Demokracie je možná pouze v národním státě. Jeho zničením liberální demokracie nevznikne
Konzervativismus se nakazil liberalismem natolik, že během posledních padesáti let mohla levice postupně ovládnout školství, kulturu, média i státní instituce, a dnes dále konzervativní myšlení vytlačuje i za pomoci omezování svobody projevu. „Svoboda slova ve Spojených státech bývala daleko širší než v Evropě, ale nyní, aniž by se změnily zákony, nebo americká ústava, je tam svoboda slova daleko více okleštěna. Nedá se svobodně mluvit o otázkách rasy, genderu. Došlo k obrovskému okleštění právě proto, že všechna média a vysoké školy má v rukách liberální levice, která vytyčuje mantinely debaty a nikdo ji nenapadá,“ řekl v předchozí části našeho rozhovoru publicista Andrej Duhan s tím, že konzervativci zůstávají legitimní součástí politického spektra jen díky tomu, že na skutečný konzervativismus rezignovali.
Martina: Nenapadá tě jediná naše konzervativní strana, politik, nebo lídr? V naší společnosti konzervativní spisovatelé, myslitelé, filozofové jsou, kdybychom říkali, že ne, tak třeba Alexander Tomský by se na nás zlobil. Kdo je pro tebe na naší kulturní a mediální scéně člověkem, jehož názory velmi rád posloucháš, protože ti ujasňují, ukotvují tvé názory a konzervativní hodnoty?
Andrej Duhan: Tomský určitě. Já osobně mám velmi rád sestavu, dejme tomu, komentátorů, kteří píšou pro Echo: Dan Kaiser, Weiss, Lenka Zlámalová, Matyáš Zrno. To jsou, myslím, uměřené realistické konzervativní názory. A pak, nevím, jestli znáš Lucii Sulovskou, tak s ní mám velký názorový průnik. Ona dělá velmi dobrou práci ohledně informování o Maďarsku a Polsku, to je podle mně úplně top.
Martina: Děkuji jménem našich posluchačů za tipy, protože je možné, že zrovna teď se někdo odhodlá si určité názory přečíst, stejně jako tvoji knihu Konzervativní revoluce. Pojďme se podívat ještě do tvé knihy, protože tam formuluješ určité teze, a já bych s tebou chtěla aspoň některé rozebrat. Vždycky jednu uvedu, a řekněme si k tomu něco více, abychom ji trošku rozebrali: „Globální kapitalismus a liberalismus coby ideologie lidských práv se dostal do rozporu s demokracií.“ Pověz mi, jak se to projevuje, a jak se to stalo?
Andrej Duhan: Současný globální kapitalismus je, řekněme, výsledek celosvětové liberalizace, to znamená, že kapitalismus se vytrhl z národního rámce, jak tomu bylo ještě v 60., 70. létech, a od 80. začal putovat po světě. A jak putoval a cestoval po světě, vznikaly národní korporace, které jsou mnohdy silnější než státy, respektive mají silnější vyjednávací pozici než státy, kde je státním zřízením demokracie, a voliči ztratili na kapitál dosah.
Když si třeba vzpomeneme na eurokrizi a Řecko, tak Řecko se dostalo do rukou věřitelů. Řekové si v referendu odhlasovali výsledek, který neměl žádnou relevanci, a prostě se muselo přizpůsobit. Takže kapitál skrz kapitálovou liberalizaci převýšil demokracii, a demokratický stát nad ním nemá moc kontrolu, a vidíme to. Řeší se technologičtí giganti Facebook, Google, Amazon, které státy neumějí dodanit. Amazon neplatí prakticky žádné daně, Google a Seznam u nás jsou naprostý nepoměr, jsou nad tím.
Vysoké školy produkují lidi s levicově liberálními názory, kteří pak jdou do korporací, kde prakticky nejsou lidé jiných názorů
Martina: Teď jsi vysvětlil vztah liberalismu a kapitalistického státu. Ale jak si vysvětluješ, že nadnárodní korporace jdou bez zaváhání ruku v ruce s nejlevicovějšími extremisty, a pracují na cílené likvidaci svobody?
