Zpět

Můžeme si za vše sami. Nikdo nám nenařídil, že máme zblbnout a dělat věci, které nás ničí – Green Deal a infiltrování dětí ve školách

Text 4.8.202435 min Přehrát

Znáte ten stav, který často zažívají rodiče ve vztahu k dětem? Víte, že se něco stane, ale můžete jen varovat, a pak trpně přihlížet, když se vaše prognózy naplňují. Stejné pocity asi zažívá v současnosti nejeden vědec – sociolog, demograf a také historik – jako třeba můj host Vlastimil Vondruška, když řekl: „Nejspíš se nacházíme na prahu přeformátování evropské civilizace, protože z hlediska natality a mortality je zřejmé, že počet muslimů bude sílit, ať chceme, nebo nechceme. Pokud tedy vy, ženy, nevstoupíte do boje, abychom tento poměr srovnali, což je ale jaksi nereálné, i kvůli impotentní politice většiny vlád, které nepodporují mateřství. A v Německu jsou skupiny bláznivých holek, které odmítají mít děti, aby nezvyšovaly uhlíkovou stopu a aby tím zachránily planetu. Takovéhle pomatenosti naši civilizaci rozleptávají, a hrozí jejím zničením.“
V minulosti se nejedna civilizace začala chovat podobně sebedestruktivně, ale zároveň už jen skutečnost, že jsme tady, je živým dokladem toho, že máme šanci čerpat i z historie příklady, kdy jsme se chovali racionálně a životaschopně.

Martina: Kdo před těmito velkými krizemi v historii varoval natolik, že se to dostalo kronikářům do brku? Byla to třeba určitá skupina ať už kněží, kazatelů, nebo tehdejší vědci nebo vědmy? Ale teď se bavím o těch, kteří byli blízko tomu, že pracovali s určitými fakty, jevy, které vypozorovali, a dali si to do souvislostí. Nemluvím o těch, co neustále předpovídali konec světa – sektáři, flagelanti a podobně.

Vlastimil Vondruška: Umět definovat krizi tak, jak to vnímáme my, to tehdejší teorie ani neznala, a ani nemohla uchopit. Oni ale dokázali predikovat některé události, které považovali – z hlediska budoucnosti – za nesmírně nebezpečné. Když se třeba vrátíme ke 14. století, tak tehdy se začaly objevovat celé zástupy různých univerzitních mistrů kazatelů, kteří pranýřovali církev – a to mělo širší dopad. Mnozí z nich cítili, že kroky církve mohou vést k poleptání důvěry lidí v církev, a to už je obrovský průšvih. Tehdy, i když to takto nikde definováno nebylo, přesto většina lidí věřila v Boha, ale církev byla pouze úřad. Když nevěřím církvi, tak to neznamená, že jsem ateista. Tehdy, zvlášť po velkém moru 1348–1352, si lidé najednou začali říkat: „Proboha, my přece věříme v Boha, chováme se mravně, odvádíme desátky, a církev nám za to má vyprosit Boží milost, ale ona to nedělá, ona neuspěla: Bůh zabil v obrovských bolestech třetinu populace západní Evropy.“ Z toho začala vycházet většina kacířských, potažmo protestanských hnutí s tím, že církev se musí obrodit. To, že Bůh trestá věřící, není chyba věřících, ale církve, protože ona jako úřad zklamala. A požadovali reformu – což je stejné, jako my požadujeme reformu Bruselu, ale stejně se nic nestane, a jsou to hlasy volajících na poušti – a stejně tak se nestalo nic ani tehdy, dokud nedošlo k takovému průšvihu, že lidé proti církvi povstali. Teprve tehdy církev pochopila, že má-li přežít, musí se obrodit.

A potom přišel Tridentský koncil, který stanovil naprosto nový způsob vztahu církev – věřící, církev – ideologie, a tím církev oddálila obrovský úpadek, a dokázala odrazit atak protestantismu. Takže tyto hlasy tady byly ve 14. století hlasité, známé a zřejmé, ale nevedly k ničemu. A až teprve když došlo k protestanským válkám, tak to donutilo církev, aby to, na co kazatelé ve 14. století upozorňovali, v 16. století provedly.

Martina: Vlastimile, mohl byste tuto vaši historickou paralelu, která se mnohokrát v historii v různé podobě zopakovala, naroubovat na současnost?

Vlastimil Vondruška: Myslím, že už jsme o tom hovořili docela zřejmě: Naše společnost slábne, a existují tady hlasy, které často dokážou pojmenovat základní problémy, které existují. Ale věrchuška to nechce slyšet, nechce to slyšet spousta lidí, a existují tady celé hordy těch, kteří jsou ochotni přijímat prapor modernismu, ať to stojí, co to stojí, protože je to „správné“. My jsme teď asi tak v situaci konce 14. století, kdy se zřetězily problémy hospodářské, finanční, ideologické, a kdy se začalo měnit klima. Všechno tohle na konci 14. století bylo. A začala se zhoršovat sociální situace lidí, ale začala se zhoršovat i ekonomická situace střední vrstvy, protože příjmy rytířů, normálních zemanů, začaly dramaticky klesat, a oni se nakonec časem mnozí čeští rytíři překlopili, takže hegemonem počátku husitského hnutí byli zneuznaní katoličtí kněží a rytíři, zemani.

Tyto všechny věci fungují i dnes. Otázka je, kam to bude kráčet, protože my tady máme dva faktory, které tehdy neexistovaly, a sice: Problém migrace, protože oni se nemuseli vypořádávat s tlakem toho, že tady je jiná skupina, která má naprosto odlišný náboženský, a řekněme běžný způsob života, právní pojetí, a tak dále. S tím oni se nemuseli vypořádávat. A pak druhá věc je, že se nemuseli vypořádávat s tlakem médií, protože tehdy kazatel odvedl lid na horu, a tam jim řekl, že přichází skonání věků, a je nutno začít konat pokání. Taková manipulativnost, která dnes existuje, tak na tu neměli technické prostředky.

A tato manipulativnost je obrovským nebezpečím, protože celá naše realita je vnímána skrze naše myšlení, a jestliže nám do myšlení vložíte určité floskule, tak my realitu nevnímáme podle toho, jak a co se děje, ale průzorem těchto floskulí. Co se týká třeba klimatu, tak spousta lidí ví, že to je naprostá katastrofa, že když nevybijeme krávy, tak se tady uvaříme, a tak dále. Jsou to naprosté hlouposti, ale vyžeňte tyto hlouposti lidem z hlavy. A to, bohužel, brání tomu, aby se začala dělat racionální politika. My jsme povýšili modernistickou ideologii nad rozum, což je zase dáno výchovou, a tak dále. To je složitá záležitost, ale obecně v minulosti, i když bojovali za Ježíše Krista, tak se v první řadě snažili chovat racionálně, protože se potřebovali uživit, ale my už dnes máme pocit, že se uživit nemusíme, protože musíme bojovat za čisté ideologické postuláty.

Takzvané demokratické strany spílají jiným, demokraticky zvoleným, že jsou nedemokratické. Jak mohou být nedemokratické, když jsou demokraticky zvoleny?

