Evropa je nejlepší užitečný idiot Číňanů
Od roku 2035 by si nikdo v Evropě neměl mít možnost koupit nové auto se spalovacím motorem – tak rozkázala Evropská unie. Hrstka aktivistů, politiků a podnikatelů, pro které je to vyhlídka na báječný byznys, ta se raduje, zatímco jiní nevěřícně kroutí hlavou, někteří se zlobí a mnozí se bojí, protože to pro ně ekonomicky napříště znamená život bez aut, a tím pádem bez svobody pohybu, kterou auto v naší garáži skýtá. Ozývají se i hlasy, že není všem dnům konec, a máme deset let na to, abychom toto čistě ideologické rozhodnutí ještě oddálili, nebo v lepším případě zvrátili. Tento plán postavený na víře je však velmi nejistý. Na druhou stranu se můžeme dočíst, že konec aut se spalovacím motorem v Evropě by mohl nastat dříve, než se čekalo. Tak například: Automobilka Volvo loni v září oznámila, že už letos přestane vyrábět dieselová auta, a do šesti let plně přejde na výrobu elektrických vozů. Jaký dopad na ekonomiku, a tedy na lidi, celé společenské vrstvy, a na soudržnost evropské společnosti, bude tak drastický zásah do svobodného rozhodování lidí mít? O tom všem budu dnes mluvit se sběratelem aut, automobilovým restaurátorem, úspěšným formulovým jezdcem a prezidentem Jaguar Clubu Filipem Turkem.
Martina: Filipe, vzpomeneš si na okamžik, kdy ses tento záměr Evropské unie o tom, že do roku 2035 bude konec dieselových motorů, dozvěděl? A kdy jsi ty, milovník vůně benzínu, o tom slyšel poprvé, a co sis o tomto plánu tehdy myslel?
Filip Turek: Přiznám se, že jsem tento plán vycítil mnohem dřív, než byl vůbec pojmenován, a první článek proti Green Dealu – který se ještě vůbec nejmenoval Green Deal, a vůbec neexistoval – jsem napsal, tuším, do časopisu Autocar někdy v roce 2008. Protože už v té době začala představa o tom, že hybrid nás všechny zachrání – hlavně Toyota, Lexus, a začátek existence společnosti Tesla, a tak dále, ve Spojených státech už nějaké dotace na výrobu elektromobilů, a představa, že je to naše budoucnost – tyto věci v odborné veřejnosti zaznívaly už v té době. Takže jsem čekal, že se něco takového stane. A už s Eurem 5, to znamená někdy v roce 2009, nebo 10, se v podstatě odehrála situace, že auta začala být na výrobu tak technologicky náročná, že jsme úplně jasně směřovali k nějakým korporátnímu kapitalismu, nebo jak to nazvat. Protože tím, že znám perfektně, nebo perfektně, myslím, že na běžné poměry velmi dobře, historii automobilismu a automobilové kultury, tak když si vezmeš, že před druhou světovou válkou třeba jenom v okolí Coventry a Birminghamu v Anglii bylo několik set výrobců automobilů – a dneska máme všechno pod šesti koncerny. Takže jsem zažíval dobu, kdy jsem dospíval, a sledoval své milované automobilky, jak se dostávají pod koncerny, takže vlastně všechny automobilky na světě vlastní pět, šest velkých korporátů, a díky tomu stěžovaly podmínky tak, aby malí výrobci neměli šanci, aby je velcí výrobci pohltili. Takže nějakou logikou jsem si vyvodil, že tohle bude další nástroj, jak likvidovat malé výrobce a jak dostávat malé slavné značky pod velké výrobce, jako je Volkswagen, Toyota, GM, PSA, a tak dále.
Tyto giganty nemají problém s tím udělat auto třeba s vysokotlakým vstřikováním, což bylo Euro 5. A samozřejmě potom máte aféry Dieselgate, a tak dále, protože tehdy se prostě muselo svým způsobem fingovat kvůli emisím, protože i Volkswagen měl problém vyrobit auta s takovou restrikcí.
A také jsem si propojil to, že elektromobil je vynález asi o 50 let starší než auto se spalovacím motorem, což nikdo ve veřejném prostoru neříká rád, a možná to ani nikdo neví. Ale elektromobil vznikl někdy v roce 1835, a až v roce 1886 – doufám, že si to teď nepletu, protože mám v hlavě hodně čísel – vnikla benzínová tříkolka, potom Deimlerova čtyřkolka, začala auta, tedy až o 50 let později. Takže logickou návazností mi došlo, co se tady odehrává, a komu to prospívá. A samozřejmě politické nástroje sloužily na to, že se někdo snaží ovlivnit trh, a prospívat jenom velkým korporacím, což logicky směřovalo k tomu, že jen ti velcí výrobci si dokážou zajistit výrobu třeba hybridních technologií.
Argumenty zelených fanatiků vyhovují Číně
Martina: Filipe Turku, to znamená, že tedy odborníci věděli mnohem dřív než my, běžní uživatelé, a my jsme se divili až v okamžiku, kdy jsme se o těchto záměrech dozvěděli z Evropské unie. A jak to vidíš dnes? Skončí prodej nových aut se spalovacími motory opravdu v roce 2035? Nebo se nabízejí možnosti, které jsem pojmenovala v úvodu? Nebo skončí ještě dříve? Nebo se to podaří oddálit, případně úplně zrušit? K čemu se přikláníš teď, v této situaci, na jaře v roce 2024?
Filip Turek: „O čistě elektrické budoucnosti automobilového průmyslu celý automobilový průmysl tiše mlčí, i všichni jeho představitelé.“ Tuto větu jsem neřekl já, ale Akio Tojoda, což je největší expert na auta na světě, a ředitel nejúspěšnější společnosti, automobilového koncernu, který je z rodiny, která vlastní Toyotu – částečně ji ovládá, a založil ji. Takže samozřejmě, že úplně všichni, kdo se vyznají v průmyslu, a všichni, kdo určují automobilový průmysl, průmysl všeobecně, a energetiku, vědí, že to je nesmysl, že to fungovat nemůže. A podle mě někteří evropští politici už jenom hledají, jak z toho ven tak, aby je potom nelynčovalo několik set miliónů lidí v Evropě, kteří se kvůli tomu dostanou do obrovských ekonomických problémů – a nejenom kvůli tomu. A tato vyjádření velmi opatrně říkají lidé v korporátech na vysokých manažerských pozicích. Protože samozřejmě politik má pár drobných měsíčně, a je závislý na tom, že ho někdo nějakým způsobem korumpuje.