Andrej Duhan: To se zase vracíme k tomu, co za lidi produkují vysoké školy, s jakými názory, protože i neprestižnější americké školy produkují lidi tohoto názorového snažení, kteří pak jdou do těch korporací. Prakticky tam nejsou lidé jiných názorů, než levicově liberálního. A zde se znovu dostáváme ke zmatení konzervativců, protože oni vždy byli za byznys, podporu byznysu. Nakonec příčinou toho, že Amazon v Americe neplatí prakticky žádné daně, byli republikáni. A teď se jim to vymstívá.
Martina: Na některých velkých společnostech, třeba výrobcích automobilů, můžeme vidět, že si podřezávají svou vlastní větev, a jsme blízko tomu, že nějaký majitel fabriky podá návrh na své vlastní znárodnění.
Andrej Duhan: To je možné. Dneska bych si představil všechno, a problém konzervativců je v tom, že v tom jsou bezradní. Když se třeba řeší regulace technologických gigantů, tak jejich instinkt je proti regulaci, ale my je potřebujeme rozbít přes antimonopolní legislativu, a dodanit je, potřebujeme omezit jejich moc, ale to jde proti naučenému konzervativnímu instinktu. A to je jeden ze střípků, proč je konzervatismus naprosto bezzubý a zbytečný, protože nerespektuje to, jak se společnost změnila. V mé knize cituji Michaela Linda, který říká, že staří kapitáni průmyslu byli snobové, cítili se nadřazeni, byla to pseudoaristokracie, kteří se absolutně nestarali o to, co jejich zaměstnanci ve fabrikách dělají. A nahradila je tato korporátní elita, která se snaží nahradit jejich životní styl, jejich hodnoty. A to je jejich zrada a rozpor, ve kterém se konzervativci octli.
Martina: To by ale znamenalo, že jsme opravdu nepoučitelní, alespoň my, kteří jsme zažili období 40 let totality, protože už jsme tímto prošli, a viděli jsme, že to opravdu ne příliš dobře fungovalo. Že zabavené majetky a továrny najednou již neprodukovaly a neprosperovaly jako před tím, vyvlastněné pozemky ležely ladem, a tak dále. Řekni mi, čím to je, že nám nedochází, že se vracíme k témuž?
Andrej Duhan: Myslím, že speciálně u nás, když jsme k tomuto směřovali, tak to lidem obecně nedocházelo.
Martina: Ale neměli tuto zkušenost.
Andrej Duhan: Neměli, ale na Západě ji taky nemají. My ji máme, ale Západ ji nemá.
Martina: A je to tedy u nás výrazně lepší?
Andrej Duhan: U nás to lepší není. Protože kdo vlastní Škodovku? Kdo vlastní velký kapitál?
Liberální establishment se snaží osekat na volbách založenou demokratickou politiku
Martina: Je pravda, že jsme to rozprodali, takže jsme nad mnohými našimi korporacemi ztratili faktickou moc.
Andrej Duhan: V tomto smyslu nejsme samostatná země. Je to asi přirozený důsledek 90. let, kdy tady v podstatě nebyl kapitál a bylo nutné dotáhnout sem zahraniční. Ale ať už se na to člověk dívá pozitivně, či negativně, tak my jsme vlastněni zahraničně, a naše zkušenost nehraje v tomto smyslu roli. Když se Volkswagen rozhodne, že Škodovka bude vyrábět elektromobily, nebo elektrokola, tak je vyrábět bude.
Martina: Přesto když si pustím televizi, nebo otevřu noviny, tak si nejsem jistá, zda by situace byla jiná, kdybychom byli páni svého majetku.
Andrej Duhan: To je druhá věc. To, co tady je, tento názorový směr, dominuje i u nás.
