Zpět

Tradiční strany vytvářejí aliance poražených, aby zabránily nástupu nových politických sil k moci

Text 4.11.202439 min Přehrát

Milí posluchači, neslyšeli jsme se teď v rozhovoru s Ivanem Hoffmanem trochu déle. Ta odmlka jde ovšem za mnou, za což se vám omlouvám, ale poněkud jsem ochořela, a tak jsme museli Ivanovo ohlédnutí za měsícem září odložit. Teď se už ale můžeme směle pustit do října a při jeho cupování klidně přibereme ještě i opomenuté září. A tak si teď, s odstupem času, o to více setkání s Ivanem Hoffmanem užívám a doufám, že i vy. Ráda tě slyším, Ivane, buď vítán.

Ivan Hoffman: Já tebe také a posluchačům prozradím, že teď máš ten správný hlas.

Martina: Dobře. Neříkej nic, co do té hry nepatří. Teď už mám svůj hlas a doufám, že to tak zůstane. Ještě musím jako vždy připomenout, že Ivan Hoffman patřil k nejvýraznějším disidentům před listopadem 1989, určitě ho znáte jako slavného písničkáře, novináře, který v samizdatu vydával časopis Fragment K. Po revoluci pracoval ve Svobodné Evropě, ale také třeba v Českém rozhlase. To mu vyneslo cenu Ferdinanda Peroutky. Jeho odhodlání zůstat novinářem se vším pochybováním, které k této profesi patří, mu později vyneslo cenu Krameriovu. Jsem ráda, že je mým kolegou, a jsem ráda, že se tě mohu zeptat na to, jak se ty díváš na to, co se stalo v měsíci říjnu.

Vláda v reakci na zvyšování platu soudců navrhuje, aby se platy zvýšily i vrcholným politikům, takže, jako vždy, půjde především o peníze. Opozice v čele s hnutím ANO je ovšem naopak chce zmrazit. Co už víme, je, že Fialova vláda se dohodla s odborářskými předáky na tom, že státní zaměstnanci v Česku dostanou od příštího roku přidáno 1400 korun měsíčně, a i v tomto případě je markantní, že vláda dostává něco, na co si musí půjčovat a je to stejné, jako by rodiče zatížili své vlastní děti hypotékou jen proto, aby si mohli užít svůj dosavadní životní styl. Naštěstí se to vláda snaží dorovnat tím, že platy a mzdy občanům rostou mnohem nižším tempem, a důchody budou vládou od 1. ledna 2025 zvýšeny v průměru pouze o 358 korun měsíčně. Takže nevím, jestli toto je dobrá zpráva, že někde vláda přeci jen šetří. Ivane, existuje podle tebe důvod, proč si politici zvyšují platy?

Ivan Hoffman: Tak řekla jsi správně, že potřebu zvedat si platy se politici pokoušeli odůvodnit usnesením Ústavního sudu, které se ale týkalo platu soudců, a Ústavní soud se vůči tomu ohradil a vyjádřil se, že zvyšování platů politiků nenařídil, neboť se jejich platy ani nezabýval, takže jim nic nebrání si platy zmrazit. No a tím pádem se dá říci, že tím důvodem zvyšování platů je to, že peníze jsou hlavním důvodem, proč politici dělají politiku. Politici neporovnávají svůj výdělek s obyčejným občanem, ale s manažery privátních korporací. A necítí se tedy jako privilegovaná vrchnost. Oni naopak spíš si připadají jako takoví chudí příbuzní, na které ti boháči bez mandátu pohlížejí spatra.

Martina: Ale co říkáš, je vlastně zvláštní, protože za mých mladých let, a teď hovořím o devadesátkách, tak tehdy platilo, že chceš-li si vydělat, musíš do soukromého sektoru. Ale už před covidem se paradoxně začalo říkat, že pokud chceš vyšší plat, musíš ze soukromého sektoru do státního. Připomíná mi to takové to francouzské „být pod penzí“. Myslíš si, že tady došlo k jakési nezdravé změně?

Ivan Hoffman: Něco na tom určitě je, ale ono ty platy zaměstnanců ať už v soukromém anebo státním sektoru jsou dnes ve srovnání s platy manažerů doopravdy směšné. Ty nůžky se rozevřely obrovsky a politici se považují za nedoceněné právě proto, že si připadají být našimi manažery. Nikoli našimi zaměstnanci. Kdyby to byli naši zaměstnanci, tak by museli brát platy nízké, ale oni se doopravdy považují za ty, kteří nás řídí. Ne za ty, kteří nám slouží. Ta logika je potom zjevná čím dál víc.

Martina: To je velmi trefný postřeh, že se cítí našimi manažery. Myslíš si, že si politici tedy vyšší platy nezaslouží?

Ivan Hoffman: Tak pokud by se plat politiků odvíjel od jejich užitečnosti, to by bylo takové, řekl bych, racionální kritérium anebo by byl odvozen od úspěšnosti hospodaření státu, no tak by nyní měly být platy politiků spíše kráceny, a nikoliv zvyšovány. Pokud by politici byli hmotně zainteresovaní na tom, jak se daří občanům, no tak nejspíše by jejich počínání bylo odpovědnější. Umím si klidně představit, že by se při odměňování měřilo přísnějším metrem stranám vládní koalice a shovívavějším metrem k opozici, která za nic nemůže. Z opozice, která kritizuje špatné hospodaření vlády, má totiž občan užitek, takže v praxi, to je můj takový návrh, by měli politici spojeni s vládní koalicí být potrestáni za to, že o třetinu znehodnotili úspory obyvatelstva. A přesně o tu třetinu by měla být krácena i jejich mzda a jejich benefity. To se samozřejmě snadno řekne, ale špatně dělá, když tedy o výši platu si rozhodují oni samotní, ale určitě dýchají spíše s boháči než s prostým lidem, bych řekl.

Martina: Něco mi říká, že ten tvůj návrh se asi zatím nechytne.

Ivan Hoffman: Ale musíme ho vznášet.

Martina: Zejména, když, nutno dodat, politici nejsou ve frontě na vyšší platy sami. O své právo na přilepšení se přihlásila i manželka prezidenta. Co si o tom myslíš, o nároku první dámy?

Ivan Hoffman: Tak mělo by jít o pravidelnou finanční podporu 95 250 korun. Pikantní je, že s tím přišel, tuším, bulvární Blesk jako první. To tomu nasadilo korunu. Také je potřeba říct, že to jsem ani nevěděl, ale to je moje chyba, že paní prezidentová má svého mluvčího. No, a ten dal ke známosti takové vyjádření, že k úkolu první dámy přistupuje s velkým smyslem pro povinnost a chápe ji jako službu vlasti. Ten mluvčí se jmenuje Petr Fučík. On to takto uvedl, no a já bych k tomu řekl naopak, že určitě není v Evropě běžné, aby z veřejných peněz byla placena manželka prezidenta, proto se také proti takovému záměru zvedla vlna odporu. A místo o první dámě hovoří někteří naši někteří nespokojení spoluobčané jako o „první vyžírce“. Pokud se to dověděla, tak asi jí nebylo moc dobře. Ani manželka nemá žádný politický mandát, no a když argumentuje tím, že nás reprezentuje, tak mně to přijde směšné. Já jsem s povděkem zaregistroval iniciativu udělat sbírku šatstva, aby paní manželka měla co na sebe.

U vyhazování Pirátů z koalice předvedl Fiala, že je nejen špatný premiér, ale i mizerný politolog

Martina: Češi k tomu vždy přistoupí s humorem sobě vlastním, je mi tedy jasné, jaký na to máš názor, zejména, když jsme opět odsouhlasili, nebo respektive dali k odsouhlasení rozpočet s takovým schodkem, jako je ten, který teď máme. Ale pojďme se podívat na další politický folklor u nás. Piráti si koncem září na svém celostátním fóru odhlasovali odchod z vlády. Reagovali tak na návrh premiéra Petra Fialy odvolat šéfa Pirátů, Ivana Bartoše, z pozice ministra pro místní rozvoj. To všichni piráti svorně považovali za podraz a premiér podle nich porušil všechny smluvní podmínky koaliční smlouvy. Proč se, Ivane, podle tebe premiér hodlal hodit už Piráty přes palubu?

Ivan Hoffman: Tak politika je drsný svět, no a preference Pirátů klesají už půl roku, což potvrdily i volební neúspěchy. Takže pan premiér zřejmě usoudil, že Piráti a hlavně předseda Ivan Bartoš vládě škodí, a to kvůli negativní publicitě ohledně digitalizace stavebního řízení. No a současně patrně usoudil, že Piráty nepotřebuje. Ukázalo se, že ta jejich image bojovníků za svobodný internet není automaticky kvalifikací pro zavádění informačních technologií. To byly asi dva důvody, proč je hodil přes palubu. Jednak, že měl pocit, že škodí, a jednak, že je nepotřebuje.

Martina: Ivane, jaké důsledky bude mít konec Pirátů ve vládě pro samotné Piráty? Dá se to předvídat?

Ivan Hoffman: No, zjistili jsme, že když si pirát uváže kravatu a obleče sako, tak se stane z rebela úředníkem. Takové to pirátské heslo „Internet je naše moře“ napovídá, že se Piráti necítí dobře na suchu. To znamená v reálném světě, no a ta účast v parlamentu a ve vládě připravila české Piráty o identitu. Oni se podíleli na všech neúspěších. Na všech chybách. Na všech nepopulárních krocích svých koaličních partnerů. A přesto, že si udržovali slušné volební preference vysoké, tak se jejich potencionální voliči nedostavili ani k evropským a posléze ani ke krajským volbám.

Já myslím, že to dobře vystihl Matěj Stropnický, který řekl, že jejich voliči zřejmě vycítili, že z toho volebního hesla „Pusťte nás na ně“ se stalo „Pusťte nás mezi ně“. A jinak bych řekl, že Piráti jsou volební stranou, typickou volební stranou, která je ve skutečnosti politickou sektou s minimem členů, a její úspěch tím pádem zcela závisí na marketingu. Na takovou tu výhradu i ztratili identitu rebelů, kteří pronásledují netransparentní korupční chování zavedených stran, a vnesli do politiky čerstvý vítr. Tak na to reagoval před časem Ivan Bartoš s tím, že Piráti již nejsou protestní stranou, ale takzvaný love brand. Tedy značkou, kterou mají zákazníci rádi. Dokážou si z ní vybudovat silné emocionální pouto, hrdě se vracejí k jejím produktům či službám a doporučují je i ostatním. No, a to už nejspíš neplatí.

Martina: Love brand ani tak nepatří do politiky, jako spíše do obchodu nebo do PR.

Ivan Hoffman: No tak Bartoš je marketér.

Martina: Vybavilo se mi takovéto pejorativní, co se říkalo kdysi, mladí revolucionáři, staří policejní radové.

Ivan Hoffman: Ano, to jisté se i opakuje.