Martina: Jistá změna tady je, protože zatímco dříve ti, kteří varovali před předvídatelnými krizemi, byli považováni a nazýváni tmáři, posedlí, sektáři, tak dnes jsou to kverulanti, dezinformátoři, dezoláti, lidé šířící konspirační teorie. A pozor, nejsou upalováni, jsou pouze zesměšněni, umlčeni, vyobcováni z takzvané slušné společnosti, ale…

Vlastimil Vondruška: Jak to, že nejsou upalováni? Ostrakizovat někoho, zesměšňovat, co to je? V současné době je jasné, že neskončí na hranici skutečné, ale …

Martina: Ale je společensky zničen.

Vlastimil Vondruška: Společensky je zničen, a skončí také jakoby na hranici. My používáme sice delikátnější prostředky, ale často mnohem krutější.

Martina: Vy jste tady řekl, že za to, že nevítězí rozum a fakta, může modernistická ideologie. Toto je skutečně největší žába na prameni toho, aby lidé přemýšleli racionálně na základě faktů, na základě zvážení nejrůznějších informací?

Vlastimil Vondruška: Už od doby komunismu se všechny vlády snaží lidi odnaučit racionálně přemýšlet. Vždycky se jim předkládají určité vládní teze, a lidé jsou nuceni, aby těm tezím věřili bez ohledu na to, zda se jim zdají správné, nebo nezdají. Tento tlak, který trvá, řekněme, čtyři generace, člověka postupně odnaučil, nebo většinu lidí odnaučil, analyzovat fakta: „Řekli to v televizi, tak je to tak. Co já o tom budu uvažovat. To není ani moje věc. Já se potřebuji starat o úplně jiné věci.“

To ale souvisí i se školstvím. Školství už léta vůbec nevede výchovu k tomu, aby se děti učily přemýšlet, ale cpou se jim do hlavy různé floskule, a ty jsou nezpochybnitelné – a to má počátek v komunistickém školství. Tehdy existovaly nějaké teze marxismu-leninismu, a nesmělo se diskutovat o tom, co by mohlo být jinak, a dneska ve škole existují teze modernismu, a nesmí se diskutovat o tom, jak by to mohlo být jinak. Tudíž lidé se odnaučili tomu základnímu – nevěřit a nevěřit. Souvisí to i se způsobem, jak se lidé, nebo společnost, učí pracovat s fakty, protože rétorika a logika byly dřív integrální součástí každé vzdělanosti, ale dnes ani rétorika ani logika nejsou žádány, protože schopnost analyzovat fakta v mluveném projevu, hledat si reálná fakta, umět je spojovat – to je věda, to je metoda, a ta bohužel vymizela. To, že se lidé podvolují, je dáno tím, že nejsou schopni v analýze zjistit, že by to mělo být jinak. Samozřejmě nějaká politická strana jim řekne: „Pozor, pozor, tito jsou špatní, a tito jsou dobří.“ A podle naturelu je někteří označí za xenofoby, jiní zase nevím za co. Ale my už toto vůbec neumíme analyzovat. Vezměte si třeba pojem, že takzvané demokratické strany těm ostatním spílají, že to jsou strany nedemokratické. Proboha, co je to za pitomost? Demokracie je přeci metoda výběru, to je podstatou demokracie. Demokracie je vláda většiny, tak to je od antiky. Demokracie je to, že si lidé někoho vyberou.

Martina: Ovšem hlavním cílem současnosti je zlikvidovat demokratický princip různosti.

Vlastimil Vondruška: Pod heslem „demokracie“ se dnes schová všechno. Takže tvrdit, že nějaká strana, která byla zvolena legitimními hlasy lidí, je nedemokratická, je protimluv, protože strany se ustanovují demokratickými volbami. A pokud někdo dostane hlasy, tak byla ustanovena demokraticky. Můžeme říci, že strana je konzervativní, můžeme říci, že strana je protimigrantská, ale není nedemokratická, protože demokracie je technika výběru, která má nějaké další konsekvence, ale nic jiného to není.

Floskule, které jsou nám vnucovány, nejsou rozumové, ale ideologické. Když jsme podle statistiků v něčem nejhorší v Evropě, tak Fiala řekne, že to neplatí, a vynadá jim.

Martina: Řekněte mi, když teď hovoříte o tom, že za demokracii se v současné době schovává leccos – docela jsme to teď měli téměř jako manuál na Slovensku – tak co se za demokracií schovává především? Protože já jsem tady zmínila potlačování principu různosti, snahu některé názory kriminalizovat, přestože nejsou kriminalizovány v našich občanských a trestních zákonících. Co všechno se nám momentálně schovalo pod vznešené slovo „demokracie“?

Vlastimil Vondruška: V podstatě totéž, co se za komunismu skrývalo pod pojmem „uvědomělost“. Každý názor, který nesouzní s vládou, byl kdysi označován za oportunistický, nebo kontrarevoluční, a dnes každý názor, který nesouzní s Bruselem a s modernisty, je označován za nedemokratický. A to i v situaci, kdy třeba v Německu podle některých výzkumů takzvané nedemokratické názory mají třeba 60 až 65 procentní podporu lidí, a tak jsou označovány za nedemokratické, protože se to nelíbí vrchnosti. Ze slova „demokracie“ se stal fackovací panák, který se nastavuje mediálně, aby se řeklo: „Tento názor je fuj, fuj. Tento názor je ten správný, čistý.“ Je to boží víra, neboť od nejstarších časů společnost pořád válčí s problémem, nakolik víra – a teď nemluvíme o náboženské víře, ale obecně – nakolik má člověk věřit, a na kolik má používat rozum. Pro vrchnost je vždycky ideální, aby člověk nepoužíval rozum, ale pouze svou víru. Na tom byla postavena celá filozofie středověku, ale i komunismu, když už jsem ho tedy zmínil. Ve středověku teologie, za komunismu marxismus-leninismus, a dnes nejrůznější modernistické komplexy evropanství. Evropanství, to je dnes víra. Evropanství není racionální filozofie, je to víra.

Martina: Ekologie je víra. Green Deal je víra.

Vlastimil Vondruška: Ekologie i Green Deal jsou samozřejmě víra. Proto nejrůznější chytří lidé v celých dějinách vždycky neustále upozorňovali na to, jak důležitý je rozum a pochybování. To známé „dubitando ad veritatem pervenimus – pochybováním dojdeme k pravdě“, a spory ve scholastickém táboře mezi Abelárdem a Anselm z Cantebury, kdy Anselm z Cantebury říkal: „Věřím, abych mohl poznávat.“, zatímco Abélard to otočil, a říkal: „Poznávám, abych mohl správně věřit.“

Martina: Normální oportunista.

Vlastimil Vondruška: Ano, a také na to doplatil. A stejné je to dneska. Floskule, které jsou nám vnucovány, už nejsou postaveny na rozumové analýze, ale na ideologii. Když statistika zjistí, že jsme v některých ukazatelích v Evropě úplně nejhorší, tak Fiala prohlásí, že statistika neplatí, a s touto statistikou se nedá počítat, a vynadá statistikům, a tak dále. Je to stejné, jako v Moliérově hře sluha, který je přistižen, říká: „Pane, snad byste nevěřil více svým očím, než svému věrnému sluhovi?“

Za vše, co se dnes děje, si můžeme sami. Nikdo nám nenařídil, že máme zblbnout, a dělat věci, které nás ničí, Green Deal, a infiltrování děti ve školách blbostmi. Nejednáme racionálně, ale ideologicky.