Martina: Další z tezí, které ve své knize rozebíráš, je: „Politika se vyprázdnila ve prospěch byrokracie.“ Nemálo lidí si všímá, že politici ve smyslu lídra v podstatě už skoro vymizeli, a nahradili je úředníci. Úředníci, kteří jsou velmi často buď nějak ideologicky předpojatí, nebo lační. Řekni mi, jak jsi to myslel, v čem se politika vyprázdnila? V tom, že rostou mandatorní výdaje, a ve společnosti je klientelismus? Toto říká profesor Bárta, když popisuje zánik Staré říše a staroegyptské civilizace. Takže nic nového. Proč myslíš, že to u nás takto je?
Andrej Duhan: Není to nutně nic nového. Děje se to v rámci širšího trendu. Bavíme se o Západu jako celku, nejen o nás, kdy se liberální establishment snaží obecně demokratickou politiku, tedy politiku, kdy nějak volíme, někdo nás reprezentuje, a něco prosazuje, osekat. A způsobů je spousta: Je to zmíněná byrokracie, aktivismus soudců, nebo soudcovský aktivismus, přenášení kompetencí na nadnárodní organizace, nebo naopak zanášení právních povinností skrz přihlášení se k mezinárodním smlouvám jako je Istanbulská smlouva. A toto opředlo demokracii do té míry, že politici o věcech reálně rozhodují stále méně.
My jsme v EU, takže se to přímo nabízí. Je to mezinárodní organizace, kam jsme dali obecně definovaný mandát přenosu kompetencí, a vrací se nám to v podobě směrnic a nařízení, které je víceméně nutno implementovat. Neříkám, že je to vše špatně, ale princip, o čem všem rozhodují demokraticky zvolení politici, se zužuje. Ale demokracie potřebuje brzdy, pojistky. A já tvrdím, že tenhle princip demokracii přerostl, je toho moc, a reakcí je, že lidé volí populisty, protože ti se snaží vrátit různá témata vrátit do rozhodování demokratické politiky. Ideálním příkladem je migrace, kdy se ji liberální elity snaží vyjmout z demokratického rozhodování s tím, že je to mezinárodní povinnost, s odkazem na Ženevské úmluvy, a byl tady přerozdělovací mechanismus EU. Migrační politika byla vyjmuta z rozhodování lidí.
Západní liberalismus se otevřeně snažil zvrátit brexit, nebo osekat Trumpa. Říkají tomu záchrana liberální demokracie, ale je to záchrana liberalismu.
Martina: A řekni mi, co bylo na začátku? Snažím se těmto věcem přijít na kloub. Je to tak, že jsme částečně, když teď budu mluvit o naší republice, odevzdali své rozhodovací pravomoci, nebo je to všeobecným rozpadem velkých západních idejí a hodnot?
Andrej Duhan: Obojí. Přenos pravomocí je střípek. V Unii seděli jiní lidé, jiného názorového ražení, kteří mají jiné cíle, tak to tak nemusí vypadat.
Martina: Takže důsledek.
Andrej Duhan: Přenos kompetencí není nutně chyba. Jsou to střípky, které se vyskládají, a ve výsledku omezují demokratickou politiku. Ale hlavní příčina je na ideové rovině, a to, že západní liberální establishment začal vnímat demokracii jako problematickou, jako těžko zvladatelnou. Lidé si někoho, nebo něco zvolí, jako Trumpa, nebo brexit, a jim se to nelíbí, a tak se snaží použít všechny nástroje, které mají, aby to osekali. Snaha zvrátit brexit, nebo osekat Trumpa byla nezměrná a otevřená, a oni tomu říkají „zachraňování liberální demokracie“, ale to je reálně sebeomyl. Oni zachraňují liberalismus, ne demokracii.
Martina: To, co se dělo vůči Trumpovi, bych řekla, už bylo naprosto nepokryté, protože doposud většina těchto levicových aktivistů a neoliberálů, protože už sama přesně nevím, jakým způsobem označovat všechny tyto levicové proudy, se snažila mlžit. Ale nyní stejně, jako v Německu hrdě vztyčili sochu V. I. Lenina, se objektivní média, objektivní noviny, objektivní televizní stanice, čtyři roky navážely do Trumpa způsobem, který s objektivitou mnohdy neměl nic společného.