Martina: Jako by Piráti zestárli rychleji. Ale ty jsi teď analyzoval, jaký odchod Pirátů z vlády bude mít dopad na ně samotné, ale jaké budou důsledky pro dnešní koalici?

Ivan Hoffman: My vidíme, že i s Piráty by dnešní koalice měla problém přežít příští volby, no a bez nich, to znamená bez mladých voličů, kteří se kvůli Pirátům obtěžovali volit, to budou mít ještě těžší. Takže největším problémem vládní koalice, bych řekl, se stává ne jenom Bartoš, ale Petr Fiala, premiér. Pro koalici bylo v budoucnosti určitě menším zlem si Piráty nechat, než je vyhodit, ale on to takto udělal. Já si myslím, že tím ukázal, že není jenom špatným premiérem, ale hlavně velice špatným politologem.

Sociální demokracie se s egoismem, chamtivostí a arogancí posunula do politického středu, a stala se jako komunisti a lidovci stranou vymírajících voličů

Martina: Pojďme se ještě podívat na velké plány sociální demokracie, která dříve bývala jednou z nejsilnějších stran, vítěz mnohých voleb, a některých skutečně s přehledem, ale teď už se dlouhou dobu potýkají s nízkými preferencemi. V parlamentních volbách v roce 2021 neuspěli a vypadli po dekádách úspěchu z Poslanecké sněmovny. Nyní by se tam rádi vrátili. Předsedkyní se stala bývalá ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Ta porazila protikandidáta, někdejšího ministra pro lidská práva Jiřího Dienstbiera. Teď trošku analýzy. Co se podle tebe, Ivane, stalo se sociální demokracií, že se kdysi z dominantní strany stala politickou vzpomínkou?

Ivan Hoffman: Tak já myslím, že se jí stalo totéž, co KSČM anebo i lidovcům. Jsou to strany, kterým vymírají staří voliči a nepřibývají noví. Myslím, že se nejedná při to jenom o generační problém, ale o to, že se vlastně ztrácí zkušenost minulých generací, které vyrostly ve zcela jiném politickém systému, a také řekl bych ve zcela jiné civilizaci. Velice obecně od pádu „železné opony“ ztrácela půdu pod nohama, slábla poptávka po hodnotách jako jsou: Spravedlnost, solidarita, rovnost, a naopak sílila poptávka po individuálním úspěchu a s tím i zlehčování různých neřestí jako je: Egoismus, chamtivost, arogance. Prostě levicové strany se v té situaci sunuly do politického středu v naději, že je místo lidí práce budou volit městští liberálové. No, a to se neděje.

Martina: Proč se to neděje?

Ivan Hoffman: Já myslím, že všeobecně levicové strany přišly o ty voliče, kteří přemýšleli střídmě. Že jim záleželo na sociální spravedlnosti, a také přišli o voliče, kteří si cenili mezigenerační solidaritu. Voliče, co chtějí mír a ty, pro které byla hodnotou práce. Tento nezájem voličů o autentickou levici prostě vznikl proto, že se změnila doba. Dneska už lidé nejsou v továrnách, nebojují za své sociální jistoty. Společnost všeobecně zbohatla. Zpohodlněla. Vlastně oslovovat někoho jako proletáře není zajímavé ve chvíli, když lidem nejde o to, aby společnost byla spravedlivá pro všechny, ale chtějí se mít líp než jejich soused. No a jim nejde o to, jak se mají všichni ostatní. Tento koncensus, kolektivismus té společnosti úplně vymřel. On byl možná i produkt takové té „železné opony“ a toho soupeření dvou sociálních systémů. Jakmile zanikl tento problém, jakmile se všichni stali kapitalisty, tak najednou to není s kým porovnávat. Možná i tohleto je vysvětlení.

Martina: Pokud by to tak bylo, tak by levice do budoucna neměla u nás na růžích ustláno. Dnes zvolili sociální demokraté Janu Maláčovou jako svou šéfku. Je tedy budoucnost levice v jejich rukou, anebo spíše v rukou Kateřiny Konečné, coby šéfky Stačilo?

Ivan Hoffman: Já bych řekl, že mohou vytvořit úspěšný tandem. V každém případě tedy už nemají co pokazit. Asi ale dobré je už teď říci, že případné vzkříšení levice asi nepřinese automaticky lepší budoucnost. A lepší budoucnost asi závisí na vzkříšení konkurence. Řekl bych, že levici dnes potřebují i konzervativci. Takový autentický konzervativec, myslím, si uvědomuje, že pravice ztratila svého nepřítele. Ten levicový nepřítel je na lopatkách, no, a to vítězství v podobně vysněné společnosti zcela svobodné neregulované byrokraty společností bez ignorujících excesů. To jest nikde. Vlastně Pyrrhovým vítězstvím se stal oligarchický systém, který je asociální, nespravedlivý, ideologizovaný, nesvobodný, takže vlastně tu autentickou konzervativní levici vidíme v naději očekávat jako soupeře autentickou konzervativní pravici. Oni se vzájemně potřebují.

Když se tedy ptáš na to, komu asi kdo drží balanc, tak já bych řekl, že ten autentický pravicový konzervativec nedrží u nás palce Janě Maláčové, ale spíše komunistce Kateřině Konečné, aby získal do koalice sociální demokraty. Celkově je to dáno tím, že demokracie není něco, co se docílí a už to je. Je to proces, a pokud se na té demokracii nepracuje, tak ji vystřídá totalita, a na to potom doplatí všichni. Pravice i levice. Totalita je flexibilní. Umí být pravá. Umí být levá. Důležité je, že nikdy není pravolevá. To je na tom zajímavé. Kdo ví, odkud se to vlastně bere, ten věčný nešvar poskakování na jedné noze. Jednou na pravé a jednou na levé. Přirozená je chůze, když se našlapuje střídavě na pravou a levou nohu. Tak bych to já zařídil.

Demokracie se stále více podobá souboji kartelu tradičních stran s nově vznikající opozicí, která roste z nespokojenosti občanů

Martina: Pojďme se spíše podívat k sousedům, protože ani tam nemají úplně jasno navzdory tomu, že v září v Rakousku poprvé vyhrála pravicově populistická FPÖ, která získala 28,8 % hlasů. Následovali ji lidovci kancléře Karla Nehammera, ti měli 26,3 % a sociální demokraté s 21,1 %. Rakouský prezident se ovšem obešel bez vítěze voleb. Sestavením vlády pověřil lidovce kancléře Nehammera. A to není poprvé, v Evropě se to stává stále častěji, že vítězové voleb končí v opozici. Čeho je to signálem, Ivane?

Ivan Hoffman: To, co se děje v Rakousku, jsme viděli nedávno také v německých regionálních volbách. Jde o to, že tradiční strany jsou nervózní z konkurence. Jenomže, a to je zajímavé, konkurenci se daří právě proto, že voliči jsou nervózní z tradičních stran. To znamená, dokud je nová opozice slabá, tak strany, co jsou u moci, ji ignorují. Když opozice zesílí, začne vyhrávat, všichni se proti ní spojí úplně do nesourodých slepenců a nenávistně mluví o ohrožení demokracie. Zdánlivě tedy ve volbách soutěží řada různých politických stran, ale ve skutečnosti probíhá zápas mezi kartelem tradičních stran a skutečnou opozicí, kterou mezi sebe nechtějí pustit.

Martina: Já jsem si teď vzpomněla na to, co tady v rozhovoru říkal Petr Bystroň, který zmínil, poslanec Petr Bystroň, ten zmínil, že jsou pravděpodobně jedinou stranou, která je v opozici, proti které vláda organizuje protesty. To už je poněkud bizarní. Já se tedy vrátím zpátky k těm výhrám, které jsou stranám k ničemu, protože je prezident neakceptuje. Řekni mi, co s tím? Jak to změnit dříve, než naprosto logicky začne mít volič dojem, že je zbytečný hráč na předem rozdané šachovnici, a jeho přítomnost u voleb má jen dodat legitimitu jinak cinknuté partii?

Ivan Hoffman: Ano. Volby se velice přeceňují. No, než alternativní strana dostane šanci zúročit volební vítězství účastí ve vládě, tak my sledujeme skutečně jakýsi politický mezistupeň ve formě „aliance poražených“. Je to vždycky takový zoufalý poslední pokus zabránit ve vítězství takzvaným populistům, takzvaným radikálům, prostě těm, co nejsou naši, aby ochránili občany před migrací. Aby ukončili podporu válek a zbrojení. Aby se otevřeně pranýřovalo zelené či genderové náboženství. Prostě ty tradiční strany, které prohrály jednotlivě, musí ještě prohrát společně. Až pak se vlády může ujmout někdo jiný. Ale není vůbec jisté, že jakmile se ta alternativní strana dostane k moci, že se nezačne chovat stejně, jako ten kartel před nimi. Ale je tu alespoň nějaká naděje. Ale těch nadějí je, říkám, přichází ještě ta poslední křeč, a to je ta „aliance poražených“.

Martina: Já jsem si ještě uvědomila, že když jsem zmiňovala Petra Bystroně, tak jsem nezmínila, že je to poslanec Evropského parlamentu za AfD, jenom abychom učinili informacím zcela za dost.

Ivan Hoffman: Je to slavný Čech v Německu.

Martina: Ano, Němec českého původu. Dlouhou dobu se teď mluvilo o tom, že to dělení stran na levici a pravici končí. My už jsme se o potřebě levice pro pravici bavili. Ale myslíš si tedy, že i na základě toho, co jsi teď říkal, se prostě logicky musí do politiky ten princip pravolevého soutěžení vrátit?

Ivan Hoffman: My vidíme, že to tak částečně je, když jsme hovořili o Německu, tak si povšimněme, že tam se veřejnost odklání od zelených a od liberálů a zlobí se na SPD. Na sociální demokraty. No a ta opoziční CDU/CSU, která vlastně nenese odpovědnost za ty poslední průšvihy, se při pohledu na úspěchy Alternativy pro Německo mění. Oni mění rétoriku, takže je jasné už teď podle mě, že dojde ke korekci toho politického kurzu. Na druhé straně Evropa dnes neřeší pravolevá témata, když se na to podíváte, tak v sázce jsou úplně jiné věci: Je to ztráta konkurenceschopnosti. Ztráta národní identity anebo jak zastavit a jak se vyhnout třetí světové válce, která nikdy neměla tolik válkychtivých stoupenců, jako dnes. To jsou důležitá témata, která se řeší dnes.

Nicméně ta politická krize tradičních stran povede k tomu, že se přestanou řešit blbosti a začne se řešit to, co je důležité. No, a optimistický scénář zní, pokud AfD, nemusí se rovnou dostat do vlády, ale pokud se jí podaří změnit kurz Německa, tak pak může Německo změnit kurz Bruselu. Potíž je ale v tom, že jak je známo, Němci nedělají malé chyby. Oni dělají pouze velké a ty se pak strašně špatně napravují.

