systém zůstane prostě lakotný, takže vůči švédským, nebo německým nabídkám to není lukrativní. Tito lidé musejí splatit třeba 200 000 pašerákům, a to prostě z českých dávek zatím nejde. Většina z nich nemá kvalifikaci, aby si našla dobrou práci, a tím pádem si myslím, je toto naše hlavní ochrana. Upřímně. Nic víc. Dokud nezačneme utrácet za nicnedělání Afričanů, tak je to furt ještě dobré, jo. A samozřejmě, obávám se nějaké možnosti, že by Evropa silou prosadila, že jim budeme muset dávat sociální dávky na německé úrovni – to je neudržitelné, a v Bulharsku by to byla extra neudržitelné – ale lidi měli hloupější nápady, které realizovali.
Nicméně jsi mluvila o migraci „zápaďáků“. Ono je to vidět u těch ekonomicky slabších států – přibývá tady Španělů a Italů. Bývalo to extrémně vzácné, potkat tady španělsky mluvícího občana, dneska už to není zase tak vzácné, a někteří z nich si tady zakládají byť třeba jenom malé podniky, a podobně. U lidí bohatších se domnívám, že jejich přirozenou tendencí bude stěhovat se do jiných bohatých zemí, které jsou ale bezpečné, protože si můžou dovolit, dejme tomu, dům někde v Austrálii, takže pojedou do Austrálie. Poměrně hodně bohatých Němců je ve Švýcarsku. Tam je sice spousta imigrantů, ale švýcarská policie to nějak drží, kdežto v Berlíně bych o tom pochyboval. Takže tam, myslím, bude dvojkolejný provoz. A chudší státy, které mají problém, ať už je to Itálie, nebo Řecko, nebo Španělsko – tak pro ně může být východní Evropa celkem přijatelná. Lépe postavení lidé z bohatých západních států budou vyhledávat destinace typu Spojených států, Austrálie, a tak dále, které mají, mimo jiné, tu výhodu, že jsou plošně větší. Takže, podíváte-li se na Spojené státy, tak tam opravdu je široký rozsah kvality života, od nejpříšernějších slumů, kde žijí nějací lidé v chatrčích, bez tekoucí vody, a ještě se tam vyskytuje infekce měchovcem žilnatým, a podobné věci, které jsou typické pro Afriku, až po velice, velice luxusní čtvrti, kde je prostě jedinec bez dvou porsche v podstatě jako sluha. A vzhledem k tomu, že tato země má několik miliónů kilometrů čtverečních, tak na sebe nenarážejí, kdežto v hustě osídleném Nizozemsku nemůžete zajistit, abyste na sebe nenaráželi. Tam je moc lidí, a začínají být v příliš těsném kontaktu. Čili tedy z hlediska bohatého zápaďáka je výhodné se přestěhovat někam, kde narážet nebude.
Martina: Mariane, ty jsi vyslovil jistou naději do budoucna, která by mohla spočívat v tom, že náš sociální systém zůstane lakotný. A teď je jenom potřeba se podívat na to, jaká je současnost, a zda-li třeba náš sociální systém zůstal lakotný, nebo spořivý, třeba i vůči ukrajinským migrantům. Ale to je asi záležitost, která se bude časem také ještě zpracovávat, vyhodnocovat, a výsledky budeme teprve znát. Pojďme se podívat dál. Ty jsi tady zmiňoval Grétu, zmiňoval jsi, jakým způsobem se Gréta najednou zase vyprofilovala, kromě ochrany životního prostředí, i politicky, a propalestinsky. To jsou záležitosti, které v poslední době mnoho lidí přivádí ke sledování zpráv, když vidí demonstrace stovek tisíců lidí, jako byly ty propalestinské. Jak to, prosím tě, vnímáš ty?
Marian Kechlibar: Politika následuje demografii, to znamená, dovezete-li Blízký východ, budete mít Blízký východ se vším všudy. To je něco, co mě právě na liberálech, těch klasických, zaslepených, zaráží, že si neuvědomují, že vystřídají-li etnikum, tak je poměrně pravděpodobné, že ono si s sebou přinese svoje vlastní návyky. Ale každý primitiv si uvědomuje, že to znamená třeba jinou kuchyni, že prostě bude kebab, ale málokdo si uvědomuje, že to znamená i odlišnou politiku, odlišné hodnoty – kdo je v právu, kdo není v právu, co se nesmí dělat. A přitom, když máte v nějakém městě 20, 30 % muslimů, což zase tak totální výjimka ve velkých městech není – tak bodejť by tam nebyly propalestinské demonstrace zabírající celá náměstí. To, že někomu nedocházelo, že třeba k tomu dojde a že část těchto lidí nebude jenom takových, že jim jde o práva, ale že to jsou vyslovení příznivci terorismu – což tedy asi je – že toto někomu nedocházelo, je pro mě pořád šokující. Ale holt jsem si na to už zvyknul.