Andrej Duhan: Přesně tak. Bylo to nehorázné, jak se americká média, liberální část médií, snažila Trumpa zničit. To překročilo veškeré standardy, které jsme doposud mohli vidět.
Martina: Ve jménu záchrany.
Andrej Duhan: Ve jménu záchrany.
Martina: Svobody.
Andrej Duhan: Liberalismu. Když ohlásil kandidaturu, tak už se o něm vytvářel obrázek jako o bláznovi, šaškovi a tak dále, který byl, a to je nejhorší, u nás médii přejímán. U nás je stále pro novináře etalonem kvality CNN: „Co řekne CNN, ani nebudou ověřovat.“
Demokracie je možná pouze v národním, kulturně homogenním státě. Představa liberální levice, že zničením národních států nastane skutečná liberální demokracie, je omyl.
Martina: To myslím bývalo.
Andrej Duhan: Vždycky to bývalo, ale jde o to, že to stále je, ale už by to tak nemělo být. A přejímal se tento obrázek blázna, a budoval se tu obraz bláznovství. A když se tím člověk před kampaní začal víc zabývat, zjistil, že to je série, jak liberálové říkají, fake news. Doteď si pamatuji, jak CNN jela několik dní reportáže o tom, že Putin má na Trumpa kompro, protože se v moskevském hotelu stýkal s prostitutkami, což je naprosto neprokázáno, a šlo to do ztracena, ale televize tím několik dní žila. A takovýchto pseudoskandálů je za jeho období milion. To byla taková masáž, že mě docela překvapuje, že vydržel až do konce. Politiky si volíme, aby něco vykonali, a nikoli jestli jsou to dobří, nebo slušní lidé. Jde o výsledky, které dosahují, a Trumpovi se na dobu, co byl prezident, podařilo zvrátit tlak liberálního progresivitu. Mohl udělat více, ale za situace, v jaké byl, můžeme být rádi i za to, že se začala vynucovat imigrační pravidla, deportace, vysoké školy, které jsi zmiňovala, a spoustu dalších věcí.
Martina: Andreji Duhane, my jsme tady zmínili faktické i skryté odevzdání pravomocí mnohých evropských zemí do EU. A to mi ukazuje další teze, které jsi formuloval, že: Národní stát je napadán zleva i zprava. Svobodu nemusí ohrožovat jenom stát, ale i neformální politická korektnost, či globální korporace.“ Jak došlo k tomu, že se národní stát stal symbolem něčeho scestného?
Andrej Duhan: Na levici je to poměrně jasné, ta si to ztotožnila se strukturou, která stojí za válkami, což je podle nich celkově národní cítění. Patriotismus je na levici sprosté slovo. A odtamtud jde i kritika, že národní stát je nemorální a špatný, a čím dřív se rozpustí, ať už v institucionální struktuře, přenosem kompetencí, rozmělněním v hodnotové struktuře, tím naředěnější je. Toto rozpouštění národní identity, národní loajality, kulturně homogenní společnosti, která tvoří národ, se děje skrz multikulturalismus, masovou migraci, multikulturním společenstvím, nad kterým je technokratický stát. Tím se vytrácí to, co tvoří národní stát, a vyjadřuje ho.
Afghánci nejsou národ, a proto nemohou mít demokracii
Martina: Takže myslíš, že je to Kalergiho teze, že rozpuštěním národních zájmů a hranic vznikne jeden homogenní stát, a budeme žít v trvalém míru?
Andrej Duhan: Přesně tak, což je iluze, protože národní státy spolu válčily, válčí a nejspíš budou válčit. Ale válčit spolu budou, a válčily, i nadnárodní říše, jakékoli útvary. Když v mezinárodní politice dojde ke střetu, tak následuje konflikt, ať je to národní, nebo městský stát, nebo EU, to je úplně jedno. Prostě daná entita má nějaké zájmy, došlo k jejich střetu, a teď to nějak řeší. Národní stát je v tom nevinně. Naopak, v evropském kontextu je národní stát stále jediný nositel demokracie. Jediný schůdný nositel demokracie.