Martina: Vlastimile Vondruško, musím říci, že jste mě na začátku nesmírně nadchl slovy, která jste použil, protože to teď neustále s mužem říkáme: Proč progresivisté používají stále slovo „woke“, když na to už máme zejména od 50. let tak trefné slovo „uvědomělý“. Teď jsme se bavili o tom, co s krizemi, a mě by zajímalo, jestli si myslíte, že současní politici – a teď opravdu mluvím obecně, nemám na mysli jenom naše – mají nějaké předpoklady, schopnosti, a hlavně tendenci, vůli, rozpoznat, pojmenovat, a třeba i zabránit skutečným hrozbám pro současnou společnost?

Vlastimil Vondruška: Politika je jako každé jiné řemeslo, najdete tam ňoumy, a najdete tam chytré politiky. To neznamená, že politici jsou schopni tyto problémy exaktně pojmenovat a řešit, protože politici jsou víceméně schopni pohybovat se jen v mantinelech, které jim dáváme my, společnost, voliči. My často politikům spíláme, co všechno udělali špatně, ale když to vezmeme do důsledku, tak to není jejich chyba, ale naše chyba. Masaryk říkával, že národ má takové politiky, jaké si zaslouží, a my často nějakým politikům, nebo nějakým politickým stranám spíláme, ale když pak má dojít k volbě, tak je znovu zvolíme, protože: „On má hezkou kravatu. On to teď říká tak hezky. On to asi myslí dobře.“ My už do toho neumíme vstupovat racionálně.

Celý problém je v tom, že je to uzavřený cyklus: My zvolíme nějaké politiky, kteří mají program, často hezký, který pak stejně nesplní. Jak říkával František Trnka, když jsem s ním kdysi spolupracoval – a tehdy dělal svou Liberálně sociální unii – co se týká programu: „Žádná strana vám nemůže dát tolik, kolik my vám dokážeme slíbit.“ Je to uzavřený cyklus, a chyba není jenom v politicích. A politici nejsou schopni nic změnit, pokud to nebudeme chtít změnit my. Ale zase, pod pojmem „chtít“ to není v tom, že jednou za čas někde v hospodě u piva řekneme: „To jsou blbci. Měli by to udělat jinak!“, ale v tom, když se vytvoří skutečně občanský tlak na určité hodnoty. A tento občanský tlak na určité hodnoty je třeba v tom, že se rodiny začnou více starat o své děti, a nedovolí, aby je ve školách infiltrovali nesmysly, aby samy, pokud se věnují nějaké práci, věci dělaly s určitou rozvahou a s určitým výhledem na to, co chtějí, co by mělo být. Je to strašně složité, ale není to věc jakoby mávnutí kouzelného proutku – je to záležitost na generaci, na dvě generace, a máme to ve svých rukách my.

A pokud budou politici špatní – znovu opakuji – není to chyba politiků, je to naše chyba. My si můžeme za všechno, evropská civilizace si může za všechno to, co se dnes děje, to nám nikdo nenařídil, že máme zblbnout. To nám přeci nikdo nenařídil, že máme začít dělat věci, které ničí naše hospodářství. Nikdo nám nenařídil, že musíme začít prosazovat Green Deal, protože kromě Evropy ho nikdo neprosazuje. Všude se o něm sice mluví, ale pouze my děláme opatření, které naprosto likvidují naši ekonomiku, a Čína tomu zatleská a dováží sem zařízení, které tady neumíme vyrobit. Dodává sem solární panely, i když dovézt sem solární panely je mnohem větší zátěž CO2, než tyto panely ušetří ve srovnání s tepelnými nebo jadernými elektrárnami. Takže my nejednáme racionálně, my v rámci ideologie děláme kroky, které jsou ještě horší, ještě více devastující: Odřízneme se od ruského plynu nebo ruské nafty? Výborně, budeme to kupovat z Německa. A odkud to má Německo? Z Ruska.

Martina: Z Ruska, ale aspoň nám to může přeprodat dráž.

Vlastimil Vondruška: To je stejné, jako vtip z doby lihové aféry: Celník se hádá s Copperfieldem, kdo je lepší kouzelník. Copperfield ukazuje kouzlo, a celník říká: „Takhle bouchnu razítkem, a támhle v tom kamionu je najednou lehký topný olej, už to není nafta, je to lehký topný olej. Jediným razítkem jsem změnil všechno, co je v kamionu.“ Stejně tak je to tady: My budeme z nedemokratického plynu přes Německo kupovat demokratický plyn. To jsou prostě absurdity, za které si můžeme my, protože nám to nikdo nenařizuje. Tyto hlouposti připouštíme my, a dokud to budeme připouštět, tak si tady můžeme stále povídat o podvolení, a jaké nebezpečí nám hrozí, ale nestane se nic radikálního.

Média dnes ovlivňují, nastolují agendu, vybírají informace, a formují společnost tak, aby lidé souhlasili s vládou. Novináři se odtrhli od reality a myslí si, že když něco řeknou, tak je to posvátné.

Martina: Vy jste řekl, že máme politiky, kteří nás ženou do krize, do problémů, do nelogičnosti, a mnohdy do věcí, které jsou proti přírodě – o zdravém rozumu už ani nemluvím. To tady zmiňujeme často. Bavme se teď třeba právě o věcech, které jsou proti přírodě: Vy tady mluvíte – v souvislosti s informováním nás občanů – o mediální iluzi reality. A mě by zajímalo, proč média tak často nepopisují realitu? A zároveň se v historii dostáváme do krizí i v době, kdy jeden pergamen měl cenu vesnice, ale tam do toho žádné novináře, ani pamfletáře nemůžeme v žádném případě zahrnout, a dát jim „černého Petra“.

Vlastimil Vondruška: Média prošla za, řekněme dvě stě let, kdy tedy se začala formovat mediální sféra, proměnou chápání toho, co je posláním médií. Prapůvodně to bylo pouze a jedině informovat, nic jiného, a i trochu vydělat. K této informovanosti patří trošku i bulvár, a tak dál. Nicméně teprve kolem druhé světové války se začalo v Americe uvažovat o tom – v souvislosti s prezidentskými volbami – že média by se dala výborně využít v politickém boji, tedy, ne jenom že by informovala, ale ovlivňovala – a to je obrovský rozdíl.

Tehdy to v teoretické rovině rozpracoval jistý Paul Felix Lazarsfeld, což je otec mediálního světa, který vytvořil teorii takzvaného nastolování agendy. On říkal, že média v tuto chvíli nemají jenom informovat, ale mají formovat společnost tak, aby lidé fungovali ve shodě s vládou. A to má tři stupně: První je – analyzovat, co lidé chtějí, sbírat fakta. Druhá věc je – vytvořit body, které konvenují vládě. A třetí je – začít je prezentovat tak, aby to lidi ovlivnilo tak, aby fungovali pouze ve shodě s vládou. Čili toto nastolování agenty v podstatě zavedlo to, že noviny přestaly informovat, nebo aby vybíraly jenom ta fakta, která se hodila vládě. Smyslem médií se stalo ovlivňovat společnost, a za to samozřejmě média začala získávat peníze od vlády, dostala se do světel reflektorů, a to postupně rozmazlilo novináře tak, že se novináři dnes furt vidí tak, že jsou svědomím národa, že oni jediní vědí, jak to je, a že když novinář něco řekne, tak je to vždycky posvátné. To je stejné, jako kráva v Indii – kráva v Indii je posvátná, a novinář je také posvátný, novinář se nikdy nemůže zmýlit. A když novinář něco řekne, tak to prostě všichni musí akceptovat. A tím se vytvořil svět, který je odtržený od reality.