Všechny příspěvky s Marian Kechlibar
„Jaké užitné hodnoty vytváří spekulant George Soros, že za ně má právo inkasovat miliardy?“
Nejen on, ale jakou hodnotu vytvoril jeho syn a jemu podobni schazejici se v Davosu, proc se citi povolani michat se do politiky? Nikdo z nich penize nevydelal praci, vetsina jsou dedici a mensi cast spekulanti.
Je tu ale i čistě ekonomické hledisko. Jestliže se finanční systém odtrhne od produkce zboží a služeb a začně nekontrolovatelně bujet, hrozí, že se celá ekonomika bude potácet od krize ke krizi.
Udivuje mě naivita pana Kechlibara, nepochybně inteligentního, vzdělaného a přemýšlivého. Myslím, že ani tzv. progresivci se nepovažují za nic jiného, než za tzv. liberální demokraty (oni tedy asi bez toho tzv.). A taky nic jiného nejsou, žádný rozdíl mezi nimi nenajdete. Až na to, že správně by se měli nazývat fašisté. Protože s liberalismem ani demokracií, natož s pokrokem v pravých slovech smyslu nemají nic společného. A jejich metody jsou fašistické, čili autoritářské, nesnášenlivé a násilné.
Ale ono nemá valného smyslu dívat se na to ideologicky. Koho dneska zajímá ideologie a kdo se v praktickém životě řídí nějakou ideologií? Nic takového, jako liberální demokracie ve skutečnosti nikde neexistuje. Ideologii do toho účelově vnáší majitelé klíčů, globální oligarchie, aby jí pomáhala v ovládání lůzy.
V tom má pan Kechlibara pravdu, i když to asi myslel jinak – jde v podstatě „jen“ o sociální inženýrství, které moc nerespektuje jedince. Technologie moci. Technologie obrovské moci, která se pokouší ovládnout myšlení lidí. A dost se jí to dařilo, než ten Titanic narazil na ledovec reality.
Naivita je i v tom, myslet si, že pro připrchlíky jsme málo atraktivní, protože máme chudý systém sociální podpory. Myslím, že ve skutečnosti jsme zatím převážně tranzitní zemí jen proto, že tu mloci ještě nemají vybudované zázemí. Zatím je jich tu snad podkritické množství. Až první pionýři ovládnou území, ostatní se rádi nahrnou. A „Rakušan“ jim ještě rád zaplatí. Třeba z těch „našich“ evropských peněz, které nám Eurouhnije zadrží, když se budeme cukat s realizací jednotné migrační politiky. Není otázkou zda, ale jen kdy se to stane, pokud se něco zásadního nezmění. Pan Kechlibar chlácholivě a s nespecifikovanou nadějí mluví o nějakých rozporech v evropské politice (přitom s despektem pro ostrakizovaného Orbána, takže kdoví jak to myslí) – nevidí snad neochvějný Titanic Green Dealu? Který nám za pár let zakáže topit levným plynem a zatíží emisními poplatky snad i dýchání? A řešení vidí v tom, že vybrané daně utratí na přípravu války?
Pekné….
Napíšem to kratšie :
Ak budeme sa chovať ako DEBILI, tak dopadneme hoóóódne zle. A debili sa BUDÚ chovať ako debili.
To podepisuji. Jen bych nemluvil o naivitě pana Kechlibara (na to je příliš starý a zkušený), ale spíše o hlouposti. V Evropské unii nemůže být řeč ani o demokracii, ani o liberalismu. Tomuto současnému způsobu vlády, se říká etatismus. Klaus Schwab tomu říká inkluzivní kapitalismus. Vláda nadnárodních korporací prostřednictvím politiků. Všechny ty nesmyslné ideologie jako boj proti CO2, glorifikace všech možných menšin, vítání imigrantů ze všech končin světa, to je jen způsob jak ohlupovat lidi, aby jimi bylo snáze vládnout.