Jenomže když je někdo manažer ve Volkswagenu, v BMW, nebo Mercedesu, tak vysoký manažer Volkswagenu má plat několik miliónů eur ročně. A vzhledem k tomu, že automobilka je zákonem vázána k ESG – to znamená k zelenému auditu, k environmentálnímu auditu, nikoliv k ekonomickému auditu – tak se představitelé automobilek, kteří jsou závislí na Evropské unii – což jsou hlavní výrobci, protože Evropa byla vždy kolébkou automobilismu – nemohou příliš otevřeně vyjadřovat k tomu, co si o budoucnosti elektromobility myslí.
Martina: Promiň, Filipe, ale my se tady bavíme o totální restrukturalizaci automobilového průmyslu v Evropě. Použila jsem slovo „restrukturalizace“, protože mi zní lépe, než „destrukce“.
Filip Turek: Ano.
Martina: Ty říkáš, že největší špičky velkých automobilek vědí, ale kvůli pár předplaceným šmudlům všichni hrajeme tuto hru?
Filip Turek: Ano. Třeba Oliver Zipse, ředitel BMW, už v roce 2021 řekl, že elektromobilita není jasná budoucnost a že s tím budou problémy. Když si koupíš nové elektrické BMW, tak má samozřejmě baterii z Číny, a tak dále. V úvodu jsi krásně říkala, že automobilka Volvo přejde také na čistě elektrické automobily. Tam jsou zase trošičku jiné pozice majitele Volva, protože Volvo není švédské, ale…
Martina: Je čínské…
Filip Turek: Je čínské…
Martina: Kdybych se chtěla zbavit nějakého dobrého konkurenta, tak ho nechám…
Filip Turek: Takže komunistický básník…
Martina: Startovat na baterky…
Filip Turek: Ano. Komunistický básník – a teď nemyslím Mao Ce-tunga – ale Li Šu-fu, což je majitel Volva a majitel obrovského koncernu, který vyrábí čínské automobily, říká pravý opak, protože Číňanům to extrémně vyhovuje. Oni nám nikdy nedokázali v automobilovém průmyslu konkurovat. První automobil vyrobili v roce 1953. V době, kdy my jsme tady měli stovky a tisíce výrobců po celé Evropě, a plnou Ameriku výrobců automobilů, tak Číňané až v roce 1953 vyrobili první kopii nějakého Chryslera. V roce 85, když jsem se narodil, vyrobili 5 300 aut za rok, což je číslo, které některé automobilky vychrlí opravdu za pár hodin. Takže třeba Fiat – toto mi teď říkal prezident Klaus, že když byl kdysi dávno na prohlídce Fiatu, tak mu tam říkali, že každých devatenáct vteřin továrnu opustí nový Fiat – a Číňané jich v roce 85 vyrobili 5 300. A dneska jich vyrábí 30 miliónů, nebo 25 miliónů ročně.
Motiv je jednoduchý: My jsme se zavázali k Pařížské úmluvě. A tam se můžeme bavit o tom, proč svět nenávidí Donalda Trumpa, který od této závazné úmluvy, že svět bude bez emisní, odstoupil. A Biden k ní v prvních hodinách své funkce zase přistoupil. To znamená, že Green Deal, a argument zelených fanatiků, kteří chtějí zelenou reformaci, nebo spíše zelenou revoluci, je takový, že to dělají i jinde, protože jsme se k tomu plošně zavázali. A to samozřejmě Číňanům velmi vyhovuje. Jenomže víme, že třeba v Kalifornii jsou desítky procent čínských investic, a tak dále. A pokud se Zelení, Piráti, zelení všeobecně, a zastánci Green Dealu, baví o tom, že Evropě ujede vlak, pokud nebude vyrábět elektromobily, a že nebude konkurence schopná, tak já jim na to úplně jednoduše argumentuji tím, že jak se můžeme bavit o konkurenční schopnosti, když nekontrolujeme strategické zdroje. Elektromobil je o půl tuny těžší, protože je v něm 300, 400, 500 kilogramů těžká baterie, která se skládá z lithia, kobaltu, vzácných kovů, a tak dále.
Evropa je užitečný idiot Číny
Martina: Což my toto všechno dovážíme z Číny.
Filip Turek: Samozřejmě.
Martina: A Čína to netěží na svém území, ale v Africe.
Filip Turek: Přesně tak.
Martina: A má opce na to, že bude v dalších letech těžit dále.
Filip Turek: Ano, přesně tak. Konkrétně kobalt je hlavně v Kongu. Pak je další zpracování v Chile, v Jižní Americe, celá Afrika. My, jako západní svět, jsme se vzdali – ne my, ale naši západní přátelé – kolonialismu, a mají nějakou historicky špatnou karmu, takže si představují, že teď všechny lidi z Afriky přestěhujeme sem, protože jsme tam na ně byli zlí, nebo oni na ně byli zlí. Nicméně Číňané to samozřejmě pojali velmi racionálně, takže 40 procent ugandské ekonomiky vlastní Číňané, a nebudu se vůbec bavit o Kongu, a tak dále, a o tom, v jakých podmínkách tam lidé pracují. Těžební důl na kobalt, tuším, zaměstná kolem 40 tisíc dětí – to jsou realistická čísla OSN a nadnárodních organizací, nejsou to žádné konspirační teorie, které bych si tady vycucal z prstu.
Samozřejmě pirát na to řekne, že ale v evropských automobilech už kobalt minimalizujeme, že už ho tam není tolik. Tak samozřejmě v čínských autech je kobaltu dost, a pokud tam kobalt není, tak se elektromobil pomaleji dobíjí, a má menší dojezd. Takže to je vlastně vydíratelnost čínského průmyslu a čínských kapitánů průmyslu, kteří tady už skupují firmy. Říkali jsme Volvo, nádherný londýnský taxík. Samozřejmě zmíněný komunistický básník vlastní také fabriku v Coventry. Já jsem celý dospělý život v podstatě navštěvoval Anglii, a různé továrny na výrobu aut, a sledoval jsem ten šílený úpadek, a to, jak to skupují velké společnosti. Jenom 8 % výrobců baterií a zpracovatelů baterií do elektromobilů, a vůbec do všech těchto technologií, je mimo Asii. Jenom 8 %.