Evropa nikdy neměla ambici stát se republikou a ten byrokrat, který ovládá unii, je typickým mozkem, který na cestě za korporátním žoldem ztratil národní srdce

Martina: Pojďme být teď trochu slavnostní, protože minulý týden jsme slavili 28. říjen, svátek vzniku samostatného československého státu, což je vlastně svátek neaktuální, protože Československá republika už tři desetiletí neexistuje. Ale jak letos říkal ve svém projevu prezident Václav Klaus, tak je to svátek dobře vybraný, bez obvyklého násilného podtextu, který často doprovází politické a sociální státní změny. Jak tento svátek vnímáš ty, Čechoslovák pokrevně i narozením?

Ivan Hoffman: Tak já jsem se určitě nenarodil jako vlastenec. To vím. Já si myslím, že vlastencem se člověk může, a také nemusí stát. Tedy mohu být osobní, tak já si přesně pamatuji ten okamžik, kdy jsem se stal vlastencem československého typu. Bylo to v Praze Liboci na předměstí Prahy před naší samoobsluhou 21. srpna 1968 dopoledne ve frontě na chleba. Přesně vím, jak z tranzistorového rádia, ten, kdo ho s sebou měl, hrála na ulici československá hymna a všichni dospělí kolem mě bezmocně brečeli. Byl to tak silný moment, že jsem se v té chvíli stal československým vlastencem nadosmrti. Myslím si, že vlastenectví je osudem člověku. Já mám tedy sympatie samozřejmě pro české a slovenské vlastence. Myslím, že je spojuje víra ve smysl národního státu. To všechno beru, ale já prostě cítím, že už to doklepu jako ten vlastenec československý.

Martina: Aby byl člověk vlastenec, tak musí cítit lásku a příslušnost k nějaké zemi, k nějakému národu. Myslíš, že mají národní státy budoucnost?

Ivan Hoffman: Věřím, že ano, ale obávám se, že ne. Národní státy se v Evropě rozplývají. To vidíme. Jsou pod obrovským tlakem nadnárodních korporací, které ovládají Brusel. No a bohatnou z globálního trhu a takové to rozptýlení do jednotlivých států, to zřejmě není dobrá byznysová situace. Takže podstatné je, že prostě je tady tento tlak a je tady ještě druhý nepříznivý moment, a to je, že ty národní státy přestávají, aspoň já mám takový pocit, věřit mladé generaci, kterým dnešní státy, respektive jejich odnárodněné elity, nemají co nabídnout. Takže já si myslím, že generace, které se vlastně rozplynuly v takovém, já tomu říkám „liberální evropský Babylon“, že jsou z republiky ztraceny a ti, kteří ztratili republiku, že se už vlastně ani nedozví, že s ní ztratili i kus sebe, a jsem v tom trochu pesimista.

Martina: Myslíš si, že tady, co se týká obtíží Československa, narážíme na prvotní chybu? Když Československo vzniklo jako mnohonárodní stát, dnes bychom řekli multikulturní? Byl v této mnohonárodnostní kolébce položen základ budoucích konfliktů a potom třeba i války?

Ivan Hoffman: Bylo to obtížné soužití, i když člověk čte historiky, tak ví, že takhle to potýkání se s německou menšinou, velmi silnou a na Slovensku s maďarskou, to byly skutečně problémy. Nicméně i když to bylo obtížné soužití, tak tady všichni byli doma. To nebyli žádní přišelci z druhého konce světa, nějaké nesourodé minority. Československou republiku obýval politický národ. A vedle těch autoritářských režimů kolem nás, které ten život zhoršovaly s přibližující se druhou světovou válkou, tak Československá republika byla prosperující demokracií. Byla vzorem demokracie. Tak to alespoň známe z dějepisu. Takže tolik k té minulosti, a pokud jde o dnešek, tak dnes se nám jako velká hrozba zmiňuje migrace, především invaze muslimů. To jsou takové obavy, co to udělá se společností.

Dnes už je to velký problém Německa, Francie a také sousedního Rakouska. Zatímco naše republika patří naopak k zemím, pro které problémem je spíše odliv. Ze kterých se odchází. Ten odliv mladých lidí na Západ, to se označuje jako „odliv mozků“. Že ti schopnější lidé jdou za příležitostí a činy do ciziny. Ale já si myslím, že ve skutečnosti že jsou to srdce, která ta republika ztrácí. Že ta ztráta srdce předchází ztrátě toho mozku.

Není to jenom náš problém, ten odliv mozků z těch unijních periférií sám o sobě není příčinou úpadku republiky, ale je důsledkem dvojího evropského úpadku. Úpadku jednotlivých národních států. To je jeden problém a potom logického následného úpadku Evropy, jako celku, protože to si až zpětně uvědomuji, že Evropa vlastně nikdy neměla ambici stát se republikou a ten byrokrat, který ovládá unii je typickým mozkem, který na cestě za korporátním žoldem ztratil národní srdce. Tak takový obraz bych použil na tu dnešní situaci.

Martina: Ivane, myslím si, že toto jednou bude uvedeno mezi slavnými citáty Ivana Hoffmana. Ve skutečnosti jsou to srdce, která republika ztrácí. V mé oblíbené knize C. S. Lewise, „Rady zkušeného ďábla“ říká tento učitel svému učedníkovi: „Ve svém příštím dopise mi napiš, jak pacient reaguje na válku, abychom mohli uvážit, zda je z něho lepší udělat hurá vlastence, nebo radikálního pacifistu. Možností je mnoho“, říká ďábel. Pozoruješ kolem sebe, že se ďáblovi jeho dílo daří? Buď hurá vlastenci, nebo radikální pacifisté?

Ivan Hoffman: To jsi našla pěkný citát. Asi to tak nějak je. Asi i u vlastenectví platí „Všeho s mírou“. Je zlé, když chybí a když se přehání a stává se nějakým nesnášenlivým nacionalismem, tak je to také špatně.

Ukazuje se, že Západ může také prohrát, což si nikdy v životě ti politici na Západě nepřipouštěli

Martina: Ivane, na konci studené války, když teď změním téma, varoval Henry Kissinger politiky, aby neudělali tu chybu, že svými kroky vženou do náruče, byť utilitárně, Rusko a Čínu. Zjevně vidíme, že se to nepovedlo. Jak ty vidíš, že bude vypadat další vývoj?

Ivan Hoffman: Tak, Henry Kissinger to vlastně říkal celý život, ale vlastně si pamatujeme, že to ještě připomněl na sklonku života, a skutečně podceňování Ruska a Číny Západem bylo to asi nejlepší, co mohl Západ pro Rusko a Čínu udělat, protože udržet si dominanci nad zeměmi, které se k tomu Rusku a Číně pragmaticky přidávají, bude skutečně pro USA a jeho spojence, respektive vazaly, stále těžší. No a zájem světa o spolupráci se Západem bude klesat v souvislosti s tím, že Západ bude mít stále méně co nabídnout. On nabízí hodnoty, ale ne všem jsou po chuti, a takový problém se tradičně řeší válkou, jenomže teď my vlastně si uvědomujeme, že na tu válku je asi trochu pozdě. Překvapivě se ukazuje, že Západ zřejmě může také prohrát, což si nikdy v životě ti politici na Západě nepřipouštěli.

Martina: Tomu, co teď říkáš, by napovídalo mimo jiné i to, že v Ruské Kazani, v metropoli ruské těžby ropy v Tatarstánu, se sešli představitelé států, které, mimo jiné, spojuje snaha narušit mezinárodní systém vystavěný Západem. Země seskupení BRICS sezval Vladimir Putin. Jak sis ve světle toho, o čem jsme se před malou chvílí bavili, poradil s touto informací ty?

Ivan Hoffman: Tak, v prvním plánu to setkání svědčí o tom, že kolektivnímu Západu se nepodařilo izolovat Rusko. Zatímco Západ tvrdí, že pomáhá napadené Ukrajině proti agresorovi, tak země sympatizující s Ruskem to vidí tak, že Západ bojuje s Ruskem prostřednictví Ukrajinců ve snaze Rusko oslabit a nejlépe porazit, a následně Rusko ekonomicky kolonizovat. To jsou různé pohledy a Západu se ten jeho narativ vlastně nepodařilo celosvětově prosadit. S tím souvisí druhý pohled, jak země jako Čína nebo Indie sílí, tak se přestávají Američanů bát. Kdykoliv se v minulosti někdo jednotlivě vzepřel americké dominanci, tak třeba ho napadlo, že by v mezinárodním obchodě obešel americký dolar, no tak to s ním vždycky velice špatně dopadlo. No, ale společenství BRICS je už natolik silné, že je jen otázkou času, kdy vytvoří vlastní banku, vlastní platební systém, no a dramaticky tak ohrozí výsadní postavení dolaru coby rezervní měny. Řekl bych, že taková je realita, a o toto se především hraje.

Martina: A myslíš si, že o toto jde opravdu BRICSu, anebo vlastně i jim vyhovuje tento systém, to znamená, že je tady velmi silné ekonomické seskupení, které se neustále vymezuje vůči Americe, potažmo Západu?

Ivan Hoffman: Určitě něco takového nastává. Ono to není tak, že by všichni řekli: „Už zítra nechceme dolar.“ Zatím všichni prostě mají dolarové rezervy, část obchodu se v tom dolaru stále provozuje, ale ten vliv dolaru postupně slábne. Všichni jsou opatrní, nikdo si to s Amerikou nechce přímo rozházet, ale už nejsou poslušní. Už neudělají to, co se jim řekne. To už ani ta Saúdská Arábie ani Indie, prostě roste jim sebevědomí. To pro americkou politiku je problém, protože oni byli vždycky zvyklí na to, že co řeknou, to platí, a nebyli zvyklí se příliš bavit, a když vyvinuli na ně nějaký nátlak, tak když nestačila malá hůl, tak bylo potřeba vzít větší. Prostě nebyli zvyklí se domlouvat. Proto ten multilaterální svět, kde je více subjektů, které se mezi sebou musí domlouvat, je pro ně nepohodlným. Oni na to nejsou zvyklí. Oni nejsou zvyklí se z někým bavit a uzavírat kompromisy. Oni jenom byli zvyklí říkat, jak to má být. Takže bych řekl, že ten BRICS není nějaká revoluce. Je to prostě evoluční přechod k nějakému jinému spořádání světa.