Já osobně jsem často mluvil s různými dívenkami, které absolvovaly žurnalistiku, a ty pomalu netušily, jestli má kráva čtyři, nebo šest nohou – když to přeženu. Navíc si nebudeme namlouvat, že Praha, společnost Prahy, je reprezentativní vzorek České republiky – starosti a názory, které žijí na venkově, jsou v Praze často nekomfortní, nepřijatelné, ale přitom pořád venkov je většina této společnosti, ale rozhoduje úzký okruh z Prahy, a novinářů. Takže mnohé věci, které jdou proti zdravému lidskému rozumu, jsou v rámci ideologie prostřednictvím medií povyšovány na fakta.

A to souvisí ještě s jinou teorií. Jsou známa Overtonova okna, kdy pomocí velice manipulativního mediálního – a jiného společenského tlaku – můžete naprostý nesmysl časem do lidí vmáčknout tak, že ho začnou považovat za něco normálního, přirozeného, a co ve svém životě buď tolerují, nebo dokonce chtějí. A tímto obrovským tlakem se podařilo za x let vmáčknout do představ společnosti, že potřebujeme Green Deal. A to ve chvíli, kdy prozíraví politici typu německého ministra hospodářství Habecka přišli s tím, že fajn, takže teď už všichni chceme Green Deal, a teď, ve jménu tohoto, začneme dělat opatření: V Německu jsou teď třeba povinně nařízena tepelná čerpadla pro vytápění, což je půvabné v tom, že kromě toho, že jsou strašně drahá, a kapacita Německa je v tuto chvíli omezená, tak ještě německý výrobce čerpadel Viessmann z Německa odešel, takže se najednou začalo zjišťovat: Ano, přijali jsme nějaké náboženství, ale to se dá těžko plnit. A teď jde jenom o to, aby politici dokázali říct: „Hergot, my jsme vymysleli náboženství, které se nedá zrealizovat.“ Ale církev také vymyslela náboženství, které bylo pochybné, stála si za tím. Já si rád všímám toho, jak podle evangelií vstal Ježíš z mrtvých, a od začátku to té náboženské komunitě bylo divné: „Jak se to mohlo stát?“ Takže existuje jeden velký církevní myslitel 2. století, který se jmenuje Quintus Septimius Florens Tertullianus, který napsal knihu De carne Christi, O těle Ježíšově, jehož základní tezí je: „Věřím tomu, i když to vypadá pochybně.“ A to je základní teze, se kterou církev pracuje, protože my tomu přece musíme věřit – je to v evangeliích. A i když to je zdánlivě proti zdravému rozumu, tak tomu musíme věřit. A toto se dnes pomocí Overtonových oken, pomocí nastolování agendy, podařilo dostat do naší reality.

Diskuze:

  1. Já nic nevím o tom že by existovaly „celé hordy těch, kteří jsou ochotni přijímat prapor modernismu, ať to stojí, co to stojí, protože je to „správné“. (Musel jsem se podívat, co že je to vlastně henten modernismus, páč mi nepřišlo, že kupříkladu GreenSteal, debilizace společnosti, čmoudizace či masové zabíjení lidí ve válkách je něco moderního.) V masových sdělovadlech občas o nějakých takových pomatencích píšou, ale žádného takového osobně neznám. Takže si myslím, že jde o poměrně málo blouznivců a pitomců, obětí postupující debilizace vzdělání, s neodolatelnou touhou po sebepoškozování.
    Problém bude tedy jinde. „Někdo“, dostatečně mocný, si těch pár blouznivců pěstuje a zneužívá je jako kouřovou clonu, za níž jsou všechny ty antihumánní imperiální a totalitní kroky protlačovány všemi dostupnými způsoby, vysoce organizovaným, sofistikovaným a především konspirativním způsobem (klíčovou roli hrají tajné organizace a služby). Propagandou, dezinformacemi, zvýhodňováním a protlačováním vlastních protagonistů, masivní korupcí, vydíráním, poškozováním protivníků či nepohodlných a když to jinak nejde, tak i násilím. Proti tomu byly hospodářské, finanční a ideologické poměry koncem 14. století průzračně přehledné, srozumitelné a jednoduché. Asi i tehdejší mocipáni v zákulisí tajně „kuli pikle“, ale s dnešní všeprostupující, téměř všemocnou, hydrou se to nedá srovnávat. A kdo si toto neuvědomí, nikdy nemůže ani pochopit, co a proč se ve skutečnosti děje. Pak třeba může mít sklony říkat – „můžeme si za to sami“. Popřípadě někdo jiný říct – „může za to demokracie“ (jako bychom demokracii kdy měli!). Samozřejmě z určitého zorného úhlu to tak může vypadat, ale ve skutečnosti to tak není. Mohou za to především ti zločinci, kteří nás udržují v nevědomosti, okrádají a zotročují. Plus všichni jejich pacholci.
    A jedině poznání pravdy nás může posunout dál, ne nepochopení a sebemrskačství.

    1. Ovšem. Dřív vládci neměli zdaleka takové nástroje k ovládání lidí, jako jsou dnes. I ti komunisti, i když se snažili, by dnes slintali nad takovou elektronickou občankou, bezhotovostní platbou podpořenou ztrátou bankovního tajemství, EET, šmírovacími kamerami na každém rohu, sociálními sítěmi, „smart“ pitomostmi a tisícem dalších výdobytků „digitalizace státu“. Jdiná klika (zatím) je to, že to svěřili takovému dementovi, jako je Bartoš.
      Ta hydra není výsledkem demokracie. Ta je výsledkem každé „kracie“. Etatismus, centralismus, monopol moci je to, co vede postupně k totalitě. A čím má stát k disposici víc technických prostředků, tím víc je chce využít k zvětšení a udržení moci.

      1. Jistěže není, když demokracii nemáme a nikdy jsme neměli. A k totalitě nevedou ani tak „kracie“, jako spíše systém, v němž jsou jedinci motivováni k bezbřehému hromadění majetku a moci.
        „Kracie“ jsou jenom jevovým popisem konkrétního uspořádání, aby se o něm vůbec dalo nějak mluvit. Když na Vás budu chtít být zlý, nazvu „Váš“ utopický systém samokracií 🙂

        1. Naopak, udělal jste mi radost. 🙂 Samokracie je bezva název. Ovšem neplést s autokracií, kde jeden vládne všem. V samokracii každý vládne výhradně sobě sám, jedná se tedy o synonymum slova svoboda.
          Jedinci jsou motivování k hromadění majetku odjakživa, v jakémkoli sytému. To „bezbřehému“ je jen takový prázdný přívlastek. Jde jen o to, v jakém prostředí se to hromadění odehrává. Odehrává-li se v samokracii, bezbřehost je eliminována konkurencí. Ta konkurence může někdy pozitivně působit i v jiných kraciích (pokud je povolena), když se potkají dvě silně hromadící individua. Takový Mrázek s Pitrem by mohli vyprávět (kdyby mohli).
          Ovšem když se bezbřeze hromadí v prostředí kartelů, monopolů, centralistických a globálních organizací, pak z toho máme konkurenci SSA, Číny, Ruska, Arabů a velkých hráčů vůbec. Výsledky jsou jsou obdobné jako v předchozím případě, akorát že s těmi globalizátory se svezou miliony nevinných, kteří si je ovšem zcela demokraticky zvolili za své vůdce.