Martina: Bateriím se budeme věnovat jako samostatné problematice, protože myslím, že si náš zájem zaslouží. Ale vysvětli mi jednu věc: Proč se takto angažuje Evropa? Komu se chceme zavděčit, když Amerika se na podobnou ekonomickou sepuku zdaleka nechystá? A největší znečišťovatelé, jako Čína a Indie – o tom se ani nemusíme bavit. Řekni mi, chápeš? Rozumíš této příkladné agilnosti ze strany Evropy?
Filip Turek: Já bych si dovolil říct, že třeba demokratická síla ve Spojených státech právě na tuto vlnu nasedla také. Dotace velmi imponovaly Elonu Muskovi, a celá Tesla má dotace. Vrátím se k Evropě. Ale jenom pro představu: Druhou světovou válku vedli Američané úspěšně díky tomu, že velká trojka – to znamená General Motors, Mopar, neboli Chrysler, a Ford Motor Company – vyráběly všechny bombardéry, všechny zbraně, které vyhrávaly 2. světovou válku. Sto let živily Spojené státy, Spojené státy měly nejbohatší, nejúspěšnější a nejefektivnější ekonomiku světa sto let, a bylo to v podstatě díky automobilovému průmyslu. A kolem roku 2000 se jim odměnily tím, že začaly dotovat – v době upadajícího, umírajícího Detroitu, ze kterého je spálené a opuštěné město, kde jsou vybydlené mrakodrapy bez lidí, ale místo toho, aby když už se stát chce chovat socialisticky, což je v Americe úplně nepřípustné, a podle mě nepochopitelné, sanovaly tyto společnosti – tak začaly dotovat elektrické výrobce, to znamená Teslu. A to je pro mě úplně bizarní. Takže bohužel, spojenců v tomto je poměrně dost.
A samozřejmě v tom hrají roli Číňané. Teng Siao-pching na začátku 80 let řekl: „Vyrobíme vám všechno na světě. Jenom se nás neptejte na ekologii a na lidská práva. A vyrobíme to za nejlepší cenu na světě.“ A začal čínský ekonomický boom – 80. a 90. léta – Šen-čen rostl 18 % HDP za rok. A v Číně se začaly tvořit takové peníze, a takový kapitál, protože věděli, že vyrábějí nejvíc spotřebního zboží na světě, a 80 procent exportu jde do Evropy i do Spojených států. Takže oni potřebují své pitomce, své užitečné idioty jak ve Spojených státech, tak hlavně v Evropě, protože Evropa je nejvíce zelená, papežštější než papež. Evropa je nejlepší užitečný idiot Číňanů.
Evropské unie se rozhodla, že se tady předotujeme a udotujeme k lepším zítřkům
Martina: Ale proč? Proč ta dobrovolná odevzdanost? Já jsem se v Hospodářských novinách už vloni dočetla, že starý kontinent začíná v konkurenci ostatních regionů kulhat. Kupodivu. Konkurenční výhoda, a hlavně výroba se začínají přemisťovat jinam, především do Spojených států amerických. Takže mi vysvětli, proč vlastně nás svým způsobem mistruje Amerika, proč nás mistruje Čína, přičemž Amerika přebírá naše firmy a výrobu, protože tyto firmy nezatěžuje emisními povolenkami. A Čína už je nezatěžuje vůbec. To nám to pořád nedošlo? Nebo co z toho kdo má?
Filip Turek: Jsou tam konkrétní viníci. Já si myslím, že osobnosti na nejvyšší evropské úrovni, v Evropské komisi, a tak dále, jsou asi jedni z neovlivnitelnějších a nejzkorumpovanějších lidí. A průběh bude podobný, jako když Angela Merkelová říkala, že migrace, multievropa, bude velmi pozitivní. A teď vidíme, že její promigrační politika byl největší problém. A ona se za to ani neomluví, a nikdo jí za to ani nebude dělat nic ošklivého.
A to samé bude s těmito emisními nesmysly, protože to v podstatě nikde na světě nedělají. Frans Timmermans měl nejspíš rád Julese Verna, a von den Leyenová také, koukali se na sci-fi, a rozhodli se, že přijmou Evropský klimatický zákon o věcech, které ještě neexistují. To znamená bezemisní Evropa v roce 2050, Fit for 55, a tyto nesmysly, které nemůžou existovat. Bezemisní lodě? Já bych všem Pirátům přál, aby sedli do elektrického letadla, a letěli zpátky do Bruselu, ale bohužel se tyto věci ještě technicky nedějí.
Martina: Myslíš, že taková prodlužovačka ještě není?
Filip Turek: Ne. To samozřejmě lidé v Číně, v Komunistické straně Číny, a v čínském průmyslu jsou ti nejlepší z nejlepších. Tam je obrovské množství lidí, kteří mají vystudovaný třeba Harvard. V Číně, v Komunistické straně Číny, majitelé fabrik, jsou ti nejschopnější z nejschopnějších. To samé ve Spojených státech. Tam je tržní prostředí i přesto, že už je devastované dotacemi a zelenými blbostmi, ale mnohém omezenější míře, takže ve Spojených státech pořád funguje obrovský trh. My jsme se tady prostě rozhodli, že si i díky zemědělství v Evropské unii tady předotujeme a udotujeme k nějakým lepším zítřkům. A díky tomu všemu se tady pokřivil trh.
A tím, že nám Američané ani Číňané nedokázali technologicky konkurovat, protože náš evropský automobilový průmysl, a jiný průmysl, byl technologicky v podstatě nejdál, a ani americká, ani žádná jiná auta se nemohla rovnat s nejkvalitnějšími auty z Německa, ale ani z Itálie, Francie, Velké Británie, tak vymysleli jiné mechanismy, jak naše automobilky pohltit, omezit, a jak tento ohromný trh využít. Protože přeci jenom Evropa má – oproti zbytku světa – obrovské zalidnění velmi bohatých lidí, takže jsme nejvděčnější trh. A není nic jednoduššího, než aby nám mechanismy, které vytváří závislost na jejich produktech, prostě nařídila Evropská komise s Evropským parlamentem.