A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom progresivismus?
Pokud jde o nezákonné přistěhovalectví, pan Kechlibar používá ukázkový dvojí metr, naprosto zavírá oči nad příčinami, kterými jsou vojenské akce západních zemí. I v počtu vystěhovalců Evropa historicky jednoznačně vede. Zatímco oni připlouvají v chatrných člunech, z Evropy pluly lodě jako zmíněný Titanik, který dopadl stejně jako mnoho jejich člunů. Nad osudem migrantů z Titaniku se stále dojímáme, když někdo připomene osudy dnešních migrantů, nazýváme to citovým vydíráním.
To není, že bych je tu chtěl. Ale je to určitá forma spravedlivého trestu za spáchané zločiny.
Pokud jde o Izrael, rád bych připomněl, že velká část židů se do Palestiny dostala z Evropy jako nelegální migranti. Jen ty lodě pluly opačným směrem. Muslimové se v Evropě chovají mnohem lépe, než se zachovali židé k Palestincům. jejich hněv je oprávněný.
Pan Kechlibar tuto demagogii hlásá již mnoho let. Rád drží faktů, které se mu hodí. Ostatní fakta ignoruje. Tak se těžko nějaký matematický příklad vyřeší:)
Radio Universum si může dát nové motto: „Svoboda znamená svobodně prohlásit, že dvě a dvě je pět. Jestliže toto je dáno, všechno ostatní z toho vyplyne.“
Radio Universum v poslednim pul roce je hlasna trouba sionisticke „pravice“. Vyjimkou je pan Hoffman.
Dalsi ufnukany Zid? CR neni Izrael, Zidi by pro nas nehnuli prstem, je drzost vyzadovat bezpodminecnou podporu.
Souhlasim, ze imigrace je problem, ale jak muze podpora Izraele a dalsi valky na blizkem vychode omezi migraci? Izrael se netaji planem presidlit Palestince do Evropy.
No, heleďte se… Absolutně netuším, zda to zde pan Kechlibar čte. (Pochybuji.) Absolutně netuším, zda to zde vůbec někdo relevantní čte. Zkusím sem však něco napsat:
Rozhovor se mi líbil, ne že ne. Ale přesto se obávám, že pan Kechlibar cosi podstatného pomíjí, a v důsledku toho je nejméně ve dvou směrech příliš optimistický.
A) Představme si prosím takovýto scénář:
Obraz 1. Manželka (vřeští jak fúrie): „Táto, zbourej to! Strhni konečně tu ohyzdnou plesnivou barabiznu, nemůžu se na ni dívat už ani minutu!!“
Obraz 2. Manželka (něžně, pokorně): „Měl jsi pravdu, táto. Takovej krásnej, malej, milej baráček to bejval… A ty úžasný časy, co jsme v něm spolu prožili… Neměl’s ho nikdy bourat. Věčná škoda!“
Toto lze interpretovat přinejmenším dvěma způsoby:
• Manželka prozřela, jen co se jí naskytl pohled na realitu, tvořenou pozemkem bez domku.
• Manželka dosáhla svého, a teď, kdy změna je nevratná, se snaží zpětně minimalizovat škody, které její postavení utrpělo, případně inkasovat ještě něco navíc.
Nemohu si pomoci, ale první interpretace mi připadá naivní, se vší pravděpodobností inferiorní vůči té druhé. Podobně i zde, v naší progresivistické, liberálně demokratické skutečnosti: Jakmile jsou ty desítky milionů imigrantů již zde (a zjevně neexistuje reálná síla schopná je co možná poklidně vrátit tam, odkud vyšli), proč nepřiznat, že to s nimi nebude tak bezproblémové, jak Dobro původně tvrdilo? Jakmile epidemie již proběhla, proč dále lpět na všech dogmatech propagandy s ní spojené? Dobro již inkasovalo, inkasovalo bohatě, způsobilo nevratné změny. Po jejich nevratnosti Dobro možná bažilo více, než po změnách jako takových. Teď už pro něj, čistě pragmaticky bráno, může být méně nákladné připustit část pravdy než hájit minulé, očividně neudržitelné smyšlenky.
B) „Určitý typ mladé ženy má určitě tendenci přehánět to se svým sebeobětováním, nebo s pečovatelstvím – přenášet to na lidi, kteří si to nezaslouží.“ — Ono to bohužel není takhle jednoduché.
