Zpět

Pacifismus – Raději zemřít než zabít

Text 10.3.20256 min Přehrát

Kdy jindy je vhodné nahlas přemýšlet o pacifismu, než uprostřed války, kdy se zabíjejí a mrzačí lidé po statisících. A jak jinak začít, než připomenutím básníka Lawrence Ferlinghettiho, celoživotního nepřítele establishmentu, který měl i ve sto letech v politice jasno, a svým čtenářům, stejně jako zamlada, kladl na srdce, aby „jedli ze zahrádky, ignorovali vládu, rozpustili armádu a dali se k pacifistům“. Důvod, proč si beru za arbitra Ferlinghettiho, je průhledný. Básníkovi je dovoleno zastávat stanovisko, vůči kterému se obecně vášnivě protestuje. Básníkovým alibi je jeho estétství, přecitlivělost, omlouvá ho bohémství a hlava v oblacích.

Mimochodem, básníkovi Jiřímu Suchému prošel pacifismus v písni Tulipán v režimu, kdy jsme kvůli míru byli povinně militantní: „Když výstřel padne, voják se kácí, tulipán vadne, barva se ztrácí. I kytka pozná, že bitva hrozná životu nesvědčí“, konstatoval básník a vyvodil z toho, že „když kvůli pánům začnou se lidi mezi sebou prát, neprospívá to ale vůbec tulipánům a nezlobte se, já mám kytky rád.“

Pacifismus nerozlišuje mezi spravedlivou a nespravedlivou válkou, odmítá všechny. Pacifista neodporuje zlu násilím, striktně se drží přikázání „nezabiješ“. Jeho odpor proti agresorovi je pasivní, protože, jak říkal Mahátma Gándhí „ jediný způsob jak žít, je nechat žít“. Pacifismus je duchovní postoj. V materiálním světě mají pacifismus v náplni práce mírová hnutí. Těm ovšem veřejnost příliš nenaslouchá. V míru pacifismus není téma, a když se válčí, na pacifisty není čas. Prioritou je vybojovat mír a kdo se odmítá angažovat, je za zbabělce, anebo za dezertéra.

Rozeznat pacifistu od zbabělce je snadné. Pacifista je člověk, který raději zemře, než by zabil. Kdo nehájí svůj život, působí bezbranně. A také je bezbranný. Proto je logicky nouze o pacifisty. Pud sebezáchovy člověku velí bránit se agresi. V každé válce jde o obranu, a kdo se brání, v sebeobraně zabíjí. Potíž je v tom, že se v sebeobraně také umírá. Každá válka končí stejnou bilancí: hromady mrtvol jsou na obou stranách, a ve vzduchu visí otázka, zda vzájemné zabíjení mělo smysl. Pozůstalí se shodnou, že válka je čiré zlo, nicméně fascinace zlem nepomine a je zárodkem válek příštích. Vždy bude co bránit.

Řekne-li se o pacifismu, že představuje poraženeckou, sebevražednou strategii, pak strategie vycházející z práva na obranu je naopak vražedná. Na vymáhání spravedlnosti silou se umírá ve velkém, zatímco na pacifismus, který rezignuje na spravedlnost, se prakticky neumírá. Nemá totiž valný smysl zabíjet toho, kdo odmítá zabíjet. Pacifistu může vraždit pouze sadista, ze zvrhlé kratochvíle. Pacifista není partner do rvačky. Tím je nepřítel.

Pacifismus se nikdy nestane řešením, ale ani prevencí válek, jakkoli jde o přístup, který život staví nade vše. Slabinou pacifismu je, že pro naprostou většinu lidí život nepředstavuje nejvyšší hodnotu. Mít je víc než být. Život sám o sobě je samozřejmost, kterou si člověk ničím nezasloužil, život je něco, co člověka potkalo a s čím je nezřídka nespokojený. To jen pacifista miluje život nade vše, prožívá ho jako dar, a jako takový ho ctí i u druhých.

Válka nikdy nevzejde z ničeho. Válku vždy někdo vyprovokuje. Vždy je to ze zištných důvodů a toho, oč lidé ve válce přijdou, je vždy mnohonásobně více, než je toho, co na válce vydělají ti, co ji vyvolali. Dokud se ovšem válčí, řeší se jen, kdo zvítězí, a kdo bude poražen. Ti, co válce přihlížejí, pak zisky svých zbrojařů zmiňují jako polehčující okolnost, cosi, co kompenzuje lidské strádání a zmar. Účelem zbraně je připravit někoho o život. Když se zbrojařský průmysl přejmenuje na obranný, na smrtícím účinku zbraně se nic nezmění, jenom se ta smrtící produkce hůř kritizuje. Kdyby lidé svěřili vládu nad světem pacifistům, reálně by hrozilo, že by se lidé neměli čím zabíjet. To ale samozřejmě nikdo nechce. Vždyť čím by se zjednávala spravedlnost! Primitivně klackem?

Všechny příspěvky s Ivan Hoffman

Diskuze:

  1. Ja som zo zásady pacifista, a voják z povolaní je pre mňa, „človek“ čo nechce robyť, a hlavne nechce bojovať. Posielá na jatká ostatných, ktorý o to nemajú záujem. Človek som dal do úvozovkách, a týmto ospravedlňujem všetkých ludí, že som výraz “ človek“použil na zrúdá. Divím sa českému národu, že za hlavu štátu zvolili nájomného vraha. Podľa mňa on nebol zvolený, on bol nastrčený z vonka. Mám toto tušení z jednoduchého dôvodu: ešte neboli sčítané hlasy, a „naša“ princezná z pezinského smetiska letela do čiech gratulovať mu k výťazstvu. Takže volby prezidenta v čechách bol podľa mňa podvod. Podobným spôsobom sa stal prezidentkou na slovensku, osoba o ktorej pred tým ani pes neštekol, nikto ju nepoznal. Takže tolko o vlastenecstvu a o takzvanom demokráciu.