Martina: V každém případě, čekají nás změny, a otázka je, s jakou ctí je dokážeme přijmout a ustát, zejména když ty změny mohou mít jakoukoliv povahu. V každém případě musím říct, že náš koncept zvířátka na konec se ukazuje jako čím dál tím funkčnější, protože ty informace, které probíháme, nám příliš často úsměv na tváři nevyloudí, a když, tak trochu kyselý. Tak, pojďme na to zvířátko nakonec, byť i to mi připadá, že není úplně veselé, ale pojďme se podívat na zoubky vlkovi. Ti se vrátili, a ještě nedávno nadšeně křičeli ochránci i aktivisté a plédovali za další a další vysazování vlka a naprosté chránění. Pak jeden z nich potrhal oblíbeného poníka rodiny Ursuly von der Leyenové. Přiznávám, že přesné datum této události jsem nějak nenašla, protože jsem našla tuto informaci na platformě asi tří let a nedokážu odhadnout, zda měla Ursula poníků se smutným osudem více. Proto se podívejme na věc, která je jasná, a to je sražený samec vlka na třináctém kilometru dálnice D1. Jak si myslíš ty, že se sžijeme se zvířaty, která tady poslední desítky let nežila, ale nyní zde jsou, nejsou na to zvyklá ani ta zvířata, ani lidé, kterých se to najednou týká, a na D1 ho nikdo nečekal?

Ivan Hoffman: Ve filmu „Na ostří nože“ nevím, jestli jsi to viděla, zabíjí Anthony Hopkins s Alecem Baldwinem grizzlyho. Ten je chce sežrat. No a v titulcích se ovšem dozvíme, že ho ve skutečnosti nezabili, a medvěd Bart, já nevím, jestli byl z cirkusu nebo ze zoo. Byl prostě jejich hereckým kolegou. A tím je navozen pocit, že člověk s medvědem mohou být parťáci. Můžou vystoupit v jednom filmu. A je zde dost místa pro všechna zvířata. No, ale já bych se ale, být medvědem anebo vlkem, měl před člověkem na pozoru. Moc bych ho nebral jako parťáka. Být v jejich kůži, tak bych určitě se nenechal vysadit do přírody, ve které pobíhá oblíbený poník Ursuly von der Leyenové, protože ta má pod palcem Evropskou komisi, a tím pádem i celou Evropu – a s touto ženskou fakt nejsou žerty.

Martina: Tak, myslíš si, že před tou by se měl mít na pozoru i vlk?

Ivan Hoffman: I vlk. Určitě. Určitě ano. I ten medvěd Bart, případně tedy.

Martina: Ivane, já doufám, že se zase v pořádku uslyšíme za necelý měsíc, abychom zhodnotili, co nám přinesl listopad. Listopad je většinou měsíc pestrý a já se budu těšit na to, až se na něj všichni podíváme tvýma očima. Díky moc za dnešní vysílání.

Ivan Hoffman: Já se také těším. Přeji ti pevné zdraví.

Martina: To i tobě a všem posluchačům. Měj se krásně.

Všechny příspěvky s Ivan Hoffman

Diskuze:

  1. Vajo napsal:
    6. 11. 2024 (18:55)
    No však jo. Proto taky tvrdit, že ODS je pravice, je pitomost.

    Pitomost to není, protože to je právě podstata pravicové politiky.
    Stačí jen vědět jak se stalo, že se politické strany rozlišují na pravicové a levicové a ne třeba na přední a zadní.

    Najednou když vy „uvědomělí“ „zodpovědní“ „inteligentní“ pravicoví voliči nemůžete popřít katastrofální vládnutí pravice, tak nám chcete namluvit, že ODS není pravicová. K smíchu!

  2. Rozhovor řadím k těm vydařeným, i když by mu na téma „osudovosti vazby mezi pravicí a levicí“ šlo hodně vytknout. Přeskočím tedy důležité a okomentuji zvířatka nakonec.

    Nějak se z toho přiběhu o medvědovi a dvou mužích panu Hoffmanovi vytratilo to hlavní: že původně chtěl jeden muž zabít druhého a chudák medvěd se do toho připletl úplně nevinně ….. a samozřejmě na tu interakci s lidmi doplatil 😃

  3. Těžko může být větší střet zájmů, než když soudci rozhodují o svých vlastních platech. Je zajímavé, že narozdíl od politiků je za nedostatek solidarity nikdo nekritizuje.
    Politici se ovšem opravdu chovají spíš jako manažeři. Neznám politika, o kterém se dá říci, že nám slouží. Všichni které znám, pokud vůbec vyvíjejí nějakou činnost se nás snaží řídit. Takže se nelze divit, že chtějí přesměrovat tok peněz k sobě, jak to dělají jejich kolegové v soukromém sektoru.
    Paní Kociánová s panem Hoffmanem vynechali úspěch koalice Spolu, které se podařilo prosazením korespondenčního hlasování a neuváženou reakcí opozice dál rozdělit Čechy a získat pro sebe zahraniční hlasy svých bývalých odpůrců.

    1. nedávno jsem četl hezký návrh: valorizaci platů soudců a politiků pevně navazat na valorizaci důchodů. Kolik procent důchodci, tolik procent politici a soudci. Do plusu i do mínusu. I tak to pořad bude zlodějina, protože inflací kradou úspory, a to žádná valorizave nesmaže …..

    2. Pokud vám stačí k tomu, abyste se stal voličem stran(y), která(é) umožní korespondenční hlasování, tak to je hodně smutné a svědčí to jen o tom, že se necháte velice snadno koupit něčím, co život občanům státu, kteří tu odvádějí daně a denně se musí vypořádávat s problémy, které tu zanechává tato vláda, rozhodně nijak nezlepší. Pro mě osobně jsou vaše priority opravdu nepochopitelné, jestli je pro vás na prvním místě korespondenční volba, kterou neopomenete vtlačit naprosto všude, tak asi máte velice spokojený život a vlastně vás vůbec nic netrápí, jen se zaobírate – s prominutím – blbostma. Podstatné věci vás asi netrápí.

      1. Je zajímavé, že i když jste četla více mých vyjádření, tak jste naprosto mimo. Zkusím to tedy znovu. Volila byste stranu, která by se jasně vyjadřovala, že ženy by neměly mít volební právo? Pro mne jako pro muže by to bylo podružné, ale myslím, že vy byste si vybrala jinou. Všechny opoziční strany, jejichž vyjádření jsem četl se vyjádřily nejen proti korespondenční volbě, ale vůbec proti možnosti volit v zahraničí. Co je na tom nepochopitelného, když nechci volit strany, které o můj hlas nestojí a pokud by byly zvoleny mohou volby v zahraničí, které často používám zrušit? Vy máto zcela jasně jiné priority a nečekám, že budete hlasovat abyste podpořila zájmy jiných lidí. Ovšem nechápu, že někdo může očekávat že si sám zvolím lidi, kteří by mne chtěli připravit o hlasovací právo. Stejné je to pro všechny zahraniční voliče. Opoziční stany se o zahraniční hlasy připravily samy. Máte pravdu, že je to smutné, bude to klasická volba menšího zla a nebudu z toho mít radost. Ale menší zlo volím pravidelně, to nebude nic nového. Volební právo pro mne s prominutím není blbost. Blbost je k volbám nechodit a nechat o sobě rozhodovat ostatní, nebo volit strany, které chtějí dělat věci, které by mne poškodily a pak si stěžovat.
        Patří to sem, spadá to do vymezeného období. Těch pitomých keců o odvádění daní, a vypořádávání se s problémy mám akorát dost. Já za vaše problémy rozhodně nemohu a mám určitě dost svých. Jestli si myslíte, že když zvolíte nácky, co se derou k moci tak vám ty problémy vyřeší, klidně si je volte. Já to hodím ODS. Proč čekáte solidaritu, když ji sama nenabízíte?

        1. Jenomže zcela mimo jste Vy, nikoli Posluchačka.
          A jak přesně napsala – je to smutné a nepochopitelné.

          1. Jsem přesvědčen, že si ve své nenávisti neuvědomujete důsledky toho co chcete, stejně jako si je neuvědomovali při nástupu nacismu, nebo při nástupu komunismu. Stejné to bylo, když u nás odsoudili prvního člověka za napsaný názor.
            Posluchačka píše že si nás koupili, ovšem je to právě naopak. Ona má pocit, že si placením daní koupila větší práva, než občané, kteří v Česku daně neplatí. Pochybuji, že chápe, důsledky navázání hlasovacího práva na placení daní.
            Myslím, že se u nás podařilo vytvořit něco nového. Dalo by se to nazvat postnacismus. Zatímco pro klasické nácky je národ nadevše a jeho část žijící v zahraničí se snažili začlenit rozšiřováním území, v Čechách vaše skupina flastenců přejala komunistický výklad, že národ jsou jen lidé žijící a pracující uvnitř hranic, které by někteří rádi znovu uzavřeli.

          2. O jaké nenávisti mluvíte?
            Prozraďte mi, prosím, jaké strašlivé důsledky by nastaly, kdyby se volby omezily výhradně na standardní, zavedený a kontrolovaný, způsob ve volebních místnostech na území ČR (ačkoliv nevím o nikom, kdo by to prosazoval)? A nebo mi to snad ani neprozrazujte, s tím náckovstvím jste tomu dal korunu.

  4. Rizena woke marxisticko/komunisticka rizena opozice GBNews s vlastniky nekde z Dubaje se snazi pozrit puvodne nezavisle zpravodajstvi – a
    to Redacted!!! Kdo bude dalsi? Russell Brand?
    Chteji je mit vsechny pod kontrolou! Neila Olivera, Redacted…
    Pohltit je nebo zavrit (Tommy Robinson, Pavel Durov).
    Jako v Rusku nebo Cine! Zabranuji tak nesouhlasu a odboji obcanu, kteri kdyz si mohou poplakat u mama televize, ktere veri vic nez sami sobe a to vse pod supervizi hodneho taty statu, – tak nejsou tak nebezpecni systemu; nejsou takovou (zadnou) hrozbou! Utvori mensinu, ktera nebude souhlasit (s totalitnimi opatrenimi), ale nebude proti tomu bojovat (maximalne o tom mluvit – jako v Cine a Rusku, kde uz rude revoluce probehly). Kdyby zustaly tzv. nezavisle zdroje nezavisle, tak lide budou mit chut a odvahu neco menit. Postavit se bolsevikovi ci zidobolsevikovi – jako je Barbara Lerner Spectre, Soros, David Gottfried – hybatele zidobol. (kabala) revoluce, kde oni budou vladnout vsem jak v Panovi prstenu!
    Oligarchive a nenasytnost!

    6:30 minuta vstup Redacted do show Neila Olivera na GB News:

    https://m.youtube.com/watch?v=4DuTLnFhXvc

  5. Nic proti podávání návrhů do prázdna, ale aspoň by neměly být úplně blbé. Opozice nemá (co mít) nějaké zásluhy. Opozice se má usilovně snažit, tepáním koalice a předkládáním lepších řešení, aby příště dostala důvěru voličů a mohla je realizovat. Takže rozhodně bych ji nějakými relativně zvýšenými prebendami nechtěl připravovat o motivaci. Na dlouhém klacku mrkev a krátký bič na všechny.