Netěší mne debatovat s tupci. Důsledkem toho ovšem je, že se zpravidla stýkám s lidmi, charakterizovanými spíše svou inteligencí a erudicí než shodou názorů s mými. Živě si pamatuji, jak během migrační krize 2015 v rozhovoru mezi čtyřma očima bystrá a nadaná mladá žena (oproti mně je samozřejmě mladá každá) říkala zcela otevřeně, že migranty (říkala jim „uprchlíci“) zde vítá především proto, že českou společnost přetvoří a změní. A nebyla nijak vzdálena toho, užít slovo „zničí“. Česká společnost, šovinistická a toxicky maskulinní, si to totiž plně zasluhuje. (Zasluhuje si to už jen jako pomstu za zkušenosti s jedním konkrétním mužem, které zažila o čtvrt století dříve a které se jí, minimálně ve zpětném pohledu, jevily negativní.)
— — — • — — —
Progresivismus pokládám za absolutní zlo, stejně jako komunismus a nacismus. (Moji puntičkářštější přátelé místo toho říkají, o cosi mírněji, další vtělení [absolutního] zla.) Jeho vyhraněně anticivilizační sklony v principu zacházejí podstatně dál, než komunisti a nacisti. Ti sice vraždili, bez výčitek svědomí vraždili miliony, ale jejich vize nikdy nebyly přímou nebyly přímou negací všech stránek přirozeného světa západní civilizace.
Jako matematik má pan Kechlibar ty nejlepší předpoklady dívat se na svět s nadhledem, objektivně, nezaujatě, vyváženě a klidně. Je ale otázka, zda právě s touto kvalifikací nemá tendenci podceňovat bytostné, temné zlo.
Které holt, ač v rozličných dávkách, čeká a číhá na dně duše každého z nás. I tehdy, budeme-li mu eufemističtěji říkat třeba destruktivní pudy nebo po freudovsku pud smrti.
K bodu A: podle mého jedno nevylučuje druhé. Obraz 1 je stejně pravděpodobný, jako obraz 2.
Že Vám osobně připadá „… první interpretace mi připadá naivní, se vší pravděpodobností inferiorní vůči té druhé …“ ještě neznamená, že to tak a priori musí být. Jedná se pouze o Vaši domněnku, která nemá důvod být jakkoli nadřazená domněnce opačné.
K bodu B: netýká se jen žen, i když ta asociace s reakcí na odmítané může být důležitá.
Přiznávám se, byť nerad, že v referendu o vstupu do EU jsem volil pro. Jedním z důvodů (krom toho, že jsem si asi jako většina lidí v této zemi jaksi popletl Eu a EHS) byla Zemanova „Akce čisté ruce“, protože jsem věřil, že taková účelová zvěrstva v právních zemích možná nejsou. Že jsem se mýlil více než podstatně není tak důležité jako právě to, co jste zmínil: negativní životní zkušenost mne donutila k selektivním emotivním postojům na základě této zkušenosti bez ohledu na globální pohled na problematiku jako takovou (imperiální i socialisticvká politika je mi proti srsti, tedy neměl jsem ze zpětného pohledu důvod volit pro, ale spíš proti vstupu ČR do EU).
A k tomu zlu: v tom samozřejmě souhlasím, byť bych odděloval zlo komunistické a fašistické, které podle mého názoru umožnily svobodně prosadit se na první pohled jakoby dobré myšlenky, a násilí a zlo pak tak nějak musely nastoupit pro udržení těchto původně vzletných, a v realitě neživotaschopných idejí. Zatímco nacismus byl od počátku zlem v otevřeném nenávistném hávu, a jehož účelem bylo jen a pouze šíření zla a násilí.
K bodu A: Inu, mezi ty věci, jichž se ve svém pohledu na politiku snažím důsledně vyvarovat, patří též Hanlonova břitva. Jediná radost, kterou politika občanům posledních 20+ let nabízí, je možnost pokládat politiky za blbce. A naopak politik je u občanů za blbce rád, jestliže mu to o tolik usnadnilo se v politice bez většího úsilí napakovat stokrát lépe, než občan, pokládající se za chytřejšího než všichni politici, vydělal za desítky let své dřiny v potu tváře.