Emisní povolenky jsou novodobé odpustky, jako ve středověku, které budeme muset platit za to, že žijeme, protože vydechujeme 0,9 kilogramu CO2 denně
Martina: Dobře, teď mluvíš, jako kapitán průmyslu, který snídá diesel. Určitě ti tady mnozí namítnou, že někdo prostě musí být první, ten zodpovědný. A teď je jenom otázka: Kolik budeme platní celosvětové ekologii, když budeme na kolenou? Když budeme sloužit jako exemplární příklad toho: „Tak tedy, přátelé, takto ne. Takto ekologii nedělat.“ Protože, když letíš v letadle, tak tě upozorní, že v případě nouze musíš nasadit kyslíkový přístroj, kyslíkovou masku nejdřív sobě, a pak teprve dítěti. I v tom letadle vědí, že prospěšný svému okolí můžeš být jen tehdy, pokud jsi naživu. V tomto případě to platí doslova. A v případě, o kterém se teď bavíme, to platí ekonomicky. Myslíš si tedy, že tato opatření skutečně – snažím se na tom hledat něco dobrého – mohou být vedena skutečně jenom snahou po čistém vzduchu, průzračné vodě a netoxických rybách?
Filip Turek: Když si poslechneš některé příslušníky od Pirátů – pana Peksu, paní Gregorovou, pana Kolaju, nebo pana Niedermayera z pirátské TOP 09, tak uvidíš, že tito lidé tomu asi opravdu věří, protože nemají žádné technické znalosti, že to jsou užiteční idioti. Nechci se nikoho dotknout, nechci nikoho urážet, ale to jsou užiteční idioti. Pak tam ale vidíš plno lidí, kteří se na tom chtějí oportunisticky svézt – paní Nerudová, paní Dostálová, lidé z ANO, paní Jourová, kterou dosadil Babiš do Evropské komise, a další. Tito lidé jsou vlastně představitelé Green Dealu, chtějí zelenou transformaci, která je převýchovou lidí a která nemá nic společného s tím, že bychom byli něčím první, protože takhle mezinárodní vztahy nefungují – to nejsou mezilidské vztahy – takže se námi nebude nikdo inspirovat. Což je mylný výklad, že my budeme první, a námi se bude inspirovat zbytek světa. Ne, my budeme první, budeme preferovat ekonomický formát nerůstu, a díky tomu, že se dostaneme do jejich vysněného nerůstu, a budeme tady mít zpátky kolchozy a družstva, a budeme žít – jak mi teď říkal pirát Peksa – v nějakých energetických komunitách, kde každý panelák bude mít svou energetickou komunitu, a asi začneme pěstovat své jídlo, a sami si začneme vyrábět solární panely, a tak dále. Tak prostě v tento moment se stane, že se tady staneme zeleným skanzenem, a těch čínských peněz nebudou jen desítky procent, to nebude jenom tak, že si koupí v Hamburku přístav a že budou vlastnit Volvo, ale v Anglii vlastní MG, vlastní už všude různé fabriky, prostě investují do Evropy peníze, investují peníze do Ameriky. Oni nás prostě skoupí.
A samozřejmě evropský systém, představa toho, že nebudeme mít ani hotovost a že nás všechno bude svírat ze všech stran, je pro ně úplně nejlepší. Protože budeme platit emisní povolenky úplně za všechno, a emisní povolenka je podle mě jako novodobý odpustek, jako to bylo ve středověku, který budeme muset platit za to, že žijeme, protože vydechujeme 0,9 kilogramu CO2 denně. Takže vůbec nevím, jak to budeme dělat. Možná Piráti v Bruselu vydechují trochu méně, Ale já se obávám, že nám nakonec zakážou i dýchat, a nejekologičtější by bylo všechny lidi v Evropě povraždit, a dát je na kompost. To je jejich teorie. Člověk je pro ně na planetě škodná. Tohle to je prostě úplná změna. Vždycky, celou lidskou historii, byl středobodem člověk. Teď je středobodem jakoby příroda. Problém ale je, že oni si ještě k tomu pletou ochranu přírody s klimatismem. To znamená, že to, že to je celkově postaveno na co nemenších emisích. CO2 je v podstatě totální podvod, a vlastně tím trpí klasická ochrana přírody, která je samozřejmě potřeba a kterou si všichni přejeme.
Podle zastánců Green Dealu je boj s klimatickou změnou třídní boj. To je marxismus v moderním podání. Ale nebude se znárodňovat majetek bohatých, ale obyčejných lidí, kteří budou zotročeni.
Martina: Dobře, svět je globalizovaný, dá se předpokládat, že každá informace se během několika vteřin dostane do nejzazších koutů světa a všech kontinentů, a tudíž i tyto myšlenky. Přesto, když jsi popsal, proč to dělá Amerika, tak jsou za tím peníze, snaha ovládnout evropský průmysl, automobilový průmysl. Když jsi popsal, proč to dělá Čína, tak jsou za tím peníze, a ještě větší snaha ovládnout, pokud možno, i americký průmysl. Ale pořád nedokážu pochopit, proč to dělá Evropa, která průmysl má, v automobilovém průmyslu je o koňskou délku dál, a než se sama dobrovolně zbavila těžkého průmyslu, a dováží uhlí z Nového Zélandu, tak byla na špici v další spoustě věcí, které ke svému životu zatím potřebujeme. Nic lepšího jsme nevymysleli. Tak proč to Evropa dělá? Proč se střílí do kolene? A proč chce za cenu vlastního sebezničení zlikvidovat své občany, přestože tím – vzhledem k tomu, že se ostatní nepřidají – klima na planetě nevylepší?
Filip Turek: Oni nevěří, že ho nevylepší – někteří z nich – ti užiteční idioti. A těm chytrým je to úplně jedno, protože na rozdíl od nějakých autokratických režimů je jejich funkce ve vysokých pozicích časově omezená, a než tyto jejich nesmysly začnou platit, tak oni už budou dávno někde pryč, a dávno si budou užívat něčeho jiného.
Martina: Ale jich se to také dotkne. Tady přeci když někdo za dvacet let vyleze před Evropu, která bude ekonomicky na kolenou – nebudou už jezdit ani vlaky a podobně – a řekne: „Pepo, já se spletla“, tak to se přece dotkne i jich?