Martina: Proč?
Andrej Duhan: Právě proto, že tam je národ, který má sdílenou kulturu a identitu, která je sdílena před politikou. Politika štěpí, hádáme se o daně, nebo o kulturní otázky, ale stále je za tím národ. Pokud tam není národ, nebo silná sdílená identita, kterou představuje národ, tak je demokracie neudržitelná, protože je to hra s nulovým součtem. Není potřeba o tom složitě uvažovat. Třeba Irák, tam není žádný národ, a jak to dopadlo? Každý stát, který není podložen národem, má chatrné základy, není předpokladem pro dlouhodobou demokracii. A kulturní homogenita, která je teď tak vysmívána, je stále základem pro demokracii, protože tvoří rámec pro shodu. Politika štěpí. Před politikou je společná identita, která umožňuje fungování demokracie. Jinak se to rozpadá a je z toho občanská válka.
Martina: Když jsi zmínil Irák, tak existuje spousta dalších příkladů. Zrovna teď je jedním čerstvým Afghánistán, který ukazuje, jak to vypadá s vývozem západní demokracie do jiných lokalit.
Andrej Duhan: To je přesně ono. Demokracie je forma vlády, ale potřebuje předpoklad, a to je národ. A protože Afghánci nejsou národ, tak nemůžou mít demokracii.
EU nemůže být demokratická, protože není národem, evropský lid neexistuje. Liberálové nechtějí zastupitelskou, ale lidsko-právní technokracii.
Martina: Ale já se teď vrátím zpět k tomu, co jsi řekl. Jestliže říkáš, že nositelem demokracie může být jenom národ, tedy sdílená identita, sdílené hodnoty, historie, národní paměť, tradice, tak pokud někdo přímo útočí na národy, na národ jako takový, znamená to, že útočí i na nositele demokracie.
Andrej Duhan: Ano.
Martina: Tím útočí na demokracii.
Andrej Duhan: Liberálové si demokracii začali vykládat po svém jako abstraktní ideu, jako soubor liberálních hodnot, které nepotřebují být spojené s národem. Proto EU nemůže být demokratická, protože není evropským národem. Evropský lid neexistuje, takže to není možné, ale oni se o to snaží. To, co prosazují, je lidsko-právní technokracie, ale to není zastupitelská, republikánská demokracie.
Martina: Lidsko-právní technokracie?
Andrej Duhan: To je v podstatě směr, kterým jde EU. Nemá demokratickou legitimitu lidu, ale svou legitimitu čerpá z toho, že prosazuje, hájí lidská práva.
Martina: Systémem příkazů, zákazů, postihu.
Andrej Duhan: Ano. To je ponejvíce její metoda. Podstatné je, že liberální představa demokracie, která pro mě není demokracií, se nevztahuje k národu, a tím pro mě přestává být demokracií. Demokracie čerpá legitimitu z lidu, je to politické zřízení, které se rozhodlo o věcech rozhodovat samo. A když se demokracie odtrhne od národa, tak to přestává být demokracie. Proto říkám, že lidsko-právní technokracie je vláda, která má hodnoty, prosazuje spíše lidská, než občanská práva, a jsou to většinou nevolení úředníci. To je případ EU.
Elity Západu se odklonily od vlastních národů a přiklonily se k levicovému liberalismu
Martina: Pravdou je, že za mého raného mládí, které bych situovala asi tak do 80. let, bylo nemyslitelné, že bych kolem sebe slyšela, že by byl někdo nazván nacistou. To byla urážka nad jiné, a vlastně tak nepředstavitelná, že jsem ji jako útok vůči někomu za celé své mládí a dětství neslyšela. Dnes ji můžeme slyšet na adresu kde koho, kdo se vysloví takzvaně vlastenecky: „To je nácek.“ Položím nyní otázku, kterou jsi svým způsobem možná trochu zodpověděl, ale přeci jen to chci definovat jasněji: Jak je možné, že došlo k inflaci tohoto pojmu, který byl jednoznačným označením pro stoupence totalitní ideologie, která měla na svědomí miliony životů? Jak je možné, že je takhle označen někdo, kdo si na státní svátek vyvěsí na dům prapor?