Souhlasím, že vítačství se v jednotlivých případech mohlo pohybovat na celé škále mezi naivitou, virtue signallingem, nedostatkem představivosti a nedostatkem odpovědnosti až po nepříliš skrývaný úmysl společnost těžce, nenapravitelně poškodit a vposledku po sofistikovanou manipulaci. Kdybych měl viníky soudit, jejich argumentace, že tohle nepředpokládali a nechtěli, by na mne však neudělala žádný dojem. (Před soudem by pochopitelně tvrdili zcela totéž, i kdyby byli předpokládali a/nebo chtěli.) Běžná opatrnost mne vždy vede k tomu, od politiků čekat jen to nejhorší; dnes to už je pevnou součástí jejich profese.
Ale co s tím teď? Nejásat, že manželka přestala trvat na bourání, stejně už je zbouráno. Vyhnout se pocitu zadostiučinění, že dokonce uznala chybu. (Vaši, samozřejmě.) A místo toho soustředit veškerou pozornost na to, že teď dychtí zasypat studnu…
Ke zbytku: Velký rozdíl mezi komunismem a (současným) progresivismem vidím v tom, že komunisté se zmocnili celé společnosti a celé její ekonomiky, jenomže to je obratem donutilo obrátit se ke zdravému rozumu, kdekoliv toho (v rámci své ideologie, např. dogmatu o vlastnictví výrobních prostředků) byli schopni. Jinak by se jim ekonomika ve chvilce sesypala a oni (po tom, co do té doby napáchali) by přišli o krk.
(Nacismus byl z tohoto hlediska někde mezi.)
Mezi komunismem a progresivismem totiž stojí skvělý, snad nepředstavitelný technologický růst a obrovská produktivita, kterou technologie poskytují. (Příklad: Nevěřili byste, jak prasecky lze naprogramovat třeba textový editor, aniž by na textech délky tohoto rozhovoru uživatel jakoukoliv neefektivitu poznal. Nárůst výkonu procesoru o mnoho řádů ji beze zbytku prokryje. Před 30 lety by však tohle nešlo.) V důsledku toho mohou progresivisté, jak jen jim je libo, požadovat i vynutit si ty nejneuvěřitelnější zhůvěřilosti, a systém se přesto nezhroutí hned.
Jen holt utrpí takové rány, že až se zhroutí, už nebude mít prostředky, které by mu dovolily se znovu zvednout.
“ A chudší státy, které mají problém, ať už je to Itálie, nebo Řecko, nebo Španělsko – tak pro ně může být východní Evropa celkem přijatelná.“
– NIE.
Pan Kechlibar má moc divný názor, že východná europa si zachová terajšiu malú životnú úroveň. Nezachová, ani trošku.
„Chudý“ italský penzista utrácející průměrný italský důchod cca 1100 Eur (kolem 27 000 Kč) v ČR je celkem představitelná myšlenka. Jen si nejsem jist tím označením chudý, když český důchodce pobírá v průměru 19 500 Kč v zemi, jejíž HDP na obyvatele je vyšší než má Itálie (z toho je zřejmé, že je něco špatně).
A ještě jedna drobnůstka: Němci označují Itálii za „chudou zemi plnou bohatých lidí“, zatímco Německo vnímají jako „bohatou zemi plnou chudých lidí“. Je to proto, že většina Italů je zároveň vlastníky nějakého nemovitého majetku, na rozdíl od Němců, kteří většinou žijí v pronajatém. Proto také Italovi jeho průměrných 1100 Euro důchodu stačí na slušné živobytí (když nikomu naplatí nájem), zatímco pro Němce je jeho průměrných cca 1000 Euro dost málo, když z toho má zaplatit nájem (většinou řešeno sociální pomocí, jako u nás). V tomto srovnání je Ital nejbohatší důchodce…
“ progresivismus se rozhodně nevyznačuje velkým liberalismem, tak by to mohlo znamenat, že to, čemu v současné době říkají liberální demokracie, snad liberální je.“
– Pani Martina má moc dobré info o SKUTOČNOM liberalizme. Ona chápe, že terajšia liberální demokracie má so SKUTOČNYM liberalizmom spoločné tak málo, ako komunizmus so slobodou.
Dnešní (tzv liberálni) komouši ukradli liberálom ich názov, a ovčania to nezbadali.
Vidíte to jen z jednoho (a to převážně konzervativního), úhlu pohledu.