Filip Turek: Já na tohle neumím odpovědět. Já sám bych se jich všech chtěl zeptat – nejlépe von der Leyenové a Timmermanse, co nám všem řeknou. Co řeknou 350 miliónům lidí, kteří se dostanou do špatné finanční situace. Mnoho lidí to pociťuje už teď, průmysl to pociťuje, firmy, které tady fungovaly 200 let – i u nás – které přežily. Přežily protektorát, přežily Hitlera, přežily komunismus – a fungovaly – a teď zkrachovaly. Já nevím, jak na to tito lidé odpoví. Já opravdu nevím, jak řeknou: „My jsme to všechno udělali proto, abyste tady neuhořeli.“ Oni budou prostě říkat: „My jsme zachránili planetu. Kdybychom to neudělali, tak by tady byla klimatická apokalypsa, a všichni bychom uhořeli.“ To jsou prostě jejich argumenty. Tyto argumenty jsou zcestné, vymyšlené tak, že je to budoucnost, kterou nemůže nikdo změřit, a nikdo jim nemůže říct: „Vy lžete!“ Protože oni pořád mluví o nějaké budoucnosti, která neexistuje.
Oni mluví o technologiích, které neexistují. Ekologická baterie s dlouhou životností neexistuje, a oni vyprávějí o sodíkových bateriích, a těchto věcech. Prostě to neexistuje, a oni už o tom udělali závazný zákon, právně závazný klimatický zákon, ke kterému jsme se všichni zavázali, a oni ho budou moci vymáhat. Takže třeba mají představu, že v roce 2030 musí být na evropské trhu zámořské lodě, které budou bezemisní. To je za šest let. Já nevím, na jakých drogách tyto věci vymýšleli. To je prostě bizár. A navíc je vtipné, že podle mě Green Deal vůbec nečetli. To je tak komplexní soustava předpisů, že podle mě si málokdo umí představit, co všechno to obsahuje. Je tam potírání rozdílů mezi mužem a ženou – to je v podstatě třídní boj, genderový boj. To je opravdu změna chování.
Martina: V rámci Green Dealu?
Filip Turek: V rámci Green Dealu. Von der Leyenová řekla, že emise musí být tak drahé, aby změnily chování lidí. To řekla, když se představoval Green Deal: Extinction Rebellion. Jejich šéf, jeden z hlavních zakladatelů – kterého tedy velmi opěvuje von der Leyenová, nebo opěvoval i Timmermans, a další, kteří jsou velcí zastánci Green Dealu – říkal, že boj s klimatickou změnou je třídní boj. To opravdu ten člověk řekl. To je prostě normální marxismus v moderním podání. Je to jako představa nějakého hyper-socialismu, akorát je to zajímavé v tom, že tedy my nebudeme do družstev dávat statky těch bohatých sedláků, a nebudeme znárodňovat fabriky, protože se to děje v rámci korporací, ale má to zaplatit nejběžnější člověk, spotřebitel. Nemáme znárodňovat bohatým, nemáme jim vzít majetky, jako to bylo v komunismu, nebo komunismu v uvozovkách, v socialismu, ale je to zbraň, jak zotročit všechny obyčejné lidi. To je prostě jako realita. Všichni obyčejní lidé to musí zaplatit.
Jejich otevřené představy jsou takové, že se změní naše chování natolik, že nebudeme jezdit auty, že budeme mít sdílenou dopravu – a takhle to bude se vším – že do roku 2050 budeme mít bezemisní domy, což porušuje princip retrospektivy. Protože když si někdo postavil dům – dědeček a babička postavili dům v 60. letech – a teď ho někdo má, tak se do roku 2050 bude muset postarat o to, aby byl tento dům zateplen, zrekonstruován, a aby v něm byl nějaký moderní kotel, a takovéto nesmysly. To jsou věci, kvůli kterým se může stát, že každá nemovitost – kterých tady jsou milióny – může spolknout další milióny.
Takže, co se týče evropského rozpočtu, tak oni si představují, že z evropského rozpočtu půjde 25, až klidně 30 procent na environmentální udržitelnost, na zelené projekty – to je prostě převýchova lidí, donucení lidí vystoupit z aut, nejezdit auty, začít ideálně bydlet v nějakých komunitách, protože domy budou extrémní luxus. A představa, že budeme žít bezemisně, to opravdu znamená, že nebudeme chovat ani dobytek. A to je právně závazné. Tyto věci jsou právně závazné. To je největší bizár, který kdy v historii vznikl, a největší podvod, který kdy v historii vznikl. Když církev stovky let vybírala odpustky, a hromadila majetky, tak tam pořád byl nějaký hezký vyšší záměr. Ale tento hezký vyšší záměr tady je opravdu velmi estetický. Oni i v podstatě v mnoha ohledech přiznávají, o co jde.
Všechny příspěvky s Filip Turek
Existují emisní povolenky na munici a zbraně? Ukrajína je bezemisní?
Velmi zajímavé. Rád bych věděl, kolik emisí vyprodukuje výstřel z pušky, výstřel z děla, vypuštění rakety a potom následně výbuchy vystřelených nábojů z děl a raket. To by se mělo snadno spočítat!
Na teto skole uci deti na zakladni skole o lgbt, zaradili predmety jako Posasi, nebo predmet Atmosfera, Ekologie, Zivotni prostredi o Genetika. Povinne musi vyrobit model solarniho auta! Prezentaci skoly si pripravili v maskach.
https://www.mountmadonnaschool.org/middle-school/
Jak to tak sleduji, vypadá to, že budeme v budoucnu chudí v každém případě.
Nebylo by lepší být chudí proto, že vystoupíme z Evropské unie a jejím sankcím budeme čelit s volnýma rukama a možností Česko ještě zachránit.
Pro mě by to byla přijatelnější chudoba, než totálně zničit stát díky unijním nařízením?
přesně tak 👍 ale pokud unie po volbách nezačne otáčet kormidlo, tak si myslím, že se jim to začne hroutit a nakonec se rozpadne stejně, jako nato.
ono asi vubec nebude nutne z toho EU Bananistanu vystupovat, euro je uz od zacatku zombi mena a krach celosvetove kreditni a montarni bubliny se blizi cim dal rychleji, dluh Amrdolstanu zacina rust exponencialne, kazdych 100 dnu stoupa o 1 bilion $, je to tedy primo matematicka jistota ze to poleti kominem, vcetne EU gubernii, pak bude platit heslo, „zachran se kdo muzes“.
Super host, děkuji. Těším se na další díly. Bruselu písek 👍💪
Green Deal je třeba správně čist:
Evropa – malý poloostrov na západním pobřeží Asijského kontinentu – končí. Nahrabej si co nejvíc a odejdi z Evropy někam jinam.
Což se ovšem snadno řekne, ale hůř udělá.