          1. To slovo „bezbřehé“ je tam naopak zcela podstatné. Vytváří to ty kartely, monopoly a centralistické a globální organizace. Mimo jiné.

            A zklamal jste mě a myslím, že odporujete i sám sobě (svým dřívějším příspěvkům na jiných místech), když píšete o „milionech nevinných, kteří si je ovšem zcela demokraticky zvolili za své vůdce“.
            Myslel jsem si, že (aspoň v tomto) máte jasno 🙂

          2. No dobře, máte pravdu, nezvolili si je utopisticky „demokraticky“ (utopisticky proto, že bych chtěl vidět, jak by se dalo zařídit, aby aktuální vládci nemohli prostřednictvím lží, planých slibů, uplácení, hrozeb zmanipulovat obecný lid voličský). Ale že si je zvolili, to těžko popřete. 🙂
            A ano, to bezbřehé je podstatné, protože ilustruje rozdíl mezi samokracií a etatistickými kraciemi, kdy samokracie bezbřehost automaticky, na základě přirozené zpětné vazby potírá, kdežto etatismus ji podporuje a vytváří.

          3. To popřu s prstem v nose. V systému, ve kterém není demokracie, nemohli nikoho opravdu zvolit. Je to jen imitace skutečné volby. Je jim předkládána omezená nabídka předschválených (jinými předvolených) režimních poskoků. Případní nepohodlní nezávislí kandidáti jsou eliminováni ideálně předem, přinejhorším průběžně. Nepohodlné myšlenky a případné volební programy dtto. Došlo to tak daleko, že dokonce i „opozice“ je kontrolována, respektive i uměle vytvářena režimem (např. Bureš).
            Zařídit se to dá kvalitním základním zákonem a omezením koncentrace majetku 😉

            To od Vás slyším poprvé – o té zpětné vazbě! V čem má jako spočívat? Ve vysoce morálních členech společnosti, jak jste ondy naznačoval? 😀

          4. No vidíte – a zvolili. Nebo jak se tam ti hoši dostali?
            Možná je to imitace volby, protože skutečná volba je individuální, každý je závislý na své volbě, jak zvolí, tak může (a musí) jednat a nese za ni odpovědnost (v samokracii). V (i ideální) demokracii je jedinec závislý na volbě milionů jiných, o jejichž motivaci nemá tušení. Jeho jednání je pak omezeno vůlí ostatních, logicky za takové jednání nemůže nést zodpovědnost, ovšem podle toho pak k takové volbě přistupuje. A ano, to není volba v pravém slova smyslu. Je však podstatou každé, i té ideální demkracie.

            O té zpětné vazbě tady melu pořád dokola – je to KONKURENCE (reálná, nikoli regulovaná státem). A zákon o omezení koncentrace kapitálu? To jako socialismus (či komunismus)? Jak byste ji omezil? Milion na hlavu? A ČEZ by taky nesměl vlastnit víc než milion? Nebo miliardu? Z čeho by se financoval třeba takový vesmírný program? Na kolik byste omezil Muska? Atd., atp.

          5. Hošany si tam dosadila vládnoucí oligarchie, to už byste mohl vědět (se stafáží dezorientovaných „voličů“) 🙂

            Podle mě si tu demokracii zbytečně démonizujete. Neberete v úvahu, že demokraticky by se rozhodovalo jen o naprostém minimu záležitostí, o takových, které by přesahovaly záležitosti jedinců. Současně by se vždy rozhodovalo na nejnižší možné úrovni (těch, kterých se daná věc bezprostředně týká). A další věc – ke schválení čehokoliv významného by bylo zapotřebí získat nadpoloviční počet všech voličů, nikoli jen hlasujících (u vážnějších věcí a velkých výdajů by mohlo být vyšší kvórum). Čili se dá předpokládat, že přijaty by byly jen opravdu všeobecně potřebné a přijatelné návrhy.

            Jo, konkurence že má být tou zpětnou vazbou? Jenomže konkurence je soutěž a pokud není nějak omezená, vede nevyhnutelně k selekci na vítěze a poražené. Čili zpětná vazba to je, akorát že kladná. Tedy destabilizující systém. Takovou nehledám.

            Však od začátku říkám, že mi klidně můžete říkat – svého druhu – socialista 🙂
            Socialismus tu má dnes špatnou pověst (zcela cíleně, podobně se oligarchie snaží naložit s demokracií), ale já se za to nestydím. Považuji lidskou společnost s dělbou práce za klíčovou inovaci našeho živočišného druhu, základní předpoklad existence a prosperity každého člověka. Z toho vyplývá, že zájmy společenské – sociální – musí být v rovnováze se zájmy individuálními. Je špatně, pokud některé bezdůvodně dominují. Z toho je zřejmé i to, že ne komunismus – protože ten rovnováhu vyklání v neprospěch individua.
            Jak bych to omezoval? Už jsem to taky psal – základní nástroje by byly silně nelineární progresivní daně. Zejména pozemkové a dědické. Takže jistě by mohli a měli existovat i „nechutně bohatí“ – ale jednak by ze svého přispívali společnosti daleko, daleko více, než dnes, a druhak by se silně redukoval „nadměrný“ majetek přenášený do dalších generací (asi jako dneska v SSA, akorát bez všelijakých možností daňových úniků). Skutečně drasticky progresivní by musely být především pozemkové daně. Konkrétní nastavení systému bych samozřejmě nestanovoval já, alébrž demokratický konsensus.
            Co se týče kosmického výzkumu (a pod.) – pokud by ho lidé tak moc chtěli, asi by si jeho financování odhlasovali. Ale já moc nevěřím, že by bylo jeho získání za dané situace reálné. Ani, osobně, nejsem žádný pokrokář. Myslím, že pokrok se dost přeceňuje 🙂
            Konkrétně – u takového kosmického výzkumu si vůbec nejsem jistý celkovou obecnou prospěšností. Naopak předpokládám, že má i výrazně negativní vlivy na životní prostředí. Podle mě je tak tlačen především kvůli vojenskému využití.