    A s piráty je to trošku jinak. On ten fialový přednosta není úplně na hlavu (respektive jeho pasáci nejsou). Celý ten cirkus má zabezpečit osvobození pirátů od odpovědnosti za svinstva fialového hnusu. Aby měli šanci v nadcházejících volbách, když se, na rozdíl od těch citovaných, v hojnější míře dostaví zdebilizovaná juvenilní „avantgarda“. Aby mohli zase předstírat, že jsou alternativou.

  6. Pane Hoffmane, můžete mi prosím sdělit, která ze současných parlamentních stran je podle Vás pravicová? Já nevidím ani jednu jedinou ani v Parlamentu, ani v opozici!
    Všechny strany současné šestikoalice (Spolu + Piráti + Ano) přece dělají levicovou, až extrémisticky levicovou politiku (uplatňování kolektivního práva na úkor práva jednotlivce, zvyšování daní, komplikování vstupu do oboru, zvyšování legislativy a obecně veřejných rozpočtů na úkor soukromých…). A z tohoto zcela irelevantního základu pak vychází Vaše iracionální závěry.
    O SocDem nemá nikdo zájem, protože je již na dnešní levici příliš konzervativní. Dnes jsou v kurzu mnohem progresivnější levicové strany, ustrnutí v nějakém třídním boji již dneska nikoho neosloví! Už dávno jsme se od třídního boje posunuli k boji sexistickému, rasovému a zejména enviromentalistickému, poslední dobou dokonce válečnickému. Dnes už nejde o práva nějakého proletariátu, když máme zoufalou přezaměstnanost a nejsou na nic lidi. Dneska jde přece o záchranu planety, o klimatickou nouzi, o možnost volby rasy i pohlaví, o právo připojení se k internetu a o jedinou správnou pravdu na něm šířenou! Na ulici dneska žádného nezaměstnaného nepotkáte, ale naopak, potkáte tam hromadu – a možná dokonce už většinu – těch, kteří nejsou ochotni filozofovat o nějakém nějakém vzniku hodnot (tím méně nadhodnoty), ale svůj osobní prospěch vidí jen a pouze ve způsobu dojení veřejných rozpočtů. Protože vidí, že to tak dělají ti úspěšnější a movitější a že cesta mezi úspěšnější a movitější není v nějaké tvorbě hodnot nebo uspokojování potřeb druhých lidí, jako za kapitalismu, ale ve schopnosti dojit veřejné zdroje, získat dotace na absurdní nesmysly či žvanit blbosti v nějaké neziskovce. Soupeření zaměstnanců a zaměstnavatelů je dávno passé, dnes jde o soupeření o veřejné rozpočty a o to, kdo se k lizu dostane a kdo ne. Kdo si bude luxusně žít za dotace, a na koho zbyde jen nepodmíněný příjem.
    EU sice vznikla coby kartel národních křesťanských a sociálně demokratických politických stran, ale to bylo někdy v roce 93. Dnes jsme o více než 30 let dál a jedeme na vlnách enviromentalismu, sexismu, rasismus a kašleme na třídní boj, protože zachraňujeme planetu.

    1. Vím, že je to házení hrachu na zeď, ale všechny strany současné šestidemolice (Spolu + Piráti + Ano) dělají pravicovou, až extrémisticky pravicovou politiku – nezájem o zájmy 95% lidí z lidského kolektivu a usilovné hrabání pro vyvolená individua. (Ve skutečnosti je to ještě horší, ty svině nás okrádají ne ve prospěch „našich“, odkud by případně mohly „probublat“ mezi náš plebs, ale ve prospěch cizích mocipánů, jejich pasáků.)
      https://wave.rozhlas.cz/sestadvacet-nejbohatsich-lidi-planety-vlastni-stejny-majetek-jako-cela-chudsi-7730776

      1. Dělám to nerad, ale tohle vzájemné zaměňování pojmů resp. jejich významů je prostě peklo.
        „Nezájem o zájmy lidí“. Chcete to hodnotit podle toho, co říkají, nebo podle toho, co činí? Ano, dřívější levice „bojovala za lid“ hubou, ve skutečnosti je v lepším případě přivedla do chudoby, v horším do gulagů. A co teprve Mao či Pol Pot?
        Dnes je jiná doba. Za osmihodinovou pracovní dobu, volební právo žen a zákoník práce se už bojovat nedá. Tak chytří místo toho vymysleli ochranu udržitelnosti pro budoucí generace. Udržitelnost planety, udržitelnost důchodů, ochrana menšin (rozuměj úchylek) ap. Výsledkem je totální neudržitelnost a úpadek.
        Levicovým (bez ohledu na proklamace jeho protagonistů) byl odjakživa nazýván systém, který chce všechno kontrolovat, plánovat, řídit, utrácet prachy lidí tvořících hodnoty – v co největším rozsahu.
        Pravicový je naopak systém, který chce tohle všechno minimalizovat. Umělé státní zvýhodňování všelijakých „potřebných“ skupin má totiž většinou zcela opačné než zamýšlené účinky (mysleli jsme to dobře …). Pro levici zásadně platí, že „zdroje jsou“. Nakonec však vždycky zjistí, že její „očekávání nebyla zasazena do reálného ekonomického rámce“.
        Je velká mýlka hodnotit pravicovost/levicovost pouze podle toho, jestli je/není u moci omezená skupina nadměrně bohatých (mocných), ať už jsou to oligarchové či straničtí vůdcové, a na druhé straně „vykořisťovaný lid“. Toto byla vlastnost (nikoli proklamovaná, nýbrž skutečná) většinou v socialismu či komunismu. Napadá mě jediný příklad koncentrované moci bezohledně prosazované vůči „poddaným“ v pravicovém režimu, a to byla vláda junty za Pinocheta.
        Je pravda, že význam pojmů se v čase posunuje. Dnes se dá těžko hodnotit pravicovost/levicovost podle přístupu k boji za práva dělnické třídy. Ale lze ji hodnotit podle stupně zasahování do politické a ekonomické svobody běžných lidí. Levice se snaží regulovat a řídit co nejvíc činností ve společnosti – tedy směřuje k totalitě. Pravice má trend přesně opačný – prosazuje svobodu.
        Souhrnně tedy souhlasím s Romanem výše.

        1. Já nevím, proč s tím zase začínáte, když se tak hluboce mýlíte 🙂

          Samozřejmě se vždycky hodnotí podle toho, co činí. Po ovoci poznáte je.
          Zapište si jednou provždy za uši, že pravice/levice jsou relativní, v čase proměnné, politické pojmy, zcela mimoběžné s kategoriemi typu centralismus, svoboda, volný trh, socialismus, morálka, spravedlnost a podobně. Je úplný nonsens přisuzovat pravici/levici nějaký ukotvený morální étos. Jde o praktickou politiku a dělicí čára probíhá tam, kde se určuje kdo má z nějakých politických opatření zásadní profit, ve prospěch převážně koho je dané opatření prosazováno, respektive zamýšleno (ve skutečnosti může mít jiný výsledek, než bylo zamýšleno). Jestli jde o opatření ve prospěch plusmínus všech, popřípadě většiny, řekněme, společnosti, nebo jen úzké vrstvy vyvolených, kteří jsou, přímo či nepřímo, u moci. Zkuste si Vaše kritéria aplikovat na dobu a situaci, kdy pojmy pravice/levice vznikly. Nevím, kde jste přišel k názoru, že by tehdejší pravice (vlastně jediná originární), chtěla „svobodu pro všechny“, nebo snad nechat každého dělat, co by chtěl. Považujete se za pravicového (asi protože jste vyrostl v levicovém systému a nelíbil se Vám, chápu), tak byste chtěl, aby ta pravice byla ta správná, hezká, sympatická a spravedlivá. Ale to je veliký omyl, respektive naivita.
          Základní problém je, že (zaměrně, propagandou) popletení a zmatení romantici a utopisté Vašeho typu pořád nechápou, že v dnešní vysoce komplexní a rozvinuté společnosti nic jako absolutní svoboda jednotlivce neexistuje a existovat nemůže. V každém případě tu bude nějaký „systém, který chce všechno kontrolovat, plánovat, řídit, utrácet prachy lidí tvořících hodnoty – v co největším rozsahu“. Ale může být levicový nebo pravicový. Popřípadě levicovější nebo pravicovější. Váš libertarianismus si můžete pěstovat na Marsu, nebo třeba, jednou, na postapokalyptické Zemi.
          Takže dnešní „zasahování do politické a ekonomické svobody běžných lidí, snaha o regulaci a řízení co nejvíc činností ve společnosti – tedy směřování k totalitě“ – je totálně ultrapravicové. Ve prospěch globální oligarchie, která baží po globální moci. Levicového na něm neni lautr nic. Totálně levicové byly snahy o totalitu v tom zřízení, proti kterému jsme tak radostně cinkali klíči. Kladete na roveň tehdejší stranické vůdce a dnešní oligarchii. Další veliký omyl. I když mohli mít straničtí vůdci ve své době srovnatelnou nebo i větší moc – kde jsou dnes? Kde je to, co si pod sebe nahrabali? Nevíte? Já taky ne. A v tom je ten zásadní rozdíl mezi levicí a pravicí. Zopakuji Vám, co jsem napsal Romanovi:
          https://wave.rozhlas.cz/sestadvacet-nejbohatsich-lidi-planety-vlastni-stejny-majetek-jako-cela-chudsi-7730776
          A o tom to ve skutečnosti je.

          1. Jenže uklidňovat se intelektuální perlou ve smyslu „vše dobré je pravicové a to ostatni je levicové“, tak lákavé a vlastně společenský IN, že tomu neodolá ani p. Kociánová i L. Vĕtvička.

          2. „Samozřejmě se vždycky hodnotí podle toho, co činí. Po ovoci poznáte je.“

            Jestliže chcete něco hodnotit, musíte si zvolit reálně měřitelná kritéria. To Vaše: „Jestli jde o opatření ve prospěch plusmínus všech, popřípadě většiny, řekněme, společnosti, nebo jen úzké vrstvy vyvolených, kteří jsou, přímo či nepřímo, u moci.“ Jak to chcete hodnotit?
            Vezměme krásnou levicovou ideologii státního majetku. To je přece super pro většinu společnosti, všechno patří všem, jen kapitalista ostrouhá. Ovšem reálně je to trochu jinak. Nebo: zachráníme planetu, zavedeme uhlíkové povolenky. To je opatření jako hrom ve prospěch celého lidstva! Myslím, že znáte od Bastiata „Co je a co není vidět“. Jak chcete hodnotit opatření, jehož důsledky dnes nemůžete vůbec dohlédnout?
            Naproti tomu kriterium maximalizace vs. minimalizace státní regulace je jednoznačné kriterium pro objektivní hodnocení.
            Samozřejmě vycházím z toho, že státní regulace jsou ve své většině v konečném důsledku škodlivé pro většinu společnosti. Zkuste rozporovat tohle.
            A když už jsme u toho srovnávání dnešních oligarchů a včerejších funkcionářů. Díváte se na to ze špatné strany. Porovnejte postavení včerejší a dnešní většiny společnosti, dejme tomu pracujících.