Andrej Duhan: Osobně bych chtěl vidět do hlavy lidem, kteří jsou toto schopni říkat kvůli vlajce. Nevím, ale souvisí to s tím, že se národ neustále v jistých kruzích nelegitimizoval, a pak už je zkratka k tomu, že: „Národ rovná se nacismus, fašismus,“ velmi krátká.
Martina: Velmi důležitým jevem, kterého si ve své knize všímáš, je to, že se elity bezprecedentně hodnotově odtrhly od zbytku populace. Je potřeba si definovat pojem „elita“, protože nevím, jestli máme ještě dost elit, nebo pseudoelit, takzvaně samozvaných elit, které se nám zjevily na piedestalu, aniž by je kdokoliv vybral, volil, a byla by za nimi nějaká práce. Ale zpátky ke tvé tezi: Řekni mi, kdo je v současné době elitou? A proč to odtržení? A proč lidé ty, kteří jsou odtrženi od života, stále volí? Tři otázky v jedné.
Andrej Duhan: Elity jsou pro mě objektivně lidé, kteří jsou na vrcholu společnosti, ať už je ekonomická, politická, kulturní, média, nebo vysoké školy. To znamená lidé, kteří o něčem rozhodují, nebo mají silný vliv. Jací jsou to lidé a tak dále, to je druhá věc. Za mě je toto poměrně objektivní definice elity. Lidi, kteří mají velký vliv, velkou moc.
Martina: Proč to odtržení od reality, a od zbytku většinové populace?
Andrej Duhan: Myslím, že to je příklonem k levicovému liberalismu. Jeho tezí je: Nejenom jednotlivec, ale celé lidstvo. Národy, nebo partikulární identity nehrají roli. Neříkám, že každý člověk, který je součástí elit, je tímto postižený, ale nepochybně je to převažující vidění světa u západních elit. A toto vidění nepřevažuje u většinové populace pod elitami, a tam je ten rozkol, který s časem graduje. Toto odtržení je stále větší, a mlčící většina nemá zastoupení v elitních patrech společnosti. To jsou lidé, kteří myslí a žijí úplně jinak, a celý systém nastavují ve svůj prospěch.
Tady bych zmínil citát z knihy Davida Goodharta, která má základní členění na Somewhere a Anywhere, kde se psalo o brexitu. Píše, že byl na státní recepci, a tam byl vysoký státní úředník britské vlády, který říkal, že jeho posláním je zvyšovat globální wellfare, globální blahobyt, ne blahobyt Britů, Velké Británie, a to za souhlasného pokyvování tehdejšího ředitele BBC.
To je podle mě v kostce uvažování těchto lidí. Oni se nevztahují k vlastní společnosti, pro ně průměrný Brit z Walesu, nebo odkudkoliv, má v jádru stejnou hodnotu, jako obyvatel Belize. Oni ztratili rozlišování. Naopak ostentativní nenáklonnost vůči vlastním lidem, a zveřejňování tohoto odporu, a označování vlastenectví na rasismus, je známkou příslušnosti k dobré společnosti. A to je velký problém, že společnost, která nemá elity, je odsouzena k degradaci.
Jestli ještě můžu, tak jeden příklad z USA. Skrze tento woke progresivismus se prosadila mezi elitami teze, že není dobré posuzovat jednotlivce na základě jeho schopností a dovedností, ale je potřeba započítat jeho rasu a gender, a na základě toho budovat společnost. Nemá to sice odraz ve zbytku společnosti, ale elita to prosazuje, a tlačí do společnosti.
Martina: Tím pádem nevznikají nové, skutečné elity.