My, co nás věk končí na SÁT (tedy –sátníci), se můžeme utěšovat, že se toho „ráje“ už nedožijeme. Ti ostatní, tedy –cátníci, si holt musí rozmyslet, koho půjdou volit. A hlavně, jestli jim stoji zato hrdinsky volby ignorovat a dát tak půl svého hlasu politikům, kteří jim chtějí ukrást nejen majetek, ale život jako takový …
Myslím, že v úvodu by mělo být, že pan Turek kandiduje za Motoristé sobě do Evropského parlamentu a toto je součást jeho kampaně. Ta svoboda se tu projevuje jako zamlčet vše, co se nehodí.
Přechod na elektromobily neznamená další koncentraci výroby automobilů do několika koncernů, ale obrovskou příležitost pro nové výrobce. Ovšem EU sice přijalo americkou Teslu, ale snaží se zavřít trh před novými čínskými značkami a chránit své koncerny, kterým navzdory tvrzení pana Turka přechod na elektroauta zatím moc nejde.
O Číně se běžně mluví, jako o protikladu zelené Evropy, což je zavádějící. Čína je opatrná, nechce se zavazovat smlouvami, ale zatímco EU se zelená na papíře, díky předpisům a vyvedení špinavé výroby do Číny, Číňané to uskutečňují v praxi. Jsou naprostou jedničkou nejen ve výrobě baterií a solárních panelů, ale i ve výrobě elektřiny z nich. Čína vyrábí ze slunce 2 x tolik elektřiny, než USA a 10 x tolik co EU. Evropa si své problémy zavinila sama.
Je pochopitelné, že se dotují nové vznikající technologie a výrobci, nebo velký podnik, který se octl v potížích, ovšem dotovat ty největší koncerny, když jsou ziskové je socialismus. V USA se dotace moc nepoužívají. Používají většinou daňové úlevy, což je dost rozdíl.
Je znát, že pan Turek je starší pán, který má rád staré věci a nejraději by vše vrátil do starých zlatých časů.
Má ovšem pravdu v tom, že Green Deal není postaven na použitelných technologiích, ale na zbožných přáních. Elektromobilita a náklaďáky, letadla a lodě na vodíkový pohon by byly samozřejmě fajn, ale bez lehkých, účinných a nehořlavých akumulátorů se životností 30 let a bez fúzních elektráren na březích moří je to jen těžká chyba, která se celé Evropě vymstí.
Ano, klima se mění, ale to se děje už miliony let. Vše živé se tomu vždy muselo přizpůsobit, nebo zaniknout. A člověk není výjimkou. Snažit se změny zastavit je jen plýtvání časem a prostředky, které bychom měli využít pro přizpůsobení.
V Cine pouzivaji elektromobily jako vyrovnavaci elektrarny, mimo spicku se dobiji, ve spicce si majitele zaparkovanych aut mohou vydelat dodavanim elektriny do site.
To musí být celkem nálož na samotnou baterii, takhle asi dlouho nevydrží…
Ale to stejně není cílem, aby dnes něco vydrželo, hlavně aby se plýtvalo a lidi si každé dva roky kupovali nové káry… O nic jiného nejde, holt bylo asi potřeba trochu rozpohybovat trh, jak jinak to udělat, než to lidem nařídit.
Kdyby se na vývoj řízené jaderné fuze dávalo jen 1% ze zisků z prodeje fosilnich paliv, už by ty fuzní elektrárny dávno existovaly …
Díky za tu úvodní informaci. Já si říkal, kde se tenhle chytrolín vzal.
Evropa není žádný užitečný idiot Číny, alébrž exploatovaný vazal SSA. Asi pana Turka navštívil některý agent CIA z toho jejich subverzního spolku „Evropské hodnoty“ a vysvětlil mu, jak to má lidem podávat.
A jak by bylo fajn zneutralizovat ve volbách nějaké ty protirežimní hlasy. A že nejlíp by k tomu bylo, dát se do holportu s „ušatým traktoristou“, aka „poctivým opicajtem“ Šlachtou.
Myslíte, že agenti CIA nevedia o Thukididovej pasci?
Otázce nerozumím. Zkuste být méně pýthický 🙂
Jinak bych, bez kontextu, odpověděl, že agenti CIA o pastech vědí úplně všechno.
A tiež vedia, že ,,ak nemôžeš nepriatela poraziť, pridaj sa k nemu“…
Pobavila mě nedávná zpráva, jak Tesla v USA otevřela největší nabíječku na jejich vozy (snad pro 100 aut?) a celé je to poháněné obřími diesel agregáty…
Solární elektrárny nejsou žádné čisté zdroje, to, jak zaplavují těmi příšerami celá pole a louky, to je další facka pro přírodu, a to nemluvím o tom, jak hrozně to vypadá.
Ano, Evropa si své problémy zavinila sama tím, že tlačí něco, co je tady neproveditelné. Srovnávat Činu, USA a Evropu vůbec nelze, a už vůbec ne z hlediska tzv. čisté energie (jak čistá je, je také velice diskutabilní, to by vám Čína mohla vyprávět, jak plundruje Afriku, aby měla potřebné zdroje). Jako příklad si vezměte třeba Rakousko a Norsko – země, které mohou mít vodních elektráren habaděj vzhledem k přírodním podmínkám na rozdíl od ČR… Jinými slovy, každý stát je jiný, má jiné podmínky a nelze stejná pravidla aplikovat všude, a to je ten hlavní problém, že státy už nerozhodují za sebe, ale vše se nastavuje a schvaluje v Bruselu…
EU je zlo a to, že jsem se kdysi nechala zlomit (mlada-blba, vystrašená…?) a volila nakonec pro vstup, i když jsem to tak vůbec necítila, beru jako obrovskou chybu..
On byl dost rozdíl v EU do které jsme vstupovali, kdy všechna rozhodnutí vyžadovala jednomyslný souhlas a EU po Lisabonské smlouvě.
Hmm. Ono to „zelené šialenstvo“ bude fungovat. Ovšem nebude fungovat tak, jak je nám prezentováno jeho autory a propagátory, ale jak ho tady popsal pan Turek. Je to jen další náboženství. Podvod, slibující misto posmrtného života na nebesich „udržitelný“ život v celoevropském koncentráku ….
a misto pekla má globální oteplování ….
Ahoj pane Toníčku…
Spolu jsme tu komunikovali systém divně padajících komentů, přirovnal jsem to k pádu listí z javoru.