          3. Souhlasím, že to hodnocení je mnohdy velice těžké. I z těch důvodů, co jsem psal – komplexicita společnosti vyžaduje velkou část řízení prostě pragmatickou, bez pravo/levých konotací; jednotlivá konkrétní opatření jsou málokdy pravo/levě ryzí, z nejrůznějších důvodů; a konečně zdánlivě nějaké opatření se může jevit nějak, a z nejrůznějších důvodů, zámýšleně či nezamýšleně ve skutečnosti fungovat opačně. Uvedu příklad takového obtížně hodnotitelného opatření. Dotace na elektromobilitu, zateplení, fotovoltaiky, a podobně. Řeklo by se – dotace – jasně levicové (vím, že řeknete z ukradených peněz). Jenomže se dotují elektromobily prakticky jednoznačně bohatým (zázemí pravice) a dotace na zateplení a fotovoltaiky ve skutečnosti zdražují projekty tak, že celá dotace končí v podpoře dotačních pijavic. Aby šlo o čistě levicovou dotaci, musely by být pijavice z řetězu vyloučeny, dotace jít přímo lidem, kteří by je utratili za fotovoltaiku podle svého uvážení.
            Uhlíkové povolenky jsou samozřejmě čiročirou pravicovou zlodějnou, u budoucího rozšíření na osobní emise o tom není stín pochybností.
            Vedle toho ale jsou tu ale i velmi lehce detekovatelné pravicové sviňárny (o levicových nepíšu, bo od převratu tu vládne pravice, takže její sviňárny výrazně dominují). Třeba velká důchodová loupež, k níž byl dokonce zmrzačen zákon a znásilněno právo. Nebo vyhazování peněz za válečné „hračky“. Opakuji po několikáté, že militarismus a válka jsou obvykle nejjasnějšími indikátory toho o čí zájmy jde. Tam jsou pochybnosti téměř vyloučeny.

            Souhlasím, že kriterium maximalizace vs. minimalizace státní regulace je dobré kriterium pro objektivní hodnocení, akorát bohužel hodnocení něčeho jiného, než pravo/levosti. To bychom museli ještě vědět, komu ta regulace (více nebo většinou) prospívá 🙂
            Asi bych opatrně souhlasil, že státní regulace jsou ve své většině v konečném důsledku škodlivé pro většinu společnosti. Ale je to zřejmě hlavně proto, že jsou povětšinou pravicové (bo tu vládne henta pravice, že). Nesouhlasím, že je tomu tak principiálně, nevyhnutelně. Principiálně je stát nejvyšší formou organizace lidské společnosti a vznikl historicky na ochranu a prosperitu (všech) lidí v ní. Takže jde o to, nevylít s vaničkou i dítě a ořezat z těch státních regulací ty přebytečné, škodící většině společnosti. To, co si právě ve svůj prospěch zařídila převážně vládnoucí pravice. Neříkám, že je to vždycky snadné, ale máme zde dvě vrcholové státní regulace, kde to snadné je – NATO a Eurouhnije 🙂

            A když už jsme u toho srovnávání „dnešního a včerejšího“. Zapomínáte na tzv. pokrok. Snad byste stále nechtěl lézt po stromech, kopat pole motykou? Díky (především!) společenské dělbě práce se máme stále lépe a lépe. Aspoň tedy po stránce fyzické námahy a technických možností.

          4. Začnu od konce. Na pokrok nezapomínám. Ale když tak zkuste do hodnocení zahrnout dnešní socialisticko-komunistické státy. Třeba Kubu, Venezuelu, KLDR. A Maova kulturní revoluce a Pol Potova převýchova prací s úrovní vědeckotechnického pokroku nijak nesouvisela.
            K těm dotacím. Ve finále je jedno, jestli je prvotní úmysl dotací prospět úzké skupině nebo široké veřejnosti. Protože dotace pro širokou veřejnost, i když jsou tak třeba i zamýšleny, nakonec skončí zase u těch bohatých. A nebo uškodí všem. Mysleli jsme to dobře a dopadlo to jako obvykle. Tuhle nějací afričtí pohlaváři kritizovali potravinovou pomoc západu. „Almužna vůbec nic neřeší, je to pouhá náplast, která snímá z lidí jen motivaci a osobní zodpovědnost. Náplast na hlad i na svědomí. Efekt však má zcela opačný.“ Atd., atp. Není podstatné jaký byl úmysl, rozhoduje výsledek. Tady je evidentní problém demokracie (dobrá, tedy „demokracie“), která do čela generuje ignoranty – sociální inženýry, kteří jsou přesvědčeni, že nejlíp vědí, co ostatní potřebují a jak jim pomoci. Zdroje jsou.
            Máme problém se synchronizací pojmů. Vy tvrdíte, že když jsou „veřejné“ peníze použity pro úzkou vrstvu dejme tomu oligarchů, jedná se o pravici. Já tvrdím, že jakékoli rozhazování „veřejných“ peněz – pro kohokoli – je levicové. Možná je tento spor logický. Vy vycházíte z demokracie, tedy co je dobré pro většinu, je dobré i obecně. Já vycházím z rovnosti individuálních práv, tedy co kohokoli neoprávněně (násilím) zvýhodňuje, je špatné.
            Netvrdím, že jakákoli regulace je špatná. Regulace, která zakazuje vraždu, loupež, krádež je obranná a tudíž oprávněná, správná. Ale tvrdím, že regulace, která je agresivní, tedy někoho omezuje, něco přikazuje aniž by PROKÁZALA, že brání konkrétní právo nějaké konkrétní osoby či skupiny, je špatná.
            Nakonec k výroku: “stát je nejvyšší formou organizace lidské společnosti…“ Aktuálně to zřejmě platí, ovšem sám vidíte, že jsme se ocitli na křižovatce. Mnoho států je v postavení poskoka nadnárodních sil. Od státu míříme k vládě globálních elit. Na té křižovatce by se ovšem mohla objevit i odbočka k bezstátní společnosti a k vládě individuálního práva 🙂

          5. Tak abychom to vedli k nějakému jakž takž závěru…
            Vývoj civilizace jistě není lineární. Nepochybně existují časově i místně retardace.
            Ovšem i ve svém životě jsem osobně pocitil vývoj k subjektivně vnímanému zlepšení v oblasti snížení námahy, asi by se to dalo zobecnit – zlepšení životních podmínek. Pohříchu, možná převážně více v období té předchozí totality (aby nebyla mýlka, nepřičítám to výhradně přímo režimu, spíše to souvisí i s bídou, vyvolanou ne tak vzdálenou předešlou válkou). Ale i tak byl tehdy nepopiratelně významný přínos mechanizace a modernizace. Takže soudím, že zapomínáte.

            A další potíž s Vámi je v tom, že (minimálně z mého pohledu) špatně chápete pojmy pravice/levice. Nechápete, že jde o čistě relativní rozdělení politických sil podle zájmů, jaké prosazují. Kterým sice můžeme přičítat nějaké typické charakteristiky, ale rozhodně nemají nějaká absolutní ukotvení. Pravice za francouzské revoluce chtěla především zachovat monarchii, omezit vliv „lidu“. Ti by s Vámi asi vyběhli, kdybyste na ně šel s tím, že „co kohokoli neoprávněně (násilím) zvýhodňuje, je špatné“.

            Ano, na křižovatce jsme. A na té křižovatce pravice usilovně napomáhá té globální oligarchii nastolit novou totalitu. Když se obloukem vrátíme ke francouzské revoluci – zachovat monarchii, zabránit „lidu“ převzít moc.

            A při veškeré snaze si nedovedu představit, jak by se na té křižovatce mohla vyskytnout ta Vaše odbočka. S jedinou výjimkou, ke které je cesta přes jaderné kytaklyzma.

          6. Souhlas, pojďme k závěru.
            V prvním odstavci bojujete sám se sebou, nikdo tu nezpochybňoval ani technický pokrok ani jeho význam.
            Jistě. Pojmy pravice a levice vznikly kdysi podle toho, kde kdo ve francouzském „parlamentu“ (generálních stavech) seděl. Pravice byla v podstatě konzervativci, levice pokrokáři. Od té doby došlo k významnému posunu. Nemá smysl se hádat o to, jak to dnes kdo chápe, jednoznačná definice neexistuje. Což mimochodem platí i pro demokracii (na rozdíl od anarchokapitalismu). Nemá smysl se vzájemně přesvědčovat. Mělo by to smysl jen tehdy, pokud bychom na těch pojmech chtěli stavět další diskusi. Pak bychom se museli na definicích sjednotit. Třeba si vymyslet terminologii vlastní, ale společnou.
            A to, že si něco Vy nedovedete představit, ještě nic neznamená 🙂

          7. Já, že „bojuji sám se sebou“? Kdopak mi tu napsal – „Porovnejte postavení včerejší a dnešní většiny společnosti, dejme tomu pracujících.“? Podle Vás s tím technický (a jiný) pokrok nesouvisí?

            Vím, že moje nedostatečná představivost nic neznamená. Asi máte lepší. Můžete mi nastínit nějaký trochu realistický scenář toho přechodu? (Samozřejmě se mohu revanšovat demokratickou obdobou, v případě zájmu.) 🙂

          8. A tvrdil snad někdo, že nesouvisí?
            Už jsem to psal několikrát, těch způsobů může být sto. Devadesát devět neuspěje, jeden se chytne. Tomu se říká evoluce.
            K té demokracii by mi stačilo, kdybyste popsal svou osobní definici demokracie. Abychom se třeba příště mohli bavit o podstatě problému a ne o tom, jak si kdo co pojmenuje.

          9. Děláte si srandu?
            Já tady o tom píšu romány a Vy se pak zeptáte, jakouže mám o demokracii představu? Házení hrachu na zeď proti tomu vypadá jako velice úspěšný projekt 🙂
            Posledně jsme to probirali u Šichtařové, jak jí tam průmysl nabíral vodu.

          10. A vo tom to je 🙂
            Já nechci román. Já chci definici.
            Na ukázku Vám sem hodím definici libertarianismu, chcete-li anarchokapitalismu: „Je to systém, který uznává (nikoli zaručuje! – stoprocentní dodržení ideálů nezaručí žádný systém) a prosazuje svobodu každého člověka.“
            A ještě odpovídající definice svobody: „Je to suverenní zacházení s vlastní osobou a vlastním legitimně nabytým majetkem.“ (Možná lze diskutovat o nuancích vlastnictví majetku.)
            Jedná se tedy o systém založený na principu NAP (non-agression principle) jak v politické, tak i ekonomické rovině.
            Jestliže se definice nevejde do pár slov, jedné věty, ale potřebujete k tomu román, je to „vo ničem“.
            Mimochodem, stejný názor mám na zákony. Zákon by se měl vejít do cca deseti paragrafů. Čím delší, tím větší zrůdnost.