Andrej Duhan: Ne. Za mě Západ elity nemá, protože západní elity, respektive elity jednotlivých států nemají o společnost zájem. Pro ně jsou globální snahy, globální projekty, popřípadě jsou posedlí menšinovými právy. To má pro ně větší hodnotu, než nějaká sounáležitost se zbytkem populace. A to je veliký problém, a odráží se to v demokracii, v politice. Jedno souvisí s druhým.
Všechny příspěvky s Andrej Duhan
Hmm. Ono je potřeba se nezabývat pojmy a názvy, ale vždy se dívat na ono biblické – podle ovoce poznáte je. A z tohohle pohledu bychom velkou kopu z nich mohli zahrnout do jedné kopy název nenázev.
Zajímavý rozbor dnešní politické situace vzhledem k vztahu ke globalizmu. Jen mě tu jaksi schází vztáhnout tohle celé na dnešní situaci v Rusku. Tam přece bezesporu ta snaha o onu globalizaci kapitálu je, ale doposud ji státní moc a to v čele s Putinem drží hezky v rukách a přijatelných mezích. I tam jsou oni multimilardáři, ale ten jejich nadnárodní globalizační rozlet je hezky držen zkrátka. (O něco podobného se kdysi snažil ovšem na americké poměry i bývalý prezident J.F.Kennedy, jak dopadl víme všichni). Jejich národní krédo je jasné. Buduj, podnikej žij si jako ti multi v americe, ale do vedení státu zasahovat nebudeš. A když se odvážíš, jasně vidíš jak skončíš. A oni dnes t.zv „pronásledovaní podnikatelé“ jsou jim dostatečnou výstrahou, i když pro ony dnešní západní globalisty vítaným bičem ke kritice. A Rusko se v tomhle zatím pevně drží. Možná je to osobou Putina, který má bezesporu v národě jasný kredit. Je to možná dáno i mentalitou Rusů mít svého baťušku Cara, což možná Putin i využívá, ovšem zároveň se drží hezky ve správných mezích možností rozletu do bývalých nekonečných carských výšin. A tohle národ oceňuje. Nakonec jemu je ku prospěchu i to, že ono zchátralé Rusko Gorbačeva a nástupců jako Jelzin vytáhl opět do světové velmoci rovné USA, které dnes už ze své bývalé světovlády ztrácí kde může a vyrovnává si to přes NATO a onu oligarchickou velmoc kopou služebníčků v Evropě a jinde po světě, což už ovšem není to pravé ořechové. Postačí se trochu blíže podívat na dnešní Německo. A i u nás se mnohde ozývají hlasy Dejž nám Bůh našeho Putina.
Čína se snaží chovat podobně, ovšem tam přetrvává onen bývalý komunizmus, v němž se ti hlavní soudruzi postupně transformují do role oligarchů. Prostě jim tam dnes chybí postava úrovně Putina či velikého Mao Ce-tunga, myšleno pochopitelně pouze onou přízní, mentalitou, či pro někoho zpitoměním národa.Prostě tam zatím onen Čínský nový císař chybí. Je li to dobré či ne, je sporné. Protože vzhledem i jejich populaci je to skoro Sibyllina otázka.
Jádrem krize společnosti je úpadek mravní. Do šedesátých let XX. století si lidé drželi a byli i vychovávaní v platonových kardinálních ctnostech – moudrost, statečnost, uměřenost a spravedlnost. Na to odpověděli liberálové ideologickou tezí, že každé násilí je fašizmus a to včetně sebeomezování mravního. Tedy – kdo staví na etice, na pevných mravních hodnotách, je fašista. A došlo k velkému obratu v liberalizmu – odpovědnost za liberální svobody nese stát, ačkoli do té doby stát považovali ve shodě s marxismem za organizované násilí. Pro liberála je stát zbožštěnou institucí, která má lidem zaručovat jejich nezadatelná práva a svobody. Stát, nikoli mravní zákon. Liberálům se podařilo tyto myšlenky prosadit do školství i vynucované výchovy – děti nepatří rodičům, ale státu – jak liberální (!) a pro svou hloupost i jednoduchost je nedospělí dospělí přijali k ospravedlnění vlastních selhání. Z práva na hledání osobního štěstí (co to vlastně je štěstí) stvořili nároky, které se míjejí s rozumem i uměřeností. Místo racionality v rozhodování nastoupily emoce – „svět je natolik složitý, že se musíme rozhodovat intuitivně“. To je naprostý rozchod s našimi kořeny, na kterých vyrostla evropská společnost.