          6. Jistě, dosadila si je tam oligarchie, ale bez té demokracie, tedy bez krytí „dezorientovanými voliči“, by těžko obhájila svou legitimitu. Spojené nádoby.
            Demokracii si nijak nedémonizuju, naopak, v počáteční fázi je to docela fajn systém. Ale každá etatistická kracie může fungovat na stupnici kvality života občanů od hodně dobré po úplně špatnou. Vada státu je založena v jeho principu, tedy v monopolu na násilí (včetně útočného).
            Konkurence samozřejmě je základním parametrem zpětné vazby mezi zákazníkem a poskytovatelem (poptávkou a nabídkou). Konkurenční nabídky ovlivňují poptávku po službě jednotlivého poskytovatele. Jakmile klesne poptávka po službě tohoto poskytovatele, je to zpětnovazebním signálem nutnosti zlepšení služby (kvalita, cena) a vyrovnání se konkurenci. V žádném případě konkurence neznamená likvidaci momentálně prohrávajícího. Podívejte se do sportu. Tam taky nikdo (jistě, až na výjimky) neskončí se sportem po jedné porážce, nopak, začne víc trénovat.
            „zájmy společenské – sociální – musí být v rovnováze se zájmy individuálními“: Společenské, nebo sociální? Jsme zase u toho socialismu. Podobně pojmy jako individuální, společenské, veřejné. Individuální je věc jednotlivce. Společenské/společné jsou věci skupiny lidí, kteří se společně a dobrovolně dohodli na spolupráci, nejsou tedy v rozporu se zájmy individuálními. Jasný řád, dobrovolná účast, prospěch pro všechny, jehož výše pro jedince zpravidla závisí na jeho přínosu společnosti. Sociální věci jsou záležitostí vyšší centrální autority, která posuzuje, kdo si co zaslouží bez ohledu na jeho přínos pro společnost, a pak to násilím prosazuje. Veřejné věci jsou záležitostí všech a nikoho, bez přímé vazby na zájmy individuální, řízené pouze centrání autoritou. Tedy věci individuální a kolektivní jsou součástí systému svobodného, věci sociální jsou součástí systému centrálního, autoritativního, násilného. Sem samozřejmě patří i výběr a rozdělování daní.
            Nemusí to být zrovna kosmický výzkum, ale jakákoli technologie, na jejíž výzkum je třeba významná koncentrace kapitálu. Průmysl, energetika, zdravoznictví…

          7. Je to jak mluvít do dubu 🙂
            Společenské = sociální, jsou to synonyma.
            Já Vám prozradím jedno velké tajemství 🙂 Všechno v životě lidském je kompromis. Naprosto všechno. Vždy a na každém kroku volíte cestu, jednu z mnoha, ideálně podle svého poznaného svobodného vědomí. Většinou však v situaci, kdy neznáte a znát nemůžete všechny okolnosti. Já jsem (také) idealista, ale vím, že absolutního ideálu nelze dosáhnout. Takže ani absolutní svobody, kterou nesmyslně poptáváte. Není a nemůže existovat. Taky se snažím v životě řídit jednou dobrou radou, kterou dala Janinka Broučkovi – „Broučku, nemysli na to, co není, a drž se toho, co je“.
            A je čas, jít se dovolenkovat 🙂

          8. Tak nějak to bude, s tím dubem 🙂
            Společenské vs. sociální – rozhodně nejsou synonyma.
            Ideální svoboda – každá hodnota se pohybuje v nějakých mezích. Krajní meze jsou většinou pouze etalonem hodnoty, ke kterému se lze blížit, ale jeho dosažení je hypotetické. Nikdy jsem netvrdil, že ankap je společnost trvalé všeobecné ideální svobody. Svoboda je vzorem, ke kterému se chce tato společnost co nejvíc přiblížit. Žádný princip, ideál, zákon není dodržován všemi stoprocentně. Ale bez existence, bez vidiny tohoto principu jste ideově neukotvený. Pro Vás je tím principem ideální demokracie, též pouze hypotetický extrém.
            To je ovšem na dlouhé zimní večery.

  2. Tertullianus:

    ‚Verim, protoze je to absurdni‘

    – pusobil v dobe, kdy krestanstvi dostalo ve spolecnosti navrch (jako totalitni sila) a pravnici prenaucovali sebe sama byti verici*, aby tento vek prezili ‚ve zdravi‘ a v ramci trendu Jednoho Slunce (Boha). Konec koncu ateisti/neverici jeste v te dobe nebyli.

    *Snad kvuli te sladkosti viry … aneb ‚Vira je opium lidstva‘ – rekl zid Karl Marx.

    A Ktestanstvi se zdalo intelektualne na vysi narozdil od Arese a Afrodity apod. – to jeste stali lide nohama na zemi a pouzivali rozum a pracovali s realitou. Zato krestanstvi bylo ryze intelektual. disciplina (pryc od tela) a se sliby lepsich zitrku (sveta) v raji (Muslimove, Krestane). Puvodni bohove byli nahlizeni jako barbarsti a oni verili pouze v hodne lidi a veci (za ne vedli ty krvave valky). Takovi pokrytci. Jde o muzske komplexy… (Eva a Adam) a muzsky svet boje …

    1. Myslím, že Marx řekl: Náboženství je opium lidstva. Ne víra. To je přeci jen něco jiného.

      1. Tak to jste me spravne opravil.
        Myslim si ale, ze vira je opium (lidstva). Pri vire se vam zvysuje produkce serotoninu, dopaminu a pocit (dotykani se) neceho kouzelneho/zahadneho ci ‚nadprirozeneho‘, co nam dava nadeji a prislib splneni vasi touhy.
        A bez nadeje nevstanete, to mi verte.

        Verit je zkratka ‚sladke‘ … stejne jako jine rozkose…

        Myslet a poznavat ale take…

        Mozna Marx nemel pravdu. Treba ten vyrok slouzil jen jeho ucelum (vire, ideologii).

        Asi byla napred vule a predstava a nekde tam ‚uzraly‘ vira nadeje i laska.

  3. off topic:

    Velká Británie: Nepokoje a protesty proti výměně obyvatel se již rozšířily do 35 měst, Starmer oznámil policejní zásah (video).

    Rozpoznávání obličejů by zabránilo, aby protestující dokonce i nastoupili do vlaku,“ řekl socialistický premiér, čímž by zřejmě pozastavil presumpci neviny ve Velké Británii.

    http://necenzurovanapravda.cz/2024/08/velka-britanie-nepokoje-a-protesty-proti-vymene-obyvatel-se-jiz-rozsirily-do-35-mest-starmer-oznamil-policejni-zasah-video/

  4. Ježíš samozřejmě vstal z mrtvých skrze nebeské brány, kdy jeho tělo se díky jeho úrovni vědomí 1000 (Hawkins) dokázalo energeticky rozptýlit v nekonečnosti vědomí mimo organickou strukturu lidského těla a následně znovu zkonsolidovat do organické podstaty z jednotlivých fragmentů díky vazebným energetickým polím přiléhavých kmitočtů ve vesmíru a po projití dekonstrukční bránou se vrátil na Zem. Lidé, de facto polobozi na Zemi, kteří toto měli možnost dokázat, moc jich nebylo, patrně Krišna do jisté míry, Zoroastra atd., ale Ježíš má primát v tom, že v mnoha atributech dosáhl maxima zde možného, syn člověka a syn Boží. Doporučuji knihu KAUZA KRISTUS: https://www.navrat.cz/kauza-kristus/

  5. „Můžeme si za vše sami. Nikdo nám nenařídil, že máme zblbnout a dělat věci, které nás ničí “

    – tak touto vetou je väčšina ovčanov nasraná. Napísať, že tzv. ľudia sú zodpovední za svoje životy — toto sa dnes nepatrí.

    1. Když ono to nařizováno je. Ten titulek je nepravdivý. Dobrovolně to dělá malá hrstka lidí, média z toho dělají příklad hodný následování a politici to pak uzákoní.

  6. Pani Martina dáva hodne naivné otázky :

    “ Vy tady mluvíte – v souvislosti s informováním nás občanů – o mediální iluzi reality. A mě by zajímalo, proč média tak často nepopisují realitu? “

    – sú dva veľmi silné dôvody :
    1. Ovčania, tzv. ľudia NECHCÚ počuť pravdu, chcú počuť rozprávky.
    2. Média píšu to, čo chcú tí, ktorí ich platia.