          11. Definici nepotřebuji vymýšlet, to je dávno vymyšlené, celkem vyhovující je třeba na Wikipedii (kdyby se Vám zdála moc dlouhá a zrůdná, tu druhou větu můžete vypustit):
            „Demokracie (řecky ,Δημοκρατία doslovně „vláda lidu“) je forma vlády, v níž o výkonu státní (obecní, krajské atd.) moci rozhoduje mínění většiny oprávněných občanů, nejčastěji volbou. Způsob, jak občané své mínění v demokratickém státě uplatňují, určuje ústava.“
            Jenomže vono to vo tom není. Jak se říká – ďábel se skrývá v detailu. Záleží třeba na tom, jakým obsahem se naplní ta ústava.

            Už vícekrát jsem Vám vyvrátil tu Vaši utkvělou autistickou představu, že by libertarianismus prosazoval svobodu pro každého člověka a pořád mi to cpete. Ve společnosti neprosazuje a i kdyby prosazoval, ono to ani nejde. Prosazuje svobodu jen pro některé. Je to individualistická utopie, o které sní chamtivci, kteří se nechtějí o nic dělit s ostatními lidmi. Jsou to vlastně kontracivilizační teorie, popírající celý vývoj lidské společnosti, založený na dělbě práce a sdílení jejích plodů, horizontálně i vertikálně. Ten základní a nepřekonatelný rozpor je v tom, že do bohulibých myšlenek o absolutní osobní svobodě (holý libertarianismus, jak jej chápu) se namontuje absolutní nárok na majetek (anarchokapitalismus, čili honba za majetkem). To jednak usvědčuje autory z jejich pravých chamtivých úmyslů, a druhak prostě v reálném světě, kde dostupného majetku je omezené množství, ani teoreticky nelze.

          12. Pokud tohle považujete za definici demokracie, tak jste si pěkně naběhl na vidle. Podle této definice v ČR (a jinde) aktuálně existuje naprosto ukázková demokracie. Chcete-li to rozporovat, uveďte konkrétně, v čem se naše současná politika liší od Vaší definice. Protože podle této „definice“ v demokracii stačí, když ústava existuje. Na obsahu nezáleží. A jestliže tvrdíte, že záleží, tak si tu definici doplňte! Jinak je to jen heslo, které lze naplnit téměř čímkoli. Dejte mi definici, která je jednoznačná.
            Váš přístup k výkladu pojmů a definicím je vůbec velmi specifický. Když třeba absolutní nulu definujeme jako nula Kelvinů nebo mínus dvěstě sedmdesát tři a kousek Celsiů, tak Vy začnete tvrdit, že absolutní nula je něco naprosto jiného, že reálně je nižší, protože vlastně v praxi je nula K nedosažitelná a je to jen zpupnost vědců, kteří nám věší bulíky na nos.
            Prostě libertarianismus je přesně to, co jsem napsal. Je to DEFINICE. Má naprosto jednoznačný výklad. Jistě, můžete namítat, že je to utopie, protože v reálném světě nelze dosáhnout toho a toho… Definujte svůj socialismus, demokracii, a pak se můžem seriózně bavit o tom, proč něco nejde, proč je to dobře nebo špatně atd. Ale dokud budeme té samé věci jeden říkat hřebík a druhý kladivo, nemůžem si rozumět. Pak se třeba můžem rozumě bavit o té „honbě za majetkem“ v libertarianismu, socialismu, „demokracii“. Až si vyjasníme, co který z těch pojmů vlastně znamená. A jak už jsem psal, pro konkrétní diskusi si můžeme nadefinovat vlastní pojmy, třeba v rozporu s ustálenou praxí. Pokud se jich v té diskusi budeme důsledně držet, můžeme si rozumět. Takže alespoň pro případnou následující diskusi přijměte mou definici libertarianismu a já přijmu Vaši JEDNOZNAČNOU definici demokracie (jestli se jí dočkám) 🙂

          13. Nic nebudu měnit. Asi by se to dalo napsat i lépe, čekal jsem, že se budete durdit, ale celkem mi vyhovuje. Vy tedy zřejmě máte dojem, že dnešní fialový hnus je u vlády z vůle většiny voličů? Že v NATO/EU jsme z vůle většiny voličů? Že podporujeme válčení na Ukrajině z vůle většiny voličů? Že živíme a ještě víc živit budeme kdejaké čmoudy a parazity z vůle většiny voličů? Že máme největší hustotu opicajtů v celé Uhniji z vůle většiny voličů? Že si platíme „veřejnoprávní“ propagandu z vůle většiny voličů? Že nám přidávají sajrajty do benzínu z vůle většiny voličů? Že nemůžeme v obchodě koupit pomazánkové máslo z vůle většiny voličů? Atd, atd. Já ten dojem nemám. Ani se ta vůle nijak nezjišťuje, natož aby se podle ní jednalo.
            Druhá věta je pro definici nadbytečná, psal jsem to. Je to jenom takový provozni přílepek, hodil se mi, abych na něj navázal s tím, že vždycky záleží na tom, jak se idea naplní reálným obsahem. Samozřejmě demokratická ústava musí mít takový obsah, aby nebyla v rozporu s definicí, naopak aby ji naplňovala a podporovala. Takže když chcete nějaký konkrétní příklad nesouladu, tak v dnešní Ústavě máme sice definovanou svrchovanost lidu, ale ve skutečnosti moc vykonává navzájem se podporující trojnožka, ve skutečnosti nezávislá na vůli většiny a ani není žádným způsobem zjišťováno, co si o tom myslí většina voličů. Je umožněno, aby vládla vláda, kterou nepodporuje většina voličů, k tomu aby dělala věci, které nepodporuje většina voličů. I kdyby se většina vyjádřila ve volbách a chtěla si prosadit demokratickou vůli, neodvolatelné soudy jí to zakážou. Nemáme ani to blbý referendum, který v tý ústavě zakotveno je.

            S Vaší definicí nepomůžu, je to kvadratura kruhu. Chápu, že je to pro Vás frustrující. Buďto můžeme mít „neomezenou“ (myšleno neomezenou ostatními, kromě omezení inherentního, neodstranitelného) svobodu všichni, s omezeným majetkem (aby nešlo vlastnit to, co člověk nevytvořil, na čem nemá zásluhu), nebo s neomezeným majetkem mají neomezenou svobodu jen ti, kteří jej vlastní.

          14. Proč tolik otázek? Stačilo napsat definici 🙂
            OK, Vaše definice demokracie tedy je: „Demokracie je forma vlády, v níž o výkonu státní (obecní, krajské atd.) moci rozhoduje mínění většiny oprávněných občanů, nejčastěji volbou.“ Schválně píšu „Vaše definice“, protože všeobecně přijímaná definice je ta z wiki, tedy s tou ústavou. Ale je to Vaše volba, nic proti ní, jsem rád, že ji tu máme. Teď jde o to, abychom se jí oba důsledně drželi.
            Ještě bych chtěl zdůraznit, že demokracie je formou vlády, nikoli ideologií. Ta může být (i) v demokracii téměř libovolná. Naproti tomu libertarianismus je ideologie. Formou vlády je v ní bezvládí (absence státní – centrální moci) – anarchie.
            Já teď napíšu svou definici pojmu, který nazvu reáldemokracie. „Je to forma vlády (státní moci), kde vláda vzniká na základě voleb, ze kterých pak státní moc odvozuje, že vládne z vůle lidu“.
            Na základě těchto definic si dovolím tvrdit, že demokracie dnes existuje pouze v literatuře, naopak reáldemokracie asi tak ve sto procentech států.
            Když se přidržíme našich definic, něco jako demokracie fungovalo snad jen kdysi v antice. Vláda lidu se tam asi dala zvládnout, protože těch oprávněných občanů bylo docela málo. Volit nemohli otroci, ženy, taky vrchní vládce mohl ten senát či co to bylo ignorovat, ale dejme tomu.
            Naproti tomu reáldemokracií je nepočítaně. Jako demokracie by mohla vypadat třeba KLDR, tam má vláda podporu sto procent. Nejblíž k demokracii má asi Rusko, protože tam má Putin nikoli papírovou, ale zřejmě reálnou podporu asi osmdesát procent. Velmi vysokou, rozhodně většinovou podporu oprávněných občanů měl ve své době i Hitler. Ale jinak je to bída. Fiala má sotva dvacet procent.
            Napadá Vás nějaká cesta od reáldemokracie k demokracii? A jak by se Vám líbilo, kdyby pak v té demokracii byl státní ideologií třeba komunismus?
            Diskusi ohledně majetku bych si dovolil odložit na jinou příležitost, tyhle dlouhé příspěvky k víc než týden starému článku se těžko zvládají.

          15. Takže – snad už tedy opravdu k závěru 🙂
            Definici jsem napsal, tak co ode mě ještě chcete? Od počátku jsem psal, že úplně stačí ta jednovětá, aby to nebylo moc zrůdné. Ústava není definičním rysem, ani na té Wikipedii, je „jen“ prováděcím předpisem, nástrojem realizace.
            Proč tolik otázek? No přece proto, že Vy jste napsal, že podle – chcete-li – mé definice tu takovou demokracii máme. A já se tedy pokusil toto Vám vyvrátit – důkaz sporem. Nic z toho jste nezpochybnil, takže snad se to podařilo.

            Ohledně „reáldemokracie“ máte pravdu a já to nikdy nezpochybňoval (sám bych to formuloval agresívněji a myslím i přesněji, vzhledem ke skutečným držitelům moci, čili jako manipulovanou imitaci demokracie).

            Možnou cestu ke skutečné demokracii jsem Vám slíbil nastínit, když mi řeknete jak by se mohl stát realitou libertarianismus (nebo anarchokapitalismus, jak chcete). To se nestalo, ale budiž. Vidím tu cestu celkem reálnou, ve smyslu možnou. Výchozí situace je, že lidé si už dnes myslí, že demokracii máme. Čili není potřeba žádná revoluce. Stačí to dotáhnout do důsledků. K tomu je možné využít nějaké situace, když bude současná reálná moc oslabená a nebude schopna účinné protihry. To se může stát po prohrané globální válce, nebo, s menším utrpením, po totálním krachu globálního finančního kasína, které tu dnešní oligarchickou moc drží a podpírá. Takový hickory tady jeho nevyhnutelnost věští kazdou chvíli 🙂 No a v takovou chvíli by mohlo stačit nějaké reálné lidové hnutí, které by mohlo získat drtivou lidovou podporu a cestou referend zbořit stávající kulisy, přijmout demokratickou ústavu a tak zakotvit skutečnou demokracii, tak, jak jsem ji popisoval třeba u té Šichtařové. Určitě by to nebylo ideální, ale byl by to pokrok.
            A jestli by mi pak vadilo, kdyby se to zvrhlo na komunismus? Nevím přesně, co by to v té chvíli znamenalo – komunismus (jistě by to nebyla vůdčí role dělnické třídy v čele s KSČ), ale asi by vadit nemohlo, pokud by to byla reálná vůle kvalifikované (tj. pravděpodobně citelně vyšší, než nadpoloviční) většiny. Samozřejmě za předpokladu, že by stále platily ty demokratické principy, tedy že vždy a o všem by rozhodovala většina (takže kdyby kvalifikovaná většina viděla, že to nepůjde, mohla by to kdykoliv zvrátit).