A tady je třeba hledat konec pravice i konzervatizmu, které na mravních hodnotách staví. Jen si pro zajímavost – zkuste říci člověku (podnikatel, manager), který sám sebe pokládá za pravicového a konzervativního, že mzda (plný úvazek), která nestačí zaměstnanci k životu (pokrytí životních nákladů) je nemravná. To stojí za příklonem globálních firem k liberálním nehodnotám – ona totiž uměřenost a moudrost kazí kšefty. Mzdové náklady lze jednoduše snížit přesunem firem do chudých zemí, či ještě jednodušeji – přivézt si z těch zemí otroky, a státe dej nám na to dotace a úlevy a pořádně roztáhni sociální síť pro své občany. A když už občané nechtějí naše produkty kupovat (OZE, elektroautomobily…), donuť je k tomu silou.
(Zjednodušeně a krátce. Souhlasím s myšlenkou o dlouhém pochodu institucemi, který provedli liberálové v odrůdě marxistické (Gramsci). Liberalizmus je levicová ideologie , ze kterého vyrostl marxizmus, fašizmus i nacizmus – smiřte se s tím. Hlavní spor je veden mezi kolektivistickým liberalizmem a individualistickým liberalizmem. Pravice a konzervatizmus zmizela spolu s mravními hodnotami)
Inu, AeroKarle, musím holt přiznat, že si pomalu začínám uvědomovat cosi, čemu jsem dlouho nechtěl věřit; a sice že liberalismus jakožto takový má svá podstatná omezení a na určité problémy i situace je prostě krátký…
Starý příklad: Soused si hraje s výrobou výbušnin, já si pěkně libertariánsky řeknu: „OK, v pořádku, zatím mi to nijak neškodí. A jestli mu to tam za zdí náhodou bouchne pod rukama, jednoduše mi bez odmlouvání vyplatí náležité odškodné, protože když ne, přizná mi jej nezávislý soud.“ Tak o tomhle jsem si prosím byl vždy vědom, že toto nefunguje, nikdy nefungovalo a nikdy fungovat nebude.
Jenže zde jsou ještě nové příklady: Třeba cenzura Facebooku (kde jsem nikdy nebyl a nechtěl být). Mohu si říci: „OK, moje to není, mně tam nic nesmazali, smazat ani nemohou; ať si tam dělají, co chtějí.“ Mohu?
Mohu. Jenomže jakmile si toto řeknu, v důsledku toho zde nevyhnutelně máme to, co zde máme dnes a co se mi absolutně nelíbí. Opravdu ani trochu ne.
Samozřejmě každý ví, že jsou i skvrny, které nelze vyčistit bez porušení podstaty látky. Nikdo nemůže rozumně očekávat, že nějaká politická doktrína vyřeší všechny problémy reálného života. Jenže se sousedem se (teoreticky, beztak to celé je jen teoretický příklad) mohu zkusit domluvit třeba takto: „Tak jo, 5 mg jododusíku si teda zkus, to snad nějak přežijeme, ale acetonperoxid ne, a na to, že bys ho dělal deset deka, rovnou zapomeň.“ Zatímco vyjednávat s anonymními giganty typu Facebooku je neproveditelné a prakticky nemyslitelné. V liberálním světě si vždy udělají, co chtějí.
Asi by to chtělo definovat pojmy, hlavně liberalismus. V americkém pojetí je to něco jako komunismus, v EUnijním pojetí v nejlepším případě zelený byrokratický socialismus, pokud ne rovnou neomarxismus a klasické pojetí, svoboda spojená se zodpovědností, prakticky mizí. Pojem ukradený zelenými socialisty. V článku se to poněkud promíchává.