  2. „Řekne-li se o pacifismu, že představuje poraženeckou, sebevražednou strategii, pak strategie vycházející z práva na obranu je naopak vražedná. Na vymáhání spravedlnosti silou se umírá ve velkém, zatímco na pacifismus, který rezignuje na spravedlnost, se prakticky neumírá. Nemá totiž valný smysl zabíjet toho, kdo odmítá zabíjet. Pacifistu může vraždit pouze sadista, ze zvrhlé kratochvíle. “

    Pan Hitler by jistě uvítal, kdyby se všechny státy zachovaly jako my. I tak jsme přišli o několik set tisíc lidí. Když o tom přemýšlím, tak by to uvítaly všechny velmoce. USA by bez potíží vyhráli na Kubě, či ve Vietnamu, který by se jim nebránil, stejně tak jako Afganistán, či Irák. Když to vezmeme do důsledků, tak i malý státeček jako my, by mohl obsadit nebránící se Německo a nařídit mu třeba platit reparace. Kdo totiž odmítá sebeobranu a neposlouchá, dává útočníkovi dobrý důvod aby mu oddělil duši od těla:)

  3. Pacifismus ano, ale jen odsamcaď – pocamcaď; má to své mechanismy a úskalí, ale je to dobrý pokus na začátek, než přijde láska i k nepříteli. Protože milovat nepřítele, jako sebe… neznamená, že se nechám zabít.

    Průkopníky světa bez válek bude generace, která odmítně vzít zbraň do ruky.
    Že prý to řekl Einstein.

    A teď si představuju, jaký kolotoč by se stal s planetou, kdyby ve všech fabrikách místo zbraní začali vyrábět věci a hračky pro děti.

    a) „NEzabiješ“, jakož i další Mojžísovo body, není přikázání (Bůh nic nepřikazuje, z principu) ale informace – že to NElze udělat. Život je jen jeden a je věčný. Pokud někoho vyženu násilím z těla, protože nejsem vědomím nad vtělením, v domnění, že se ho tak zbavím nebo se tak zbavím problému nebo že získám na jeho úkor něco, co si mylím, že mě naplní, nebo z jakéhokoli důvodu – pak se v dalších inkarnacích stejně zas potkáme v opačné situaci a on zabije mně; a pak zas a zas, dokud nás to střídání rolí oběť – viník, viník – oběť útrpnou bolestí tím vytvořenou konečně a nakonec přestane bavit. Zabít nelze. Lze pouze násilně ukončit inkarnaci. Není to dobrý nápad.

    b) Pacifismus je prima, ale bránit se je také dobrý nápad, ve smyslu zdravého vztahu k sobě – pokud mám zdravý vztah k sobě a miluji se, ač agresora v Kristu miluji jako sebe také, zdravě se proti němu vymezím potřebnou silou, byť třeba nezbytně smrtící, včetně ochrany bližních –

    c) – stejně tak je třeba všem válkychtivým lidem a bytostem už říci: „V ráji se neválčí! Děkujeme, vypadněte!“ a laskavě je nakopáním bodlem do řiti vykázat na nějakou pouštní planetu, kde nenadělají toliko škody, ať se tam dosyta mydlí klacky a kameny, dokud se tím nenasytí a k citu a lásce skrze tu bolest nedozrají. (Jako v tom filmu vykázali lidi z Pandory – v ráji se neválčí, vypadněte. A taky se zdravě bránili, pacifismus nebyl na místě, protože jinak by je povraždili všechny a planetu spálili na prach, jako Zemi)

  4. Skvělé. Krásně shrnuto. Děkuji za připomenutí textu Tulipán. Od doby, kdy se mi narodil syn mám naprosto jasno. Je pravda, že dosud bylo skvělé žít bezstarostně a nemuset nad tímto tématem vůbec přemýšlet. A naprosto chápu např. Ukrajince, kteří z těchto důvodů utekli. A dokonce jsem ráda, že jsme se v 68 nebránili, protože bychom dopadli stejně jako UK teď a já bych tady možná nebyla, kdyby odvedli tátu. Nakonec všechno má svůj smysl. A navíc tím, že jsme zažili totalitu, jsme poučeni a nyní víme jak ji rozeznat. To se nám nyní hodí.

  5. Dobrý den,
    děkuji moc za zmínku o Ferlinghettim, vyrůstal jsem s ním
    a jemu podobnými. Na poesii je krásné, že si ji může každý
    „přivlastnit“ po svém. A dělat rozbor básně, když nevíme nic
    o pocitech, které provázely její zrod, je …
    A neodpustím si jednu citaci od Honzy Zábrany:
    „Žádná ženská mě v životě neutahala tak jako Sylvia Plathová (…) Do těch básní se nelze dostat paklíčem, spíš to chce rozrazit skořápku jako ořech – a pak začít pracovat se střepy (…) Budu rád, jestli tenhle překlad přežiju. Poněvadž je to spíš zápas, spíš rvačka, při které jeden škrtí druhého – spíš tohle než překlad.“

    Sluníčkové jaro – Martin

Napsat komentář