Komunisté byli také liberální a pokrokoví vůči reakci (stoupencům volného trhu a demokracie, tedy konzervativcům) v tom, že prosazovali osvobození člověka od jeho ekonomického výkonu (a dále i od nutnosti sledování politiky díky jednotné národní frontě, od nutnosti sledovat slevy a konkurenční výrobky různých producentů zamáznutím konkurence, centrální cenovou politikou, absencí reklamy atd, atd.).
Pokud na věc nahlédnete z tohoto marxistického úhlu pohledu, tak se skutečně o selektivní liberalismus jedná, neboť člověk se v marxismu stává zcela nezávislým na svém ekonomickém výkonu (viz. sám netáhlo Marx), a pokud to vezmeme ad absurdum, člověk se osvobodí od své odpovědnosti za vlastní život (nemůžete koupit drahý toaletní papír, protože je jenom jeden za jednu cenu a když dojde, tak prostě není; nemůžete zvolit „špatnou“ politickou stranu, která Vás podvede jako Kalousek, Babiš či Fiala, protože Národní fronta je složena z „korigovaných a prověřených“ politiků jednoho jediného „správného“ předvoje a jinou možnost nemáte, atp.).
Zatímco v kapitalismu je člověk svobodný pouze v případě, že je ekonomicky dostatečně majetný, protože v rámci kapitalistického „prachy dělají prachy“ mu už jen stačí „hrát si na burze“ s majetkem, který v potu a slzách vydělali jeho předci (které často ani neznal). Naopak nedostatečně majetní jsou z marxistického pohledu otroky svého vlastního ekonomického výkonu, neboť nevyvíjí-li dostatečný a soustavný ekonomický výkon k zajištění svých základních existenčních potřeb, ocitnou se v existenčních problémech (exekuce, vězení, obrazně i fakticky až po smrt hladem), a to svobodné skutečně není. (Vulgárně řečeno: musí makat místo flákání se, souložení a opíjení se, jak činil sám velký Marx). Navíc může ve svobodné společnosti dělat chyby a špatná rozhodnutí (např. se zadluží a tím, že oproti předpokladu nesplatí své závazky, se octne na ulici atd.), od čehož jej opět marxismus osvobodí (ne, že by za něj zatáhl dluhy, ale neumožní mu půjčovat si na podnikání či nad kolektivně stanovenou mez).
Takže z tohoto pohledu byla komunistická totalitní diktatura skutečně liberální, i když z pohledu práv a povinností jednotlivce to bylo peklo, protože jednotlivec směl jen to, co bylo kolektivem výslovně uvedeno a jeho potřeby byly řízeny kolektivem, a vše ostatní bylo v jednání jednotlivce zapovězeno (materiální závislost na ekonomickém výkonu byla násilně postihována – viz. např. trestný čin ohrožení devizového hospodářství v kapitalismu neznámý a nepotřebný). Což je zase neliberální z pohledu konzervativního.
Stejně tak současná rudo-zeleno-černá totalitní diktatura se snaží osvobodit člověka od jeho ekonomického výkonu v podstatě obdobně, jako komunisté (proto bývají někdy ne zcela vypovídajícím způsobem označováni jako neomarxisté). Proto je základem Green New Dealu deindustrializace a nerůst, protože průmyslová revoluce nebyla ničím jiným, než právě expanzí osobní závislosti na ekonomickém výkonu. Navíc se i kulturně vrací k myšlenkám Marxe v tom duchu, že rodina je zastaralý sociální vzorec, který opět své členy spoutává odpovědností a povinnostmi jednoho k druhému, a proto ty útoky proti rodinám, požadavky na manželství pro všechny atd. (opět viz. osoba samotného Marxe s jeho příživnictvím a plozením kukaččích dětí). Stejně jako s volbou pohlaví, která je liberální (zvol si svobodně jakékoli pohlaví chceš), zatímco pokorné konzervativní přijetí vlastního biologického pohlaví a nutnost jednání v závislosti na něm je z pohledu marxismu otrocká a hluboce nesvobodná.
Neomarxismus není ale úplně správné označení dnešní rudo-zeleně-černé ideologie, protože nám z toho vypadly dva základní pilíře marxismu: třídní boj, kterýžto v obou světových válkách ukázal úplnou marginalitu své existence (na jedné straně bojoval proletariát spolu s inteligencí proti stejně složenému nepříteli = úplná negace myšlenky třídního boje) a společenské vlastnictví výrobních prostředků, které zase totálně pohřbil reálný socialismus (neboť právě to vedlo k jeho faktické porážce ve Studené válce, takže i komunističtí nevzdělanci snadno pochopili, že tudy cesta fakt nevede ani omylem).