          16. Ano, definici jste napsal, nic víc jsem nechtěl. Máte pravdu, že ani na wiki se netvrdí, že je to definice. Proto si to kdekdo vykládá po svém. Takže zaplať pánbu za tu Vaši definici. Hned se nám líp diskutuje, když oba používáme pojmy stejného významu 🙂
            K důkazu sporem – nemáte pravdu, napsal jsem: „demokracie dnes existuje pouze v literatuře, naopak reáldemokracie asi tak ve sto procentech států“.
            Když jste mi nastínil cestu k demokracii, nastíním mou představu o cestě k libertarianismu.
            Jednou cestou může být osvícený vůdce (vzor Javier M.), který prosadí minarchismus jako předstupeň pro libertarianismus.
            Jinou cestou s mnoha variantami (zruinování ekonomiky a následně politiky zeleným či rudým šílenstvím, epidemií, válkou, zemětřesením, jak libo) je rozpad centrální moci, který vytvoří příležitost významnému kolektivu (společenství) libertariánského smýšlení zorganizovat svou spolupráci a zároveň své společenství (svůj řád) ubránit před vnější agresí.
            Obdobné předpoklady jste uvedl i pro vznik demokracie. Musíte mít lidi přesvědčené (oddané) myšlence schopné tu myšlenku v příhodný okamžik zorganizovat a ubránit.
            Jestliže se nějaký systém uchytí a ubrání na nějakém byť malém území, vytvoří tím konkurenční prostředí jiným systémům. Pokud bude efektivnější a přívětivější než ony, nic (kromě nějaké katastrofy) nezabrání jeho rozšíření.
            Za velmi důležité považuju Vaše vyjádření, že ať už v demokracii vyhraje jakákoli ideologie, je to naprosto v pořádku. To jste se ale velmi přiblížil libertarianismu, který uznává svobodu všech zvolit si své „soudruhy“, tedy společenství a řád, ke kterému chce patřit. A když se mu to nebude líbit, zase z něj vystoupit a zvolit si jiné společenství. Rozdíl mezi námi tedy najednou vidím jen v tom, že já tu svobodu přeju všem, kdežto Vy jen většině. 🙂
            A ještě Vás upozorním na jedno velké úskalí Vaší definice demokracie. V historii se lidi třídili (byli tříděni) do různých tříd, vrstev, kategorií, kast. Aktuálně nám tu vystupuje tato snaha znovu, např. třídění (hodnocení) podle sociálního, enviromentálního, digitálního, dezolátního apod. kreditu. Není úplně nereálné, že tu brzo budeme mít kastu dejme tomu Alfa, velmi úzkou a velmi mocnou, která „kupodivu“ zavede pravidlo, že oprávněnou skupinou občanů (ve smyslu přístupu k volbám – dle Vaší definice) je pouze kasta Alfa (jen ona je zodpovědná a státotvorná, ostatní jsou dezoláti). Pak její tvrzení – vždyť tu máte předpisovou demokracii, přesně podle definice – bude naprosto oprávněné. Takže pozor, důkaz sporem je nutné používat včas a důsledně. V předstihu před zavedením definice.

          17. No tak sláva, aspoň nějaký pokrok 🙂
            Namísto reáldemokracie bych navrhoval používat termín demokratura. Není to tak zavádějící a je to docela pěkné a výstižné.
            Ten důkaz sporem se přece týkal Vašeho tvrzení, že podle mé definice máme u nás „ukázkovou demokracii“, projděte si to ještě.
            Minarchismus je cajk, však myslím, že k ničemu jinému by skutečná demokracie vést nemohla, než k minimálnímu společnému jmenovateli (akorát by bylo k diskusi, co všechno by bylo v tom mini, ale je jisté, že proti dnešku by to bylo nebe a dudy). Na rozdíl od pravičáků si nemyslím, že většina lidí jsou paraziti, kteří by chtěli žít na úkor jiných (což je jejich argument proti demokracii). A v situaci, kdy by systém byl spravedlivý, tedy eliminoval by parazity nejen zleva, ale i zprava, by většina neměla zájem měnit status quo.
            Ale od minarchismu k anarchii je, podle mě, hóóódně daleko.
            Ten rozpad moci, to připouštím, akorát by musel být takového rozsahu, srovnatelného s jaderným kataklyzmatem, jak jsem o tom už psal. Prostě dystopie, s podstatnou redukcí počtu lidí na Zemi. Ale i potom by to, podle mě, až a pokud by se civilizace zase zmátořila, a tedy začal by zase nabírat na významu majetek (jakože někdo má a jiný ne), spíše vedlo mnohokrát vyzkoušenou cestou. Nevidím jediný důvod, proč by se to mohlo a mělo vyvinout jinak.
            Rozdíl mezi námi je pořád v tom, že já tu svobodu přeju všem (v minimální možné míře stejně omezenou), kdežto Vy jen velmi malé menšině neomezenou a ostatním hodně omezenou 🙂
            Tomu Vašemu nebezpečí třídění nerozumím. Volební právo je už dnes jasně definované a volit může každý svéprávný občan. K diskusi může být jen věk zletilosti.

          18. Jen stručně. V definici máte „většina oprávněných voličů“, nikoli svéprávných. Oprávnění znamená povolení, licence – tak nějak. Oprávnění někdo uděluje. Jestliže nemáte definováno kdo a jak, může to být kdokoli a jakkoli.
            Malé školení k používání definic 🙂 Jestliže v mé definici něčeho (třeba systému) je uvedeno stejné právo (svoboda) pro každého člověka, pak platí stejné právo pro všechny. Pokud v reálu neplatí stejné právo pro všechny, nejedná se o to konkrétní něco v definici uvedené. Jestliže ve Vaší definici je uvedeno právo pro většinu, menšině tato práva nezaručujete. Mohou je mít, ale také nemusí a nebude to v rozporu s definicí. Ano, můžete mluvit o nějakých jiných variantách, ale pak už to nejsou ty sytémy, které jsme si definovali a o kterých se bavíme.

          19. Ještě poznámka k názvu pojmu reáldemokracie/demokratura. Je mi to jedno, důležité je, abychom ten pojem měli definován a abychom ho používali stejně. Ale demokratura naznačuje, že se jedná o diktaturu. To jistě. Ovšem demokracie je taky diktatura – diktatura většiny.

          20. A ještě jednu poznámku. Až teď mi došlo, že v předposledním odstavci sice píšete o více či méně omezené/neomezené svobodě, ale ve skutečně máte na mysli výhradně majetek. A jsme zase u těch pojmů a definic.

          21. Boha mu! Co to zase plácate? Člověk si mysli, že jste konečně dostal kousek rozumu a vy zase takhle 🙂

            Oprávnění znamená, že je někdo oprávněn. Aby mohl být oprávněn, musí splňovat nějaké podmínky. V tomto případě jednou z častých podmínek je, aby neměl omezenou svéprávnost. Ale asi na tom úplně nezáleží, jestli chcete a prstíčkem budete škrábat, klidně připustím k volbám i nesvéprávné (za předpokladu, že je jich zanedbatelné množství). Jestli mu to oprávnění bude někdo vydávat, nebo ne, je irelevantní. Spíš ne – bylo by to zřejmě zahrnuto v identitě. Další z mnoha podmínek může být, že musí prokázat svoji totožnost. Atd, atd. Nehledejte hnidy tam, kde nejsou. Nikdy žádnou jednoduchou definicí nepostihnete všechny okolnosti, okrajové podmínky a možnosti. Každou definici je třeba chápat v její podstatě a ctít jejiho ducha.

            Co to zase melete o jakých právech pro většinu? Práva jsou „u mě“ stejná pro každého (samozřejmě, že to v reálu nebude ideální, stoprocentní, nemůže být, ale bude snaha se k ideálu blížit). To Vy máte problém s definicí. A veliký! Protože deklarujete jakože svobodu pro každého, ale reálně ji nejste schopen každému zajistit (Vaše definice je vnitřně rozporná) a ti, kteří jí mají více, se o ni nemusí dělit. Řeknu příklad, snad to bude srozumitelnější. Představte si překrásné horské jezero v nádherných majestátních horách. Dále si představte, že celé jezero s širokým okolím někomu patří (v mém světě, by to nešlo, ve Vašem světě je to možné, takže by k tomu nepochybně běžně docházelo). Jakou asi svobodu by měl člověk (pro zvýraznění kontrastu si představte dítě), který by chtěl k tomu jezeru jít a kochat se tou krásou (oproti vlastníkovi)? Vite, nevíte? Omezenou! Kurva, Halík, omezenou! Celý je to oplocený s žiletkovým dratem! A tak je to nutně s každým velkým majetkem, především s takovým, na který, podle mě, nikdo nemá žádné právo, protože nemá žádnou zásluhu na jeho existenci. Kdežto Váš systém mu nárok na tento majetek přiznává.

            „Diktatura je autoritativní a nedemokratická forma vlády, ve které je neomezená politická moc držena diktátorem nebo politickou skupinou.“ Takže nemelte zase nesmysly 😉

            U žádných definic nejsme. Majetek je se svobodou neoddělitelně spjatý. V zásadě máte (v jinak srovnatelných podmínkách) větší svobodu, když máte větší majetek. Ale zase, proboha, na to nevytahujte nejakou ezoteriku! 🙂

          22. Super. Definice je přesná specifikace pojmu, pro kterou platí, že když vám tam něco chybí nebo přebývá, tak si to vyfabulujete. Nemá to cenu. Vy jste básník.

        2. Te je opravdu zajímavé že „Pro levici zásadně platí, že „zdroje jsou“.“ Pokaždé jak se dostala pravicová ODS ke korytům tak potvrdila pravdivost onoho výroku, protože ty zdroje dokázala najít a vysát do vlastních kapes a do kapes spřátelených mafiánských kmotrů.
          jako v případě megazlodějny „církevní restituce“.

          1. No však jo. Proto taky tvrdit, že ODS je pravice, je pitomost.

  7. Ivan Hoffman je jako vždy výborný. Moc rád jsem poslouchal jeho komentáře na Radiožurnálu (častokrát jsem si poslechl i reprízu). Vážím si ho za to, že zůstává stále sám sebou a neotáčí se jako korouhvička ve větru… Bohužel z veřejnoprávních médii už jeho hlas slyšet není.
    Pane Hoffmane moc Vám děkuji a držte se!!!

Napsat komentář