    Výsledkom 1. a 2. sú tie mainstreamové kydy a demagogia. Dobrú chuť !

  7. Pan Vondruška se mýlí v to zcela zásadním – tvrdí, že je demokracie vládou většiny. Omyl, demokracie je vládou všech a z toho vyplývá, že tu není. Dokud to nepochopíme bude stále hůře.

    1. „Omyl, demokracie je vládou všech“

      Ak je demokracie vládou všech , tak je aj VAŠOU vládou. Aj VY vládnete. Super ! Tešte sa.

      1. Naletěl jste vládní propagandě, která se pasuje na obránce demokracie. Vláda lidu nespočívá v hození kartičky se jménem do urny jednou za několik let, po které na ty lidi nadáváme a necháme se od nich deptat, abychom je pak zvolili znovu. Není to ani diktatura většiny. Pokud má lid vládnout, musí být aktivní a dělat rozumná rozhodnutí, jak se od vládce vyžaduje.

        1. „Pokud má lid vládnout, musí být aktivní a dělat rozumná rozhodnutí, jak se od vládce vyžaduje.“

          – Ak ľud nie je aktívny, ak nechráni SÁM SEBA , tak je tento ľud debilný. Takže vina nie je na demokracii, ale na debilnom ľude.

          Ja som NEnaletěl vládní propagandě. Demokraciu neuznávam, pretože viem o debilite ľudí. Ovšem, ten ľud furt ospevuje demokraciu.

        2. Komunisti taky vládli z vůle lidu a lidi na ně kašlali. Lid je hypotetická kolektivní entita, která žádnou jednu společnou vůli mít nemůže. Lidi nejsou mravenci v mraveništi. (Výjimkou může být stádo, kterému se pánova vůle zdá se snadno vnutí.) Vládu tvoří konkrétní lidi, kteří si moc vládnout nějak na ostatních lidech vydobyli. Je jedno, jestli vládne „lid“, nějaká chunta, cézar nebo banda ajatoláhů. Je taky víceméně jedno, jestli si moc dobyli otevřeným či skrytým (podvody, lhaním) násilím. Podstatou vlády je ovládat ostatní. Ano, vládnou ve jménu (ku prospěchu) lidu, armády, náboženských fanatiků, zelených fanatiků nebo jakékoli jiné skupiny, ale taky vládnou proti vůli a v neprospěch jiné skupiny lidí (samozřejmě násilím).
          Aktivní lid je blbost. Lid může být tak akorát radioaktivní. Aktivní by měli být lidi. Ale proti „lidu“ se můžou jen těžko prosadit.

          1. Kdybych chtěl být ďáblovým advokátem, jakože tedy zjevně chci, že, řekl bych, že nakonec ti komunisti skutečně vládli z vůle „lidu“ (jakožto sumy všech lidí v zemi). A z určitého zorného úhlu, když podporu lidu ztratili, sesypal se jim režim, zdánlivě mocný a neotřesitelný, jako domeček z karet. Po ztrátě krytí „z východu“ už nic jiného totiž neměli. Oni sami byli totiž jen jedinci „z lidu“, plně v něm integrováni a na něm závislí. Totéž platilo i pro jejich údajné opory – silové složky. Relativně malé množství zarytých fanatiků a ideologů na tom nemohlo ničeho změnit. A hlavně jim chyběl nejmocnější zdroj ovládání, který měla a má imperiální oligarchie – neměli čím masově korumpovat. Takže v tom je asi ten zásadní rozdíl – pokud připustíme neomezené hromadění majetku v rukou jednotlivců, nevyhnutelně se k těmto jedincům postupně přesune i moc. To je téměř tak spolehlivé, jako fyzikální zákony. A totéž by samozřejmě platilo i v tom Vašem libertarianismu, proto je v jeho utopickém genomu nevyhnutelně zakódovaný vývoj k oligarchii a vládě v jejím zájmu.

          2. Nasouhlasím pouze s tím, že v libertarianismu je zakódována vláda oligarchie. Neboť z definice plyne, že v libertariánské společnosti žádná vláda ve smyslu politickém neexistuje. Existuje zde pouze řád soukromého práva.
            Komunisti neměli čím masově korumpovat, protože holt po stránce ekonomické vede komunismus (příp. socialismus) ke krachu. Ovšem bez hledu na ekonomiku, ke krachu vede (z dlouhodobého pohledu) každá společnost založená na násilí.

          3. To, co zjevně nechápete (aspoň podle mě) je, že ten „Váš“ řád soukromého práva je jen tak dlouho udržitelný, dokud jej bude akceptovat valná většina členů společnosti. Jako spravedlivý a přínosný pro onu většinu.
            Věřte, že kdyby nějakým zázrakem (protože jinak to ani nejde) tady libertarianismus nastal (a zřejmě by v tom bodě nula musel existovat i bod nula z hlediska vlastnictví, protože jinak by to bylo násilí vůči těm, kteří by na tom v tomto ohledu byli hůře), volal bych sláva a třikrát hurá! Ale bylo by to krátkozraké, neboť neomezená koncentrace majetku by v uzavřeném systému zákonitě časem vedla ke koncentraci vlivu, moci atd., atd. … až k násilí (a můžete být spokojený v tom, že tehdy by to už nebyla libertarianská společnost). A to mluvím o ideální situaci, kdy by všichni lidé byli „morálně na výši“. Nechci si ani představovat, jak by to vypadalo, když by se začaly seskupovat skupinky méně morálně na výši a postupovaly utajeně ve shodě :-/
            A protože tou dobou by už ti méně silní, chytří, schopní, dravější a méně šťastnější, což je nevyhnutelně většina společnosti, „poznali“ że ten libertarianismus je jim v podstatě k ničemu, a protože by ještě k tomu mohli být těmi silnějšími neomezeně korumpováni, nebránili by (nebo by i přímo podporovali), vzniku „státu“ k obrazu těch silnějších (který by jim nasliboval ochranu a prosperitu).

            Jak se shodneme, ke krachu vede i ten dnešní systém, akorát rychleji a s větším rámusem (což je, podle mě, tím, že v něm působí větší a účinnější síly). Takže bych úplně netvrdil, že komunismus, respektive socialismus, nutně vede ke krachu. Co je pravdou je, že ten, řekněme, historický zkolaboval, mimo jiné, kvůli konkurenci s ekonomicky výkonnějším systémem, který lépe dokázal koncentrovat prostředky ke zničení toho druhého. Hlavní příčinou krachu zřejmě byla nedostatečná motivace obyvatel k práci a výkonu za situace, kdy toto nebylo adekvátně ohodnoceno. Ale významným prostředkem, který konkurenční systém využíval, byla i korupce (odlákávání nejschopnějších kádrů) a nucené gigantické „investice“ do zbrojení, obrany před násilným zničením.
            Klíčový aspekt nedostatku soukromé motivace za „socialismu“ byl způsoben historicky (vůdčími silami a situací v době vzniku) a ve skutečně demokratické společnosti může a musí být eliminován.