Takže z pohledu závislosti jednotlivce na vlastnímu ekonomickém výkonu je marxistická, stejně jako rudo-černo-zelená totalitní diktatura skutečně liberální, tedy svobodomyslná, ale cenou za toto osvobození se je nucená deindustrializace společnosti, s ní spojené neodvratné zchudnutí materiální i energetické pro drtivou většinu jednotlivců, materiální a názorová závislost na kolektivu/státu/soustátí či unii, s tím související cenzura, centrální řízení celé společnosti atd. atp.
Záleží tedy, z jakého úhlu pohledu se na pojem „liberální“ díváte.
Díky za zajímavé komentáře.
„Záleží tedy, z jakého úhlu pohledu se na pojem „liberální“ díváte.“
– je celkom jedno, ako sa JA dívam !!!
Liberalizmus – ten pôvodný – mal jasnú jednoznačnú definíciu. A vy o tom viete absolutny PRD. Zjavne poznáte iba tú bruselskú propagandistickú „definíciu“.
Diskusia, v ktorej ľudia vidia POJMY tak, ako sa im páči, je o howne.
Škoda, že jste to nečetl, nebo nepochopil.
Zkusím to ještě jinak: mému strýci se v roce 1970 zalíbilo v jedné malé horské obci s tím, že je tam krásně, a na jejím okraji se rozhodl postavit pro svoji budoucí rodinu domek. Postavil na rozhlehlém pozemku velmi solidní vilu pro 3 generace. Zde zplodil se svojí manželkou 3 dcery, které se ale všechny postupně odstěhovaly někam jinam. Za prací a svými manžely. A to i přesto, že všem se v tomto domě velice líbilo/líbí, a dům je natolik velký, že by v něm mohli žít všichni pohromadě (což by se jim také líbilo). Jenomže v oné malé horské obci nemohou v tržním prostředí najít zdroj obživy pro svoji rodinu.
Takže z hlediska mého strýce byl komunismus liberální v tom, že mu poskytl volnost usídlit se a žít tam, kde se mu líbilo, zatímco trh jeho děti přinutil odstěhovat se a žít jinde, než by si přály, protože v místě nenašly zdroj obživy pro svoji rodinu.
Je ten rozdíl v pohledu takto pochopitelnější?
Opravdu myslíte, že Marxův životní styl měl a má zásadní vliv na jeho učení? Dobrá, asi do určité míry ano, všecko se nějakým způsobem projeví či snad zrcadlí ve všem. Jenže je třeba nejspíš přijmout tu naprostou banalitu, že i děvkař a ožrala a příživník může mít pravdu, zatímco abstinující svatý hodný a pokorný se může šeredně mýlit úplně ve všem.
„z hlediska mého strýce byl komunismus liberální v tom,“
– NIE JE možné hodnotiť nejaký systém z pohľadu JEDNÉHO človeka !!!
Moji rodičia nemali šancu postaviť si vlastný dom. A čo s tým ???
Paní Mileno (nejde Vám odpovědět, tak volím tuto cestu) a v čem konkrétně měl Marx pravdu? Četla (myslím tím skutečně stránku po stránce) jste například jeho Kapitál? A nepřišlo Vám divné, že vše, co obsahoval díl 1 a díl 2 zcela znegoval díl 3 tím, že přijde štronzo, svět se zastaví (ač v obou předchozích dílech dokazuje, že to nelze), bohatí zchudnou (celkem snadné), odvzdělají se (jak?) a stanou se altruisty (???), zatímco chudí zázračně zbohatnou (trestnou činností – budiž), osvítí je vzdělanost (než se dovzdělají, jak dlouho to bude trvat?), dostanou vnuknutí praktických zkušeností a stanou se rovněž altruisty (neb má osobní zkušenost vylučuje, že by jimi byli vždy), a nastane přechodná fáze vědeckého socialismu, která povede ke komunismu. Fakt si myslíte, že proletariát může řídit fabriku i když jí ukradne majiteli? Jak dlouho? Měsíc, rok, deset let? V ČSR po krádežích 1945–1953 bylo už v roce 1967 vymeteno, pak už to tu držely jen tanky… proletariát neudržel ani to, co ukadl, natož, aby něco vytvořil…
Promiňte, ale ten člověk byl úplně mimo realitu a v jeho spisech jsem nenašel vůbec nic objevného nebo inspirativního. Spíš sepisoval drby, co kde jaký kapitalista proletářům vyvedl, ovšem zásadně bez jakékoli souvislosti.