No… Dá se to „přežít“ systémem „buď trpělivý“ s „šotkem“..
Ale teď asi naopak já potřebuju proniknout „záhadou“:
Hledám kde je „spambot“, respektive jakou se to řídí „formulkou“, jestliže v umísťovaném příspěvku /budiž, že „kontroverzním“ (hecovacím) není ani jedno slovo vulgární a doplňkové/ „ilustrativní“, navíc dnes krátké klipy rovněž absolutně ne.
(Také nebyly „ukradeny“, jsou už hodně let na Youtube volně k dispozici.
Je ale pravda, že jsem použil dvojsloví ZAvIrovaČI/Odvirovvávači /teď to radši „komolím“… ve smyslu tom, že jedni pro druhé jsou existenční podmínkou. (a dva ty klipy v kontrastu, jeden „temně“, druhý hebce laděný.
Ps: Nemůžu vyloučit že tady AI sídlí v něčí vlivný hlavě… a to hlavě s prstem na tlačítku „DELETE“.
A též dodávám, že takovéto „záhadně“ okupované platformy z prostého prcipu považuju za žumpu…
SMĚR OTÁZKY JE… abych se neunáhlil a nezahodil s špínou z toho odmývanou „miminko“.
Máte pane nápad?
Když tak sem s ním.
Dík, i když mne samozřejmě můžete „odkázat“ na Radka s Chaos Taj…
a poslat za kýmsi na oběžné dráze,
😉
kde to má v „paži“ odborník mimozemšťan.
Kdysi ve VÚMS jistý pán do rubriky „poměr k lidově demokratickému zřizení“ napsal „cítím s ním, ale nemohu mu pomoci“, což je více méně moje odpověď. Jsa vzdělán v počitačích cca od r. 1963, vím, že i drobnou chybičku lze hledat týdny, a pokud se jedná o něco „nastraženého“, je to ještě horší. Univerzalní Murphyho zákon říká: „nenamáhej se, vem‘ si větší kladivo“
😉
Víte Toníčku… toho jsem se právě bál. (Vím k čemu mám sklony… po pečlivé péči… „lidově demgrátických“ (a slukojenMYLNÝCH) stuktur o mou osobu, těla kondici a psychické zdraví. Taky mi zabili kamaráda… „jen“ KOCOURA KOČEKULU, doručili speciální roušku ke které když jen přišla moje kočka současná těžce týdny kašlala. Taky holky na mě ta „entita“ zkoušela… smůla nebo nevím… sice docela už poškozenej cosi v hlavě a ještě víc „za ní“ používám dál.
Ale… právě pro to si vážím živých reakcí a ne až tolik těch kteří se „za buk“ skrývají.
(Občas bych s někým i pobyl a „pokecal“ xicht und xicht zblízka a tak zvaně lidsky… (což pro mě znamená bez „roušky“ a „milosti-masky“ otevřeně.
Ale párkrát jsem tady to udělav zjistil… že se mé „protějšky“ hrůzou posrali… a i končili v opravdickým blázinci. (Ten má sice vícero levelů a i oddělení… ale není mezi nimi… alespoň mnou zatím nalezeno to jenž se skutečně umí… vyrovnat s něčím co údajně není. (To zas mířím k závěru BIG BENova povídání… na tom psu… před nímž jsem zachytil v témž textu fórek o starém delfínovi který si dovolí balit tu mládežnici na člověka vychování… a rybek za kotoul mu házení.
(Ne že Bideta považuju za delfína NATož filJalově naopak.
/Dneska- včera jsem pozorně vnímal jaký vliv má TV propaganda tady toho „aktu“ dopady na občany… můžu zodpovědně pravit že v nich stoupá tlak a že rozhodně nemíním povolit pojišťovák. (Kdo ví co je parní mašina, šílenej topič a na odjezdu návěst stůj… ten chápe že přijde rachot ne-li něco ještě fotogeničtějšího pro sběratele senZAcí.
Vážený pan Turek sice hovoří rozumě, bohužel většina problémů, které dnes máme by se vyřešila na první pohled nerozumnym činem. Tj vystoupit z NATO a vystoupit z EU. Ne že by nás díky tomu mohla čekat zarna budoucnost. Jde o to, že v NATo a EU nas 100% čeká velmi špatná budoucnost. EU zakrývá dotacemi drancování které korporace v Evropě páchají tím, že přerozdělují naše daně. Je to socializmus s kapitalistickou tváří.
Vystoupení z Nato je na první i na každý další pohled naprosto rozumné. Ušetřily by se mraky peněz a rozšíření pásma neutrality ve střední Evropě by hodně napomohlo míru.
Vystoupení z eurouhnije se na první pohled může zdát nerozumné, ale je to jediná možnost, která může zabránit té špatné budoucnosti, jak píšete. Nejlepší z těch špatných možností.
Se socialismem to ovšem nemá nic společného. Zdráhal bych se napsat i opak – kapitalismus se socialistickou tváří (přerozdělování, dotace). V tomto jde o čirou technokracii.
Zelena ideologie byla zaminka k utahovani opasku a omezovani svobody. Uz se od ni upousti, protoze jsou nove zaminky. Stejne jako Covid, Rusko, „terorismus“, a ted nastupuje straseni Cinou. Je to videt v USA, kde nastupuje „pravicova“ militantni propaganda.
A jde tisk a media tak napojeny Spojené Státy Americké či falešné Evropských státech falešných korporaci Chaose Tejmonajta všeho tvořitele všeho zlého a temného a zvráceného a hnusného a odporného Despace a Kabalu ovládá kvantového počítače duch holografického není napodobenína ducha není astrální skutečný duch není zrozen bílé magie . A zkaženého počítačového holografického ducha není enetircký dá vymazat EMP energie a Magenetickou energie. A Morad a Mosadit úplně zničit velké firmy giganty na něj napojen to vysílání televize zpravodajktví kanálu reportérů at v radiu kde vysílají zaměstanci. A tabelet počítač je na napojen , či mobily moderní tak mozek bio počítač naprogramují virovým počítačovým vyrem. A tak přes monarchy debily ovládat otroky lidské programů a volby v USA tak vyhrát Joe Biden což podvod či volby světě. A 1 politickou stranu pokud existuje či mezy lidem najdou srdcem láskou přátelstvím či vizualizace očištěny tak podpora Brigs skupina světla dobra od aliance světla, A Gesaru a Nesaru finance budou svobodné podlé skutečného zákona světla dobra! A državy vesnice moderní kulaté stavět ! Kde budou civilisté bydlet.