          4. Ano, Vaše vývody jsou logické, ale zapomínáte na jedno: ankap je sice založen na principu neagrese, ale obranné násilí není agrese. Stačilo by, kdyby se ankap uchytil v takovém rozsahu (síle), aby se dokázal ubránit. V ten okamžik bude udržitelný, jeho udržitelnost spočívá i v tom, že nikoho nenutí, aby s ním souhlasil a podle něj žil. Ankap brání pouze sám sebe, nenutí ostatní k zapojení.
            A ano, koncentrace majetku i v ankapu (v rukou schopnějších!) je přirozeným, logickým jevem, ovšem pokud s takovým subjektem ostatní dobrovolně spolupracují, svědčí to o tom, že i jim to přináší prospěch. Jinak by přešli ke KONKURENCI. A když se ve svobodném prostředí objeví poptávka po lepších, levnějších, rychlejších… službách, objeví se i nabídka, pokud je reálně (technicko-ekonomicky, efektivně) možná. V takovém prostředí nějaký utajený postup „méně morálních“ nemá šanci se prosadit. Jak chcete lidem vnutit, aby si DOBROVOLNĚ kupovali dražší a horší služby, když jsou na trhu levnější a lepší?
            A ano, jistě by existovaly masy lidí, které by podporovaly vznik státu, když by se jim naslibovala ochrana a prosperita. Ale teprve až by existovaly takovéto společnosti vedle sebe, tedy ankap a stát, teprve tehdy by se mohla uplatnit KONKURENCE mezi nimi. Teprve pak by i „ti méně silní, chytří, schopní, dravější a méně šťastnější“ mohli reálně posoudit, která společnost prosperitu slibuje a která reálně přináší. A že i pro ně je významně lepší svoboda než podvolení se vyšší moci.
            A ano, socialismus (komunismus) nevede nutně ke krachu, tedy k zániku, pokud k němu není alternativa. Ovšem v prostředí KONKURENCE, tedy když vedle existuje prosperující systém (i ten pseudokapitalismus je – nebo alespoň v době krachu socialismu byl – výrazně efektivnější), nemá dlouhodobou šanci přežít.
            A ano, nedostatek soukromé motivace by měl („musí“) být eliminován. Cestou ovšem není společnost demokratická, nýbrž společnost svobodná. Cestou není státní omezování (kdo co a kolik smí vlastnit atd.), ale pouze základní morální zásady svobodné společnosti „nezabiješ, nepokradeš“ (NAP). Pak je člověk zákonitě a nemilosrdně motivován k osobní volbě a zodpovědnosti. Jistě, budou existovat mraky lidí, kteří z jakýchkoli důvodů nejsou schopni či ochotni podstupovat námahu každodenního rozhodování, ale můžou si na vlastní život vyzkoušet, jestli je lepší, když za ně převezme odpovědnost nějaká soukromá „pojišťovna“ v konkurenčním prostředí, či monopolní stát.

          5. Opakovaně prohlašuji, že nejsem proti svobodě, naopak – je to jedna z nejvyšších hodnot v mém žebříčku. Akorát „chci“ (hledám), (maximu) svobody pro všechny, ne jen pro některé. Až mi vysvětlíte, jaké jsou (budou) svobody příštích generací, v situaci „rozebraného“ omezeného hmotného majetku předešlými, a jak to fakticky není vůči nim „násilí“, můžeme pokračovat.

          6. Mezigenerační násilí, tedy násilí mezi mrtvou a nově zrozenou generací, je blbost. Mrtví nemají žádnou moc. Nová generace nemá žádný automatický nárok na hodnoty, které vybudovaly generace předchozí. Nechť si svou pílí vytvoří vlastní hodnoty a zdroje na získání hodnot, které vytvořili jiní.

  8. „Demokracie je přeci metoda výběru, to je podstatou demokracie.“

    Ano, demokracie je metoda výběru, kde si sice můžete vybrat k obědu biftek, ale když si u vedlejšího stolu sedící o jednoho početnější skupina vybere brokolici, i vy dostanete brokolici.
    Na rozdíl od svobodné společnosti, kde si každý stůl (host) baští dle vlastní chuti. Trochu jiná metoda výběru.

    Problémem „naší reality“ není omezování výběru, ale princip stádnosti – stádu presentujeme k „výběru“ ty nejsprávnější vlčáky a stádo je pak na slovo poslouchá a nechává si poslušně stříhat vlnu.

    1. Toto je o demokracii vss. anarchokapitalizme.
      V 99% diskusií však diskutéri totálne odmietajú ANCAP. Jednak o ňom prd vedia, ale hlavne – „ľudia“ odmietajú spoločnosť, v ktorej ONI SAMI rozhodujú O SEBE.

      V diskusiach prevažne kritizujú „tých hore“ , aj tých v pozadí, ale súčasne odmietajú slobodu.
      Toto nie je o NÁZOROCH tých „ľudí“ , toto je o klasickej debilite – keď „ľudia“ obhajujú súčasne dva opačné názory. A demokracia je založená na tom, že tí debili rozhodujú.

  9. zrejme ta naivita s panem Vondruskou poradne mlati, on snad jeste veri ze volby mohou neco zmenit. My rozhodne politikum zadne mantinely nedavame, vse diktuje pejzata bankovni mafie ktera padelanym obezivem ovlada vse, od partaji pres presstituty az po vedu. Jejich loutkovodici samozrejme vedi, ze jejich loutky v partajich i parlamentu jsou po urcite dobe zcela proflaknute a je nutno je vymenit, proto zasadne svymi trojskymi koni infiltruji veskere partaje. Vymena probiha tak, ze jimi koupeni presstituti zacnou na „opozici“ plivat a nazyvaji je extremisty, fasisty proste co je zrovna po ruce. Vedi ze volic ma vlady plne zuby a plivani vladnich tajtrliku jejich sympatie k „opozici“ jeste zvysi. Udajna opozice pak ve volbach vyhraje a po prevzeti moci v klidu pokracuje v politice vlady predchozi. Paradni priklad teto taktiky byly nedavne volby v Italii, Meloni byla nazyvana nastupkyni Musoliniho, neofastikou atd. a sama pilne plivala na nenavidenou EU, migraci a vse co volic potreboval slyset. Po prevzeti moci se okamzite odkopala a neni ted horlivejsi atlanticke aportujici cubky v Eurosojuzu. Suma sumarum, tento system nelze politicky porazit. nastesti to padne nasledkem ekonomickeho krachu ktery je na ceste, monetarni system si to masti plnou parou do zdi. Sance ktera pak prijde bude ale jen sance, pokud volic opet sezere zvasty marxistickych sasku kteri opet vylezaji z der, muzou si to vse zopakovat od zacatku.

    1. „veri ze volby mohou neco zmenit. My rozhodne politikum zadne mantinely nedavame,“

      – presne.
      Voliči volia GAUNEROV, schvaľujú im všetku tyraniu – a potom sa následne na internete sťažujú, že „voľby nemôžu nič zmeniť !“

      Sqamozrejme, že voľby nie. Jedine voliči môžu. Ale voliči odmietajú. Rozhodne politikum zadne mantinely nedavate

      1. S těmi „voliči“ je to stejné jako s „lidem“.
        I v ústavě se mluví o „lidu“, nikoli o lidech („lid je zdrojem veškeré státní moci“). No a stát si zformuje „voliče-lid“ k obrazu svému. Volič-člověk nemá proti voličům-lidu šanci. Problém svobodomyslných jedinců zavřených se stádem v jedné ohradě (s ostnatým drátem a pod proudem).

Napsat komentář