“ že prosazovali osvobození člověka od jeho ekonomického výkonu“
V ustave SSSR stalo – „kdo nepracuje, at neji“ a „kazdemu podle jeho zasluch“
Neni spis v kapitalismu vratva vlastniku osvobozena od ekonomickeho vykonu? Existuje pomerne pocetna vrstva lidi, ktera si jen privlastnuje nadhodnotu.
Není.
V kapitalismu trestný čin příživnictví nepotřebujete, protože „každému podle jeho zásluh“. Kdo nemá zásluhy, nemá nic a umře hlady (obrazně, reálně čistý kapitalismus nikde není a tak i příživníci tzv. „čerpají dávky“, takže hlady neumřou).
Když v kapitalismu nebudete nic dělat, nic nezískáte. Je to jen Váš problém a něco tvořit je hlavně ve Váš prospěch. Proto je kapitalismus nejvýkonnější politicko-ekonomický systém (a je nejhumánnější proto, že největším kapitálem je sám jedinec/člověk, protože jeho tvůrčí invence je zatím nepřekonatelná).
Socialismus musí principiálně lidi do práce nutit, protože v socialismu neexistuje právě ona zásluhovost („každý podle svých možností každému podle jeho potřeb“). V socialismu neexistuje vazba mezi tím, co vytvoříte či nevytvoříte a Vaší životní úrovní. Vaše životní úroveň je závislá na Vašich kolektivu prokázaných potřebách, není závislá na Vašich schopnostech. Ani kvalitativní, ani kvantitativní. Ostatně si přeci pamatujete, že za reálného socialismu 1969–1989 měli nejvyšší životní úroveň lidé, kteří nevytvořili nic a naopak mnozí, jejichž zásluhy jsou nadčasové, zemřeli jako běžní/chudí lidé. Proto je socialismus nerůstový a proto v něm jednotlivec má jen hodnotu pracovní síly v kolektivu, tedy v podstatě velmi malou až žádnou).
Pokud vlastnim akcii a pobiram dividendu, co konkretbe produkuji? Nebo pokud pujcuji penize a pobiram urok.
Jaké užitné hodnoty vytváří spekulant George Soros, že za ně má právo inkasovat miliardy? Není náhodou chyba v systému zákonů, které legálně umožňují takové obrovské přerozdělování?
Knhacke – Pokud půjčujete peníze, tak poskytujete službu. Pokud nechcete, tak ji neposkytujte, je to Vaše svobodné rozhodnutí. Pokud jde o banku, tak ta musí z něčeho pokrývat své provozní náklady. Ovšem vrchol je, když půjčuje peníze, které vůbec nemá, jak tomu prý v praxi v některých případech je.
„každý podle svých možností každému podle jeho potřeb“
Tohle neni socialismus, ale utopicky komunismus. Nikdo nikde netvrdil, ze tohle heslo aktualne plati.
mu už jen stačí „hrát si na burze“ — Hraním na burze se, agregátně vzato, nevydělá nic. Burza je hra s nulovým součtem.
To je samozřejmě úplný nesmysl, stačí se podívat na tento graf: https://www.lynxbroker.cz/app/uploads/sites/3/2019/04/Dow-Jones-Index_20200310_TW_1.png
A co z toho grafu prosím plyne?
Platí přece „zákon zachování objemu peněz“. (Pro jednoduchost vynechávám IPO.) Před provedením transakce mají kupující i prodávající dohromady stejně peněz (i stejně akcií) jako po jejím uzavření. (Vynechávám poplatky.) Agregátně nic nevydělali ani neprodělali.
To, že index trhu (nebo kurs konkrétní akcie) roste, není z dlouhodobého hlediska žádným důsledkem hraní na burze.
„Progresivismus je teologie bez Boha.“
– ale prd.
Progresivizmus má bohov – a to plnú prdel. Bohovia v parlamente, bohovia vo vláde. A takí maličkí bohovia na krajských úradoch.
Ovčania sa denne modlia k svojim bohom – hlavne počas večerného TV spravodajstva. TV správy posiľňujú ovciam oslabenú vieru v bohov.
Nedeľná omša bola nahradené každodennými večernými motlitbami o 19:00 .