Ale prakticky celý svět se zavázal k uhlíkové neutralitě, nikoli jen Evropa: https://faktaoklimatu.cz/infografiky/emisni-zavazky
Sliby se sli uji, blazni se radují 🙂
Vymlčení sice může vypadat jako užitečná kontrola…
Dohled také cenzora…
JENŽE EXISTUJE COSI JAKO HLUBINA…
a do všech směrů rozpažená chapadla.
(Hezký text o tom má BIG BEN na konkurenčním a čtenějším Neviditelným psu s datem včerejším… 20. 04. 24.
A ještě něco.
Ale to si nechám pro sebe…
Postoje Filipa Turka už sleduji dost dlouho a dávají mi smysl. Takže namísto fňukání na sítích může každý, komu jeho názory taky „sedí“, udělat v nejbližší době něco alespoň minimálně aktivního – podpořit Filipa v jeho kandidatuře do EP.
Tak, jak to udělám já. S naším pozdravem : Bruselu písek !
Celý tento rozhovor je fňukání na síti.
Očividně je účelem vytáhnou z kapes obyčejných lidí peníze, které skončí v kapsách těch, co budou tyto nesmysly (zelené projekty) realizovat.
Někdo se napakuje a někomu všechno seberou. Vrátíme se zpátky do doby počátku „báječného“ „úžasného“ kapitalismus.
Tento pan to spoluzalozil: David Gottfried
EU, UN, a dalsi jsou jen zradni tazni voli a potomci aristokratu a obchodniku, kteri vlastnili tovarny na bavlnu (Ursula von der Leyen).
Napred jsem si myslela, ze to delaji pro to, aby se udrzela zdrava celosvetova ekonomika. Ted si myslim, ze si pouze chteji udrzet moc a penize – jejich plan nezahrnuje zachranu pralesu, rozsirovani pralesu, vezeni za jakekoliv tyrani zvirat, zakaz pokusu na zviratech, vyroba recyklovatelnych taliru z jidla misto z plastu, zakaz tezby. Aneb stastni a spokojeni lide, zvirata a Planeta jsou zcela nevydelecny podnik… (zensky princip).
Sileny zid Yulav Noah Hariri (poradce hnizda WEF) se snazi geneticky upravit prasata, aby mela zdrave omega 3 tuky (je to na jeho webu).
text nebyl zamyslen tucne. Pouze jmeno Harariho. Tagy byly vepsany spravne.
HTML5 vazne musi byt z Ciny.
text nebyl zamyslen tucne. Pouze pro jmeno Harari. Tagy byly vepsany spravne.
HTML5 vazne musi byt z Ciny.
Stačí TROCHU pochopiť tento článok – a normálny človek musí vidieť, že politici – EU aj štátni – sú zločinci. Iba zločinci môžu tvrdými zákonmi realizovať to, čo robia.
Ovšem – drvivá väčšina čitateľov toto nevidí, nechápe. Žijú tu ešte NORMÁLNI ľudia ???
Ľudia, ktorým záleží na ich živote a budúcnosti ?????????????????????
Tento pán jasne naznačil podľa nadpisu článku – že najväčším nepriateľom EU je Čína.
My dezoláti vieme, že najväčším nepriateľom EU sú samotní europania – aj ovčania, ktorí dávajú vládu tým gaunerom.
To zelené šialenstvo síce nikdy nebude fungovať, ale toto pochopia debilní ovčania až potom, keď totálne zničia nielen ekonomiku, ale aj celú spoločnosť.
Do videnia v pekle.
No, reseni existuje. Ale jde o spekulativni vyrok.
Totiz ja, nebo vy (nebo kdokoli, kdo chce i nadale zustat svobodny obcan v Ceske republice) bychom museli okamzite slozit cely svuj zivot a odevzdat ho zcela osvete a boji za demokracii, republiku, svobodu slova a lidska prava. Do deseti let by se tim tento nebezpecny podnik rozbil a do 20-30 let by se situace uklidnila.
Kdo z nas to udela?
„Kdo z nas to udela?“
– Samozrejme, že jeden, ani sto, ani tisíc ľudí nič nezmení. Pokiaľ tá cesta do pekla vyhovuje väčšine oviec (pôvodne ľudí) , tak do toho pekla pôjdeme pekne demokraticky všetci.
My starší máme výhodu.
Hmm. Ono to „zelené šialenstvo“ bude fungovat. Ovšem nebude fungovat tak, jak je nám prezentováno jeho autory a propagátory, ale jak ho tady popsal pan Turek. Je to jen další náboženství. Podvod, slibující misto posmrtného života na nebesich „udržitelný“ život v celoevropském koncentráku ….
Henten Turek je nastrčenec od krysí bandy kolem Kulizraka.
Vy budete asi mimořádně informovaný, že? Můžete sdělit zdroj (nejlépe ověřitelný), odkud čerpáte?
Ale asi nemůžete, když se neumíte ani podepsat jako slušný člověk…
Bill Maher upozornuje na bolsevicky prevrat v Cine: New Rule: A Woke Revolution
*
+ program silencu hnizda WEF.
**
Barbara Lerner Spencer, Yuval Noah Harari, Bill Gates, George Soros … Mark Zuckerberg, David Greenfield, Merkel, Ursula … a bolsevici.
Zase.
V tomto videu se Bara vyznava, jak se ona a jeji pratele prevratitele snazi znicit staty a narody (podle me jenom ty arijske), protoze je to nezbytne (multikulti). Rika, ze Zide (tedy ona a jeji uchvatitelska parta) to budou ridit a ze se to mnohym Zidum nebude libit. Jinde zas chvali, jak uspesne infiltrovali EU.
https://archive.org/details/barbara_lerner_spectre_on_jews_multiculturalism_and_europe
Zdroje * a ** se pokusim pridat pod komentar (html5 rusi prispevky, kdyz maji vice odkazu).
* Woke bolsevicky prevrat Bill Maher:
https://m.youtube.com/watch?v=yysKhJ1U-vM
(Brave Browser prehrava youtube (a web) bez reklam.)
** Zdroj, kdery sleduje, co hnizdo WEF kuje v Mordoru:
https://www.globalresearch.ca/top-10-scariest-things-come-out-wef/5783410
oprava: David Gottfried – spoluzakladatel (strujce pesak) Green